هشدارتند آمریکا به ونزوئلا

کدخبر: ۶۱۳۲۱۲
اقتصادنیوز : وزارت امور خارجه آمریکا تهدید کرد در صورت انجام ندادن اصلاحات مورد نظر این کشور، تحریم‌های ونزوئلا را افزایش خواهد داد.
هشدارتند آمریکا به ونزوئلا

به گزارشاقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی تاس، ونزوئلا را تهدید به بازگرداندن تحریم های گذشته علیه این کشور کرد.

این مقام آمریکایی خواستار اصلاحات سیاسی در ونزوئلا به نفع نامزدهای طرفدار آمریکا در این کشور شد و گفت: اگر «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا، گام‌های لازم (برای اصلاحات سیاسی) را برندارد ما در سیاست اعلامی برای کاهش تحریم های کاراکاس، تجدیدنظر خواهیم کرد.

استقبال ونزوئلا از تحریم نفتی اسرائیل/ درخواست این کشور برای آتش‌بس فوری در غزه

پیشتر، رئیس مجلس ملی ونزوئلا در واکنش به تهدید دولت آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های نفتی در صورت لغو رد صلاحیت سران مخالف گفته بود: ونزوئلا اولتیماتوم‌ها را نپذیرفته و اهمیتی به آنها نمی‌دهد.

۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) دولت ونزوئلا و مخالفان غرب‌گرا توافقنامه‌ای را برای ارتقای حقوق سیاسی و تضمین‌های انتخاباتی امضا کردند. در این توافق که میان دولت ونزوئلا و گروه مخالف پلتفرم واحد دموکراتیک (PUD) در باربادوس و با میانجیگری نروژ به دست آمد، مقرر شد «برای همه نامزدها و احزاب سیاسی» برای انتخابات سال آینده مجوز صادر شود. توافقنامه امضا شده همچنین مقرر می‌دارد که انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ با حضور ناظران بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا برگزار شود.

براین اساس، واشنگتن به دولت ونزوئلا، تا ۳۰ نوامبر (۹ آذر) فرصت داد تا رد صلاحیت سیاستمداران غرب‌گرا مانند «ماریا کورینا ماچادو» را لغو کند. آمریکا هشدار داد که اگر رد صلاحیت ماچادو لغو نشود، در تصمیم خود مبنی بر لغو تحریم‌ها نیز تجدیدنظر خواهد کرد.

ماچادو در حالی در انتخابات مقدماتی غرب‌گراها به عنوان نامزد پیروز و رقیب آتی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اعلام شد که این سیاستمدار مخالف در ماه ژوئن (خرداد- تیر) توسط بازرسی کل ونزوئلا (CGV) از نامزدی در روندهای انتخابات سراسری به مدت ۱۵ سال برحذر داشته شد.

این نهاد در سال ۲۰۱۵ نیز برای نخستین بار، ماچادو را به دلیل دریافت پاداش‌هایی که در دوره نمایندگی کنگره اظهار نکرده بود، رد صلاحیت کرد.​

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید