بایدن بر سر دوراهی

جنگ غزه، حیات سیاسی بایدن را به خطر انداخت/آمریکا قادر به مهار اسرائیل نیست!

کدخبر: ۶۱۳۳۴۱
اقتصادنیوز: گروهی از ناظران با استناد به موضع گیری بایدن در ارتباط با جنگ اوکراین، بر این باورند که رئیس جمهوری آمریکا فارغ از دستاوردهایی که در میانه این درگیری به دست آورده، قادر به مهار اسرائیل نیست و همین گزاره می تواند به شکلی منفی حیات سیاسی اش را به خطر بیاندازد.
جنگ غزه، حیات سیاسی بایدن را به خطر انداخت/آمریکا قادر به مهار اسرائیل نیست!

به گزارش اقتصادنیوز، رویکرد جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ارتباط با جنگ اسرائیل و حماس، بالاخص حمایتش از اسرائیل، انتقاد طیف های سیاسی ایالات متحده را به دنبال داشته است. براساس داده های نظرسنجی ان بی سی نیوز که 19 نوامبر منتشر شد تنها 34 درصد از رای دهندگان مواضع بایدن در ارتباط با جنگ در غزه را تایید می کنند. اما بسیاری از رای دهندگان جوان تر عصبانی هستند. برخی از عرب ها و مسلمانان آمریکایی نیز گفته اند که در کارزار 2024 به بایدن رای نخواهند داد.

بایدن بی اعتبار شد!

حزب دموکرات عمیقا در باب این موضوع اختلاف نظر دارد و حتی برخی از دموکرات‌های میانه‌رو از بایدن می‌خواهند تا برای مهار اسرائیل دست به کار شود. در داخل دولت، رئیس جمهوری آمریکا درگیر مخالفت خوانی های گروهی از کارکنانش در کاخ سفید و وزارت امور خارجه است. بایدن حتی توسط یکی از اعضای حزب خود به حمایت از "نسل کشی مردم فلسطین" متهم شده است.با این حال، با توجه به وابستگی عمیق رئیس جمهور به اسرائیل و فقدان سیاست های جایگزین، بعید به نظر می رسد بایدن بتواند مسیر متفاوت و در عین حال موفقیت آمیزی را دنبال کند.

بایدن سیاست ایالات متحده را با اهداف جنگی اسرائیل – (همانا پایان دادن به حماس)– مرتبط کرده، از همین رو خود را در تنگنا می بیند. بحران انسانی در غزه، اعتبار ایالات متحده در داخل، در جهان عرب و در جامعه بین‌المللی را تضعیف کرده است. در آینده، موفقیت یا شکست سیاست ایالات متحده ممکن است منوط به سه گزاره است، نخست، متقاعد کردن اسرائیل جهت توقف درگیری ها، دوم، کمک به بازسازی غزه با مشارکت متحدان منطقه ای و در نهایت یافتن راهی جهت خروجی مسالمت آمیز از تنش های حاکم.دولت بایدن مانند بسیاری از کشورهای جهان از زمان و شدت حمله حماس متحیر شد اما آسیب احتمالی به منافع ایالات متحده از همان ابتدا مشخص بود. حمله حماس و واکنش تهاجمی اسرائیل و افزایش تعداد کشته‌ها در غزه، خطر فزاینده گشودن جبهه جدید در امتداد مرز اسرائیل و لبنان را افزایش داده است.

1

فرصتی برای ضد حمله ای بدون محدودیت

جلوگیری از تشدید و گسترش جنگ برای ایالات متحده در اولویت قرار دارد.از منظری دیگر، واشنگتن می بایست برای هم صدا کردن دوباره متحدانش در جهان عرب، بر اجرایی شدن راه حل دو کشوری متمرکز شود. امروز رویکرد ایالات متحده در ارتباط با اسرائیل عریان است. بایدن با اسرائیلی روبرو است که پیشتر از هر زمان دیگربه سمت راست حرکت کرده و از حمله 7 اکتبر حماس آسیب دیده.دولت بایدن همچنین با اسرائیلی روبرو است که جنگ جاری را فرصتی برای مقابله با تهدیدات لبنان و غزه می می داند. از آنجایی که حملات حماس جوامع مرزی غزه؛ جوامعی که شامل تعداد نامتناسبی از اسرائیلی‌های لیبرال هستند را تحت تاثیر قرار داد؛ (همان هایی که مخالف کابنیه نتانیاهو بودند و طرفدار راه‌حل دو کشوری)، نوعی هم صدایی میان راست گرایان این بازیگر و جناح چپ ایجاد شده است. علاوه بر این، از آنجا که این حمله با اشتباهات خود اسرائیل امکان پذیر شد، کابینه نیاز به بازنگری در سیاست هایش را به روشنی احساس کرد. همه این گزاره ها فرصت را برای یک ضد حمله بدون محدودیت هموار کرد.

به نوشته فارین پالسی، بایدن به خوبی با این موانع کنار آمده است.برای مدیریت خطر تشدید تنش، بایدن دو گام برداشت – گامی در خفا و گامی عریان. او به شکلی محرمانه به بنیامین نتانیاهو گفت که حمله پیش دستانه اسرائیل علیه حزب الله لبنان – رخدادی که اوایل جنگ محتمل بود – واکنشی است غیر مشروع که از حمایت واشنگتن برخودار نخواهد بود.طبیعتا اسرائیل نمی خواست بدین طریق منزوی شود، پس اجرای سناریی خود را متوقف کرد.از منظر عملی، بایدن دو گروه ناو هواپیمابر - مجموعا 180 بمب افکن جنگنده - را در شرق مدیترانه مستقر و قدرت نظامی ایالات متحده را در دریای سرخ و خلیج فارس تقویت کرد.اینگونه فعلا تهدید جنگ منطقه‌ای که می‌تواند منافع واشنگتن را تحت تاثیر بگذارد، متوقف شده است.بایدن همچنین توانست نتانیاهو وادارد تا با کریدورهای بشردوستانه و از سرگیری جریان آب و سوخت به غزه موفق کند. بدون دخالت بایدن، نه تنها کریدورهای بشردوستانه تعریف نمی شد، بلکه اتش بس موقت برای آزادی اسرا هم اجرایی نمی گشت.

israel_palestinians_biden_23291554324641_slide-b5828bc4590a4133cfa8a7b4b32fedd93edc90f2

بایدن بر سر دوراهی

توقف کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل می‌توانست طوفانی در واشنگتن به راه بیاندازد، رویکرد( ادعایی) بایدن نسبت به جنگ غزه را بی اثرکرده، و تل آویو را وادار کند تا به سلاح‌های کمتر دقیق‌تر تکیه کند، اهرمی که منجر به مرگ غیرنظامیان بیشتر می شد.تحمیل شرایط برای استفاده اسرائیل از تسلیحات ارائه شده توسط ایالات متحده گزینه دیگری است که نه تنها توسط دموکرات های مترقی، بلکه توسط چهره های میانه رو مطرح شده، اگرچه گروه دوم تا کنون به جای اعمال فشار برای محدودیت ها، فقط سؤال می پرسند و اطلاعات می خواهند.

با از سرگیری درگیری ها، چالش های بایدن هم افزایش یافت. ایالات متحده نمی تواند اسرائیل را از ادامه حملات به غزه منصرف کند. با آواره شدن نزدیک به نیمی از جمعیت غزه به جنوب و بیماری و کمبود وسایل ضروری، لشکرکشی زمینی گسترده در مناطق پرجمعیت فاجعه آمیز خواهد بود. با این حال گروهی می گویند، بایدن که در بیش از 50 روز گذشته از اسرائیل حمایت کرده، در موقعیتی قرار دارد که بتواند بر آنچه ممکن است مهم ترین مقطع در جنگ اسرائیل علیه حماس باشد، تاثیر بگذارد. هرچند با لحاظ کردن اهداف اسرائیل، بازی در غزه به این سادگی پااین نخواهد یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید