دو کارمند سفارت آمریکا جاسوس از آب درآمدند

کدخبر: ۶۱۴۶۷۹
اقتصادنیوز: اسپانیا دو کارمند سفارت آمریکا را به اتهام رشوه دادن به افسران اطلاعاتی برای کسب اطلاعات محرمانه اخراج کرد.
دو کارمند سفارت آمریکا جاسوس از  آب درآمدند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اسپانیا به طور محرمانه دو کارمند سفارت آمریکا را به دلیل اتهام رشوه دادن به افسران اطلاعاتی اسپانیا برای افشای اسرار، اخراج کرد.

خبرگزاری رویترز با اشاره به گزارش روزنامه اسپانیایی ال پاییس که در آن به اظهارات منابع دولتی این کشور استناد شده، آورده است: هیچ یک از دو کشور، بلافاصله، این موضوع را تایید نکردند اما هنگامی که در مورد این پرونده از «مارگاریتا روبلس» وزیر دفاع اسپانیا سوال شد، او هرگونه تاثیری را بر روابط دو طرف کم اهمیت جلوه داده و اذعان کرد که تحقیقات قضایی در مورد این «رفتار غیرمعمول» در آژانس اطلاعاتی سی‌ان‌آی (مرکز اطلاعات ملی اسپانیا) در جریان است.

روبلس همچنین در جمع خبرنگاران گفت که «اسپانیا و آمریکا دوست، متحد و شریک هستند. وقتی مسائلی وجود دارد که ممکن است به ما آسیب برساند، این مسائل مورد بحث قرار می‌گیرند و با آن‌ برخورد می‌شود، اما به هیچ وجه بر روابطی که داریم تاثیر نمی‌گذارد.»

یک مقام آمریکایی در اسپانیا گفت که «جولیسا رینوسو» سفیر آمریکا در اسپانیا اظهار نظر نخواهد کرد.

پرسنل سفارت، که ال‌ پاییس اشاره‌ای به نام یا سمت آن‌ها نکرده است، به درخواست مادرید و پس از آن‌که تحقیقات نشان داد که دو افسر اطلاعات اسپانیا در ازای «مبلغ زیادی» اطلاعاتی را در اختیار افراد دیگر گذاشته بودند، بی‌سروصدا برکنار شدند.

این روزنامه اسپانیایی استخدام ماموران مخفی از یک کشور میزبان برای خیانت به کشور خود را «یک عمل خصمانه آشکار» نامید که «تنها در قبال دولت‌های دشمن» انجام می‌شود و «هرگز در قبال دوستان یا متحدان» انجام نمی‌گیرد.

ال پاییس همچنین با استناد به اظهارات منابع دولتی گزارش داد که، احتمالا، بیش از دو «جاسوس» آمریکایی در این کار دست داشته‌اند.
طبق گزارش این روزنامه، افسران سی‌ان‌آی، رئیس منطقه و معاون او، دو ماه پیش دستگیر شدند و دادگاه دستور داد پرونده آن‌ها محرمانه بماند.

دولت اسپانیا گفته است که به درخواست سی‌ان‌آی، تحقیقاتی را آغاز کرده است اما به دلیل محرمانه بودن تحقیقات جزئیات بیشتری نداده است.

سفیر آمریکا نیز توسط مقامات اسپانیایی احضار شد و گفت که از این پرونده بی اطلاع است و عذرخواهی کرد.

سپس، واشنگتن به درخواست وزارت دفاع و امور خارجه اسپانیا برای خروج دو کارمند آمریکایی از کشور موافقت کرد.

سخنگوهای وزارت امور خارجه اسپانیا و دیوان عالی از اظهار نظر در این باره خودداری کردند، در حالی که سی‌ان‌آی به درخواست‌های توضیح پاسخ نداد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید