تنش بین اتحادیه اروپا و آمریکا بالا گرفت / ماجرا چیست ؟

کدخبر: ۶۱۴۸۳۹
اقتصادنیوز : منابع آگاه اعلام کردند که کشورهای اتحادیه اروپا قصد دارند در سازمان تجارت جهانی پرونده تجاری علیه دولت آمریکا باز کنند.
 تنش بین اتحادیه اروپا و آمریکا بالا گرفت / ماجرا چیست ؟

 به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد اتحادیه اروپا در حال بررسی بازکردن پرونده‌ای در سازمان تجارت جهانی (WTO) علیه دولت آمریکاست؛ پرونده‌ای که مربوط به اعمال تعرفه‌های گمرکی علیه فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپاست.

این مناقشه تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ آغاز شدف زمانی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا به دلیل «نگرانی‌هایی نسبت به امنیت ملی آمریکا» تعرفه‌های گمرکی بر فولاد و آلومینیوم اعمال کرد.

خبر مرتبط
حمایت تمام قد اتحادیه اروپا از اوکراین/ در کنار این کشور ایستاده‌ایم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به حمله بزرگ پهپادی روسیه به کی‌یف، تاکید کرد که اتحادیه اروپا قاطعانه در کنار اوکراین ایستاده است.

به نوشته بلومبرگ این اقدام دولت ترامپ اتحادیه اروپا را وادار کرد تا با اعمال تعرفه‌‍هایی بر کالاهای وارداتی آمریکا تلافی کند که باعث عدم اطمینان حتی در صنایع غیرمرتبط شد.

این تنش و اختلاف تجاری باعث شد که این ۲ متحد روی کالاهای همدیگر به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار، تعرفه گمرکی اعمال کنند.

کمیسیون اروپا در سال ۲۰۲۱ یک آتش‌بس موقت دو ساله با دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که طی آن قرار بود توافقی با عنوان توافق پایدار جهانی فولاد و آلومینیوم پایدار (GSA) حاصل شود که جنگ تعرفه‌ای پایان می‌داد. این توافق موقت باعث شد برخی از تعرفه ها متوقف شود و به احیای کسب و کارها پس از همه‌گیری کویید-۱۹ کمک کند.

بر اساس این توافق واشنگتن تا حدی عوارض خود را حذف کرد و مجموعه‌ای از سهمیه های نرخ تعرفه را معرفی کرد که بالاتر از آن عوارض بر فلزات اعمال می شود، در حالی که اتحادیه اروپا همه محدودیت های خود را لغو کرد.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه افزود که «به گفته اتحادیه اروپا، این شرایط وضعیت نامتوازنی ایجاد کرده که باعث شده صادرکنندگان این اتحادیه سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون دلار عوارض پرداخت کنند.»

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید