ترکش روایت ها

پاشنه آشیل اسرائیل در جنگ با حماس/ «استراتژی خاموشی» تل آویو جواب می دهد؟

کدخبر: ۶۱۴۹۵۲
اقتصادنیوز: جنگ اسرائیل و حماس، نوعی رویارویی روایت ها هم قلمداد می شود، از همین رو تل آویو تلاش دارد تا با قطع و از کارانداختن شبکه های مجازی، زمینه را برای ارائه روایتی واحد ارائه دهد. گروهی می گویند، چنین رویکردی نشان از تغییر اهرم های جنگ دارد.
پاشنه آشیل اسرائیل در جنگ با حماس/ «استراتژی خاموشی» تل آویو جواب می دهد؟

به گزارش اقتصادنیوز، چند دقیقه بعد از آغاز جنگ اسرائیل و حماس تصاویر گرافیکی در پلتفرم های رسانه های اجتماعی منتشر شد. هر کدام از ویدیوها یا پست ها واکنش های بسیاری را به دنبال داشت. می توان گفت در عرض همان چند دقیقه، جبهه دوم جنگ به صورت آنلاین باز شد و نبردهای فیزیکی به درگیری اطلاعاتی در سراسر جهان تبدیل گشت.در روزهای بعد، اسرائیل بمباران شهرهای نوار غزه را آغاز کرد؛ همزمان خطوط نبرد مجازی محکم تر شد. حامیان فضای مجازی در فیس بوک، اینستاگرام، ایکس، تیک تاک، یوتیوب، تلگرام و دیگر پلتفرم های رسانه های اجتماعی با هم درگیر شدند و هر یک از طرفین می جنگیدند تا تنها کسی باشند که شنیده و باور می شود.در باب جنگ رسانه های فارن افرز، یادداشتی را منتشر کرده است، اقتصادنیوز، این یادداشت را در دو بخش ترجمه کرده که بخش نخست آن تحت عنوان «میدان جدید جنگی در جهان/ ترکش روایت ها بر جان غزه» منتشر شد و در ادامه بخش دوم و نهایی آمده است.

تاکتیک های اطلاعاتی

در میانه طناب کشی روایی، جنگجویان از کمپین های نفوذ هدفمند استفاده کرده اند که در بسیاری از موارد از اطلاعات نادرست استفاده می کنند تا رقابت را به نفع خود تغییر دهند. هدف تضعیف یا بی اعتبار کردن ادعاهای طرف مقابل در مورد درگیری است. در همین راستا، ناظران مدعی اند که چالش اطلاعاتی اسرائیل دشوارتر است. صرف اعلام اینکه حماس در یک رویارویی نظامی متعارف شکست خواهد خورد، کمک چندانی به اسرائیل نخواهد کرد.تشدید حملات اسرائیل، تلفات فلسطینی‌ها را افزایش داده و خشم بین‌المللی علیه ارتش اسرائیل را برانگیخته است.تل آویو قصد دارد تمایز بین اعضای حماس و غیرنظامیان فلسطینی را کاهش دهد. به همین دلیل است که اسرائیل مدام ادعا می کند که حماس از تونل استفاده می کند، این بازیگر فیلم های ضبط شده و صوتی (ادعایی)را تأیید می کند که هماهنگی بین حماس و امدادگران فلسطینی را نشان می دهد. بیانیه‌های رسمی، اسرائیل همچنین به دنبال تضعیف اعتبار آمار تلفات فلسطینی‌ها است و مدعی است وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس این اعداد را ارائه می‌کند.

1

استراتژی خاموشی

در جنگ کنونی، اسرائیل تلاش دارد تا با استفاده از برتری نظامی متعارف و ظرفیت سازمانی گسترده با نبرد اطلاعاتی سازگار شود. این بازیگر سیستم ارتباطی غزه را خفه کرده و با هدف قرار دادن دکل‌های تلفن همراه در حملات هوایی و قطع برق و خدمات اینترنتی برای فلسطینی ها، مانع از فرماندهی حماس شده است. تا پایان اکتبر، ترافیک اینترنت در سراسر غزه 80 درصد کاهش یافته بود. در طول برخی حملات نظامی، اسرائیل دسترسی را به طور کامل قطع کرد. استراتژی خاموشی، جدید نیست. ارتش عراق و ایالات متحده از حملات سایبری و حملات نظامی سنتی برای بازپس گیری موصل در سال های 2016-2017 استفاده کردند و ارتش روسیه در جریان محاصره ماریوپل دسترسی به اینترنت اوکراین را به طور موثر مختل کرد. قطع کردن اینترنت غزه به سختی صداهای منتقد را خاموش می کند - بسیاری از فعالان دیجیتال طرفدار فلسطین در خارج از خاورمیانه زندگی می کنند - اما موانعی در مسیر انتقال اطلاعات قابل اعتماد و حساب های دست اول از منطقه درگیری وجود دارد. این امر اسرائیل را قادر می سازد تا کنترل محور گفت‌وگوهای آنلاین را در اختیار داشته باشد. هنگامی که منابع اسرائیلی ویدئوها و تصاویر جالب توجهی از تاسیسات نظامی ادعایی حماس منتشر می‌کنند، فلسطینی های مستقر در غزه راهی برای رد سریع ادعاهای آنها ندارند.

علاوه بر هدف قرار دادن زیرساخت‌های ارتباطی، اسرائیل کمپین حقوقی و سیاسی گسترده را برای تحت فشار قرار دادن شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی برای حذف محتوای مربوط به جنگ تعریف کرده است. در ماه اول جنگ، اسرائیل تقریباً 9500 درخواست حذف پست های مجازی را برای متا، تیک تاک، ایکس، گوگل و سایر سرویس‌ها ارسال کرد. این گروه از شرکت ها با 94 درصد از درخواست های اسرائیل موافقت کردند. چنین موفقیتی نشان دهنده توانایی اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن  پلتفرم های دیجیتال است. حماس از ظرفیت یکسانی برخوردار نیست. همچنین دیاسپورای وسیع فلسطینی که فاقد نمایندگی موثر در سطح ملی هستند نیز چنین وضعیتی دارند.

WhatsApp_Image_2023-10-30_at_15.57.25_0

سایه نبرد مجازی بر جنگ سنتی

استراتژی‌های اطلاعاتی که امروز اسرائیل، حماس و جامعه گسترده‌تر طرفدار فلسطین به کار می‌گیرند، به طور قطع بر جنگ‌های فردا تاثیر خواهند گذاشت. با این همه نبردهای اطلاعاتی جایگزین شیوه‌های سنتی جنگ نخواهند شد، اما در حال تبدیل شدن به محوری برای نحوه مبارزه و پیروزی در درگیری‌های مدرن هستند.آماده سازی برای تقابل اطلاعات در حال انجام است. محققان استدلال می‌کنند که تاکتیک‌های مؤثر شامل شرکت در «رقابت گفتمانی» است که احساسات مخاطبان جهانی را دستکاری می‌کند. یکی از فرآیند ها «اختلال اطلاعاتی» است که شامل کشف روایت‌های مورد نظر و  مسدود کردن برخی از اطلاعات و اطمینان از پخش شدن بخشی دیگر در لحظات حساس است. رویکردی که به اختلال در ارتباطات دیجیتالی و فیزیکی دشمن و جایگزینی اش با پیام‌های ترجیحی چین اشاره دارد. این راهبردهای پیشنهادی منعکس کننده راهبردهایی است که در مناقشه کنونی اسرائیل و حماس وجود دارد. ارتش چین به طور قطع از آنها در جنگ احتمالی در اقیانوس آرام استفاده خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید