فوری/ پیش‌بینی مهم السنوار از زمان پایان جنگ غزه

کدخبر: ۶۱۵۱۶۴
اقتصادنیوز: یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس در غزه، در جریان گفت‌وگوهای مربوط به تبادل اسرا به مذاکره کنندگان مصری گفته که جنگ به سرعت پایان نخواهد یافت.
فوری/ پیش‌بینی مهم السنوار از زمان پایان جنگ غزه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مقاله مفصلی درباره یحیی السنوار، رئیس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در نوار غزه که بیش از دو دهه را در زندان‌های اشغالگران سپری کرده، منتشر کرد.

این روزنامه نوشت که السنوار پس از دو دهه مطالعه در زندان، یادگیری زبان عبری، تماشای اخبار محلی و ورود به روان اسرائیلی بر قضاوت خود در مورد جامعه اسرائیل تکیه کرد و راهبردی را برای بهره‌برداری از تمایل اسرائیل برای مبادله اسیران فلسطینی با اسرای نزد حماس رهبری کرد.

این روزنامه توضیح داد که زمانی که السنوار بیش از یک دهه پیش در اراضی اشغالی اسیر بود، او نظریه‌ای را برای یک مقام اسرائیلی توضیح داد که اکنون به محوریت جنگ غزه تبدیل شده‌است. یووال بیتون که مدتی را با السنوار به عنوان رئیس سابق زندان‌های رژیم صهیونیستی گذرانده‌است، به نقل از السنوار گفت: آنچه اسرائیل یک نقطه قوت می‌داند - اینکه بیشتر اسرائیلی‌ها در ارتش خدمت می‌کنند و سربازان از جایگاه ویژه‌ای در جامعه برخوردار هستند - نقطه ضعفی است که می‌توان از آن استفاده کرد.

این روزنامه افزود که صحت ایده السنوار در سال ۲۰۱۱ زمانی که او یکی از ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی بود که در ازای یک سرباز اسرائیلی آزاد شدند، ثابت شد.

وال استریت ژورنال عنوان کرد، السنوار در حال حاضر ۱۳۸ اسرائیلی از جمله سربازان را در بازداشت دارد و روی این حساب باز کرده که می‌تواند هزاران اسیر فلسطینی را آزاد کند و با تکیه بر درایت و آگاهی خود از جامعه اسرائیل به آتش‌بس دائمی دست یابد.

این روزنامه گزارش داد که السنوار  چندین بار تماس‌های خود را درباره تبادل اسرا با صهیونیست‌ها متوقف کرد تا بر تل‌آویو فشار بیاورد و آن را به آتش‌بسی وادار کند که حماس برای سازماندهی مجدد صفوف خود به گفته میانجی‌های مصری به کار گرفت.

زمانی که اسرای صهیونیست آزاد شدند، این کار به دفعات طی چند روز و نه یکباره انجام شد که فضایی از اضطراب را در جامعه رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.

السنور به میانجی‌های مصری اطلاع داد که جنگ به این زودی آنطور که دورهای قبلی درگیری در نوار غزه پایان یافته‌اند، پایان نخواهد یافت.

به گزارش «اسکای نیوز» عربی، وی گفته، جنگ ممکن است برای هفته‌ها ادامه داشته باشد و این نشان می‌دهد که او می‌خواهد تا حدی که می‌تواند درباره باقی زندانیان صهیونیست که توسط جنبش حماس در بازداشت هستند رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار دهد.

پس از پایان آتش‌بس بشردوستانه و از سرگیری درگیری‌ها، حماس موضع خود را سخت‌تر و اعلام کرد که تا زمانی که جنگ اشغالگران علیه غزه به پایان نرسد، تعداد بیشتری از اسرای نزد خود را آزاد نخواهد کرد.

حماس اعلام کرد که آنها پرسنل نظامی هستند، در حالی که اشغالگران می‌گویند در میان آنها غیرنظامیان نیز هستند.

اسرائیل هم همین فکر را می‌کند و با السنوار هم‌عقیده است که جنگ به زودی پایان نخواهد یافت.

برآوردهای صهیونیستی که از رادیو و تلویزیون عمومی «کان» نقل شده، نشان می‌دهد که جنگ در نوار غزه تا دو ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

اما پس از آن آتش‌بسی وجود نخواهد داشت، بلکه «عملیات موقعیت یابی» خواهد بود و نیروهای اشغالگر در داخل نوار غزه باقی خواهند ماند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، این موضوع با ضرب الاجلی که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اشغالگران برای پایان دادن به جنگ تا ژانویه آینده داده بود، در تضاد است، اما یک مقام کاخ سفید تعیین تاریخ مشخص برای صهیونیست‌ها را تکذیب کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید