این تصمیم اروپا برای مجارستان گران تمام شد

کدخبر: ۶۱۵۴۹۸
​ اقتصادنیوز:روزنامه فایننشال تایمز امروز گزارش داد که حامیان اصلی کی‌یف در اتحادیه اروپا شاید با مخالفت مجارستان برای تخصیص کمک ۵۴ میلیارد دلاری این اتحادیه به اوکراین مقابله و مبالغی را خارج از بودجه مشترک اتحادیه اروپا تهیه کنند.
این تصمیم اروپا برای مجارستان گران تمام شد

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،‌ کمیسیون اروپا به دنبال تامین بودجه برای چهار سال آینده از طریق صندوق «تسهیلات اوکراین» است. این پول برای کمک به کی‌یف در درگیری با روسیه و همچنین برای بازسازی اوکراین در نظر گرفته شده است.

مجارستان که از مخالفان سرسخت این رویکرد بروکسل برای بحران اوکراین است، گفته که احتمالا این تصمیم را طی نشست سران اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه وتو کند.

خبر مرتبط
واکنش شدید ایران به مصوبه شورای وزیران اتحادیه اروپا

اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت امور خارجه مصوبه شورای وزیران اتحادیه اروپا را شدیدا محکوم و آن را اقدامی مخرب توصیف کرد.

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از منابعی آگاه می‌نویسد: حامیان کی‌یف در بروکسل می‌خواهند بودجه‌ای را آزاد کنند که به دلیل خطا و سهل‌انگاری مجارستان در حاکمیت قانون و فساد مالی، پیشتر مسدود شده بود. برخی این موضوع را به عنوان طرح جایگزین (پلن بی) توصیف می‌کنند. با این کار، کی‌یف حداقل برای یک سال دیگر بودجه اضطراری دارد.

طبق این گزارش‌، دیپلمات‌های اتحادیه اروپا به طور خصوصی درباره «امکان و جزئیات تخصصی» چنین اقدامی گفت‌وگو و رایزنی می‌کنند. در این میان «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رهبران این اتحادیه خواسته تا «با قاطعیت از اوکراین حمایت کنند.»

«یانوش بوکا» وزیر مجارستانی در امور اتحادیه اروپا به روزنامه فایننشال تایمز گفت، دولت او احتمالا موضع خود را تغییر نخواهد داد و در عین حال تاکید کرد که چنین اقدامی از سوی اتحادیه اروپا به منزله «باج‌گیری سیاسی نه از سوی مجارستان بلکه علیه مجارستان توسط بروکسل» است.

با این حال، وی افزود که امکان ارائه کمک‌هایی خارج از بودجه اتحادیه اروپا وجود دارد. این کمک شامل «مشارکت‌های دولت‌های عضو، تضمین‌های متقابل کشورهای عضو، یک دوره برنامه‌ریزی بسیار کوتاه‌تر یک ساله به‌جای چهار سال» خواهد بود.

نشست اتحادیه اروپا قرار است پایان این هفته طی روزهای چهارشنبه الی جمعه در بروکسل برگزار شود. پیش‌بینی می‌شود که این اتحادیه نسبت به شروع مذاکراتی مربوط به عضویت اوکراین در این بلوک رای دهد اما خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که این تصمیم احتمالا به تعویق خواهد افتاد.

مجارستان برخلاف بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال هرگونه سلاح مرگبار به اوکراین را رد کرده و بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این درگیری متمرکز است. این کشور همچنین از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بارها به شدت انتقاد و نخست‌وزیر آن، تحریم‌ها و محدودیت‌های مذکور را یک «شکست» توصیف کرده که صرفا بحران انرژی را بدتر می‌کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید