زلزله سیاسی در ژاپن/ تغییرات گسترده در راه است

کدخبر: ۶۱۵۴۹۹
اقتصادنیوز: رسوایی‌های مالی اخیر در حزب حاکم ژاپن باعث شده تا فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور به فکر تحولاتی در اعضای کابینه به ویژه تغییر وزیر ارشد دولت باشد.
زلزله سیاسی در ژاپن/ تغییرات گسترده در راه است

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از، منابع دولتی گفتند، فومیو کیشیدا قرار است روز پنجشنبه ۴ وزیر کابینه از جمله سخنگوی ارشد دولت را به دلیل دخالت آنها در یک رسوایی جمع آوری کمک‌های مالی سیاسی برکنار کند.

منابع تحقیقاتی امروز سه‌شنبه بیان کردند که بزرگترین جناح حزب لیبرال دموکرات (LDP) مظنون است که درآمد حزب از جمع‌آوری کمک مالی به مبلغ حدود ۵۰۰ میلیون ین (۳.۴ میلیون دلار) را به اعضایی که از سهمیه‌های فروش بلیتشان در پنج سال گذشته تا سال ۲۰۲۲ فراتر رفته‌، پس داده است.

خبر مرتبط
دستیابی ژاپن به سرعت مافوق تصور؛ 22/9 پیتابیت در ثانیه!

اقتصادنیوز: رسانه‌ها از یک رکوردشکنی جدید در ژاپین خبرداده‌اند. طبق گزارش‌های منتشر شده، مهندسان ژاپنی توانسته‌اند رکورد سریع‌ترین اینترنت جهان را جابه‌جا کنند و به سرعت خارق‌العاده 22/9 پیتابیت در ثانیه دست یابند.

جناح‌های LDP به طور سنتی برای قانونگذاران سهمیه‌هایی را بمنظور فروش بلیط‌های حزب تعیین می‌کنند که معمولاً ۲۰ هزار ین قیمت دارند. اگر آنها از سقف معین برای فروش بلیط پیشی بگیرند، وجوه اضافی به عنوان یک نوع کمیسیون به آنها بازگردانده می‌شود.

منابع تحقیقاتی گفتند، دادستان ها در حال بررسی نقض احتمالی قانون کنترل وجوه سیاسی هستند، زیرا گفته می‌شود که جناح شینزو آبه نخست وزیر ترور شده نتوانسته درآمد حزب خود را در گزارش‌های تأمین مالی سیاسی اعلام کند.

ده ها قانونگذار جناح شورای تحقیقات سیاسی سیوا (Seiwa Seisaku Kenkyūkai) که آبه ریاست آن را به عهده داشت تا زمان ترور او در ژوئیه (تیر/ مرداد) ۲۰۲۲، مظنون به پذیرش بازپرداخت بودند و برخی از آنها ظاهراً بیش از ۴۰ میلیون ین دریافت کردند.

اتهامات مشابهی علیه فراکسیون خود کیشیدا (جناح کوچیکای Kōchikai) مبنی بر «کم اظهاری» درآمد حزب مطرح شده و یکی از مقامات فراکسیون گفت که به نظر می‌رسد گزارش کم اظهاری ناشی از اشتباه اداری بوده است.

کیشیدا به خبرنگاران گفت که به مقامات حزب دستور داده است که این موضوع را بررسی کنند و پاسخ مناسبی بدهند.

به گفته منابع تحقیقی، در میان افرادی که در این رسوایی درگیر شده‌اند، هیروکازو ماتسونو، وزیر ارشد کابینه متهم به عدم ارائه گزارش درآمد بیش از ۱۰ میلیون ین است که از رویدادهای برگزار شده توسط گروه درون حزبی به دست آمده است.

روز سه‌شنبه، مجلس نمایندگان ژاپن طرح رای اعتماد برای ماتسونو که توسط حزب مخالف پیشرو «دموکراتیک قانون اساسی ژاپن» ارائه شده بود را رد کرد. این حزب معتقد است که این رسوایی، ماتسونو را در انجام وظایفش به عنوان سخنگو با مشکل مواجه می‌کند.

ماتسونو از اظهار نظر در مورد رسوایی مربوط به خود خودداری و اعلام کرده است که به عنوان یک مقام دولتی به سوالات مطبوعات پاسخ می‌دهد.

منابع دولتی گفتند که کیشیدا به عنوان رهبر حزب لیبرال دموکراتیک در مواجهه با انتقادات فزاینده، احتمالاً سه وزیر دیگر از جمله یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر اقتصاد را به عنوان اعضای جناح شورای تحقیقات سیاسی سیوا، برکنار خواهد کرد.

به گفته این منابع، کیشیدا احتمالا پس از پایان جلسه پارلمان در روز چهارشنبه، پنج معاون ارشد وزیر و شش معاون پارلمانی وزیر را که اعضای بزرگترین فراکسیون هستند، برکنار می‌کند.

رسوایی جمع‌آوری کمک مالی به دنبال طرح شکایت مبنی بر اینکه پنج جناح از حزب LDP، از جمله جناح کیشیدا، درآمدهای حاصل از جمع آوری کمک‌های مالی احزاب را کم اظهاری کردند، مورد توجه قرار گرفت.​

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • رهبر انقلاب اسلامی در دیدار معلمان و فرهنگیان سراسر کشور تبیین کردند:

      اقتصادنیوز: رهبر انقلاب علت متفاوت بودن اهمیت آموزش‌وپرورش با دیگر دستگاه‌ها را تربیت منابع انسانی برشمردند و گفتند:…

    کارگزاری مفید