واکنش تند امریکا به پرتاب ماهواره نظامی کره شمالی

کدخبر: ۶۱۱۴۹۶
اقتصادنیوز : واشنگتن، سئول و توکیو با این ادعا که پرتاب ماهواره نظامی از سوی پیونگ یانگ به فضا، برخلاف مصوبات پیشین شورای امنیت است که کره شمالی را از پرتاب ماهواره منع کرده و انجام این کار را پوششی برای آزمایش‌های فناوری موشکی پیونگ یانگ دانسته بود، این اقدام کره شمالی را به شدت محکوم کردند.
  واکنش تند امریکا به پرتاب ماهواره نظامی کره شمالی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا به نقل از تارنمای خبری برکینگ نیوز، کره شمالی ساعاتی پس از پرتاب ماهواره نظامی خود اعلام کرد که سومین پرتاب ماهواره نظامی پیونگ یانگ با موفقیت در مدار قرار گرفته است که نشان‌دهنده عزم این کشور برای ایجاد یک سیستم نظارت فضایی در طول تنش‌های طولانی با ایالات متحده است.

آژانس فضایی کره شمالی اعلام کرد که موشک حامل جدید چولیما-۱ این ماهواره را سه‌شنبه شب، حدود ۱۲ دقیقه پس از بلند شدن از مرکز پرتاب اصلی کشور، دقیقاً در مدار قرار داده است.

اداره ملی فناوری هوافضای کره شمالی (ناتا) در بیانیه‌ای این پرتاب را حق مشروع پیونگ یانگ برای تقویت قابلیت‌های دفاعی خود خواند و افزود: این ماهواره نظامی به بهبود آمادگی جنگی کره شمالی در برابر حرکات نظامی خطرناک دشمنان این کشور کمک خواهد کرد.

مانور تمام عیار سئول علیه کره شمالی

با این وجود، این پرتاب با محکومیت شدید ایالات متحده و شرکای آن مواجه شد زیرا سازمان ملل پیش از این، کره شمالی را از انجام پرتاب ماهواره منع کرده و این پرتاب‌ها را پوششی برای آزمایش‌های فناوری موشکی پیونگ یانگ نامیده بود.

آدرین واتسون سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت: واشنگتن به شدت کره شمالی را به دلیل شلیک این موشک محکوم کرده و پرتاب ماهواره نظامی این کشور به مدار زمین را باعث افزایش تنش و خطر بی‌ثبات کردن اوضاع امنیتی در منطقه و فراتر از آن می‌داند.

هماهنگی ماهواره‌ای کره شمالی با دشمن قدیمی!

وی افزود: این پرتاب شامل فناوری‌هایی است که مستقیماً با برنامه موشک‌های بالستیک قاره‌‎پیمای کره شمالی مرتبط است.

از سوی دیگر ارتش کره جنوبی نیز پس از پرتاب ماهواره نظامی کره شمالی به فضا، اعلام کرد که آمادگی خود را برای دفع هرگونه اقدام تحریک‌آمیز پیونگ یانگ بر اساس اتحاد با ایالات متحده حفظ خواهد کرد.

در همین حال فومیو کیشیدا نخست‌وزیر ژاپن نیز پرتاب این ماهواره نظامی به فضا را تهدیدی جدی که امنیت مردم این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد خواند و در اعتراض به کره شمالی این پرتاب را با شدیدترین عبارات محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، اداره ملی فناوری هوافضا (ناتا) کره شمالی بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه ماهواره نظامی مالی‌گوان-۱ را با استفاده از موشک حامل ماهواره جدید چولیما-۱ از پایگاه پرتاب ماهواره سوها با موفقیت در مدار زمین قرار داده، افزود: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بر رویداد پرتاب این ماهواره نظارت داشته است.

 
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید