فشار متحدان اسرائیل برای آتش‌بس در غزه

کدخبر: ۶۱۵۶۵۷
اقتصادنیوز : خبرگزاری فرانسه گزارش داد که اسرائیل با تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه و بیانیه مشترک استرالیا، کانادا و نیوزیلند در حمایت از برقراری آتش‌بس تحت فشار شدید از سوی متحدان خود قرار گرفته است.
فشار متحدان اسرائیل برای آتش‌بس در غزه

  به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، با تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در غزه، رژیم صهیونیستی از سوی متحدان خود تحت فشار قرار گرفته است و آمریکا، حامی اصلی آن نیز بمباران‌های اسرائیل علیه غزه در واکنش به حمله هفت اکتبر حماس را کورکورانه و حساب نشده توصیف کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت قاطع از قطعنامه غیرالزام‌آوری که خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در نوار غزه شده است، حمایت کرد و آن را به تصویب رساند.

خبر مرتبط
اولین واکنش ایران به تصویب قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه

اقتصادنیوز:مجمع عمومی سازمان ملل برای دومین بار پس از آغاز جنگ غزه قطعنامه برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه را به تصویب رساند. قطعنامه مذکور پس از آن به تصویب مجمع رسید که آمریکا برای دومین بار و علیرغم درخواست دبیرکل ذیل ماده ۹۹ منشور، با اعمال حق وتو مانع از تصویب این درخواست جامعه بین‌المللی شده بود.

حملات سهمگین اسرائیل علیه فلسطینیان در غزه زمانی آغاز شد که جنبش حماس روز هفتم اکتبر در یک عملیات غافلگیرکننده، موسوم به «طوفان الاقصی» به سرزمین‌های اشغالی حمله کرد و حدود ۲۴۰ نفر نیز در جریان این عملیات به اسارت گرفته شدند.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، اسرائیل سپس به بهانه نابودی حماس و بازگرداندن اسرا به خانه، حملاتی را به نوا  غزه آغاز کرد که توسط این گروه حماس اداره می‌شود. به گفته وزارت بهداشت حماس، این حملات بیش از ۱۸۴۰۰ کشته برجای گذاشته است که بیشتر آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

این وزارت‌خانه همچنین روز چهارشنبه گزارش داد که دست کم ۵۰ نفر دیگر در آخرین موج حملات هوایی اسرائیل در سراسر این منطقه کشته شدند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در یک رویداد مبارزاتی در واشنگتن گفت که اسرائیل از زمان حمله هفت اکتبر حماس از حمایت بیشتری در جهان برخوردار شده است اما آنها به دلیل بمباران‌های بی‌رویه و کورکورانه خود در حال از دست دادن این حمایت هستند.

بایدن که اواخر روز سه‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت می‌کرد، از شدت اظهارات خود را کاست و با تاکید بر حمایت ایالات متحده از اسرائیل گفت که امنیت فلسطینیان بی‌گناه همچنان نگران کننده است.

واشنگتن هفته‌هاست که از اسرائیل خواسته است تا مراقبت بیشتری برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در غزه انجام دهد و انتقاد کرده است که تعداد زیادی فلسطینی در این حملات جان خود را از دست داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت که با بایدن بر سر نحوه اداره غزه پس از جنگ «اختلاف» وجود دارد که نشان دهنده یک شکاف نادر بین این دو متحد است.

همچنین سران استرالیا، کانادا و نیوزلند که دیگر متحدان اسرائیل به شمار می‌آیند، خواستار آتش‌بس شدند و در اقدامی نادر با صدور یک بیانیه مشترک تاکید کردند که از کاهش فضای امن برای غیرنظامیان در غزه نگران هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در مجموع، تعداد کشورهایی که به آتش‌بس در غزه رای دادند از حدود ۱۴۰ کشوری فراتر رفت که به‌طور معمول از قطعنامه‌هایی حمایت می‌کردند که روسیه را به دلیل حمله به اوکراین محکوم می‌کرد.

این رای در حالی صادر شد که فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل، وضعیت غزه را «جهنمی روی زمین» توصیف کرد.

وی همچنین در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، غزه را یک تراژدی بی پایان خواند و گفت: مردم همه جا هستند، در خیابان زندگی می‌کنند، به همه چیز نیاز دارند. آنها برای امنیت و پایان دادن به این جهنم روی زمین درخواست می‌کنند.

سازمان ملل تخمین زده است که ۱.۹ میلیون نفر از ۲.۴ میلیون نفر جمعیت غزه به دلیل جنگ آواره شده‌اند که نیمی از آنها کودک هستند.  

گروه‌های امدادی نیز هشدار داده‌اند که این سرزمین به زودی تحت تأثیر گرسنگی و بیماری قرار خواهد گرفت و از اسرائیل می‌خواهند تا تلاش‌ها برای محافظت از غیرنظامیان را افزایش دهد.


اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید