آکوس در یک قدمی پذیرش عضو جدید

کدخبر: ۶۱۶۸۹۱
اقتصادنیوز : آکوس به عنوان یک پیمان دفاعی سه جانبه با مشارکت آمریکا، انگلیس و استرالیا در آستانه پذیرش یک عضو جدید است؛ نیوزیلند مزایای پیوستن به این توافق را بررسی می‌کند.
آکوس در یک قدمی پذیرش عضو جدید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ، کریستوفر لوکسون نخست وزیر جدید نیوزیلند امروز چهارشنبه اعلام کرد که به دنبال بررسی مزایای پیوستن به پیمان دفاعی آکوس است.

لوکسون در جریان اولین سفر خارجی خود به استرالیا که یکی از اعضای پیمان آکوس است، گفت که پروژه خرید و توسعه سلاح بین آمریکا، انگلیس و استرالیا به تضمین صلح و ثبات در منطقه آرام کمک می‌کند.

خبر مرتبط
هشدار چین درباره خطرات پیمان امنیتی آکوس!

​ اقتصادنیوز :نماینده پکن در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که جامعه بین‌المللی باید به «خطرات اشاعه هسته‌ای» ناشی از توافق سه‌جانبه «آکوس» میان ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا رسیدگی کند.

«رکن دو» پیمان آکوس از رکن یک آن که برای تحویل زیردریایی‌های هسته‌ای به استرالیا طراحی شده، مجزا است. رکن دو بر توسعه مشترک قابلیت‌های پیشرفته بین اعضا تمرکز دارد.

نخست وزیر جدید نیوزیلند که در ماه نوامبر (آبان/ آذر) سوگند یاد کرده در یک کنفرانس خبری با آنتونی آلبانیز همتای استرالیایی‌اش بیان کرد: ما علاقمند به بررسی رکن دو و فناوری‌های جدید و فرصت‌هایی هستیم که شاید منجر به مشارکت نیوزیلند شود.

اگرچه نیوزیلند عضو این پیمان دفاعی سه جانبه نیست اما آمریکا اعلام کرده که راه برای مشارکت در این توافق باز است. اما لوکسون بر روی موضع «بدون سلاح هسته‌ای» نیوزیلند که به گفته او غیر قابل مذاکره است، تاکید کرد.

وی همچنین عنوان کرد که روابط امنیتی نزدیک با استرالیا به عنوان تنها متحد دفاعی نیوزیلند «بسیار اساسی» است چرا که ولینگتون با «دنیای چالش برانگیزتر و پیچیده تر» روبرو است.

۱۵ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۴ شهریور ۱۴۰۰)، سران سه کشور انگلیس، آمریکا و استرالیا در یک کنفرانس خبری مجازی از شکل‌گیری پیمان آکوس (AUKUS) خبر دادند.

بر اساس این توافقنامه قرار است سه فروند زیردریایی هسته‌ای کلاس ویرجینیا تا اوایل دهه ۲۰۳۰ به استرالیا تحویل داده شود.

اعضای پیمان دفاعی آکوس، مشارکت استرالیا در این پیمان را وسیله‌ای برای مقابله با افزایش حضور نیروی دریایی چین در منطقه هند و اقیانوس آرام می‌دانند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید