نظر نتانیاهو عوض شد؟

سیگنال اسرائیل به تشکیلات خودگردان/ شیر یا خط محمود عباس برای سیطره بر غزه

کدخبر: ۶۱۷۱۹۴
اقتصادنیوز: سیگنال‌هایی از اسرائیل به تشکیلات خودگردان رسیده است؛ تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل در ستونی نوشت که ممکن است کابینه اسرائیل مخالفت خود در برابر طرح اداره نوار غزه توسط تشکیلات خودگردان فلسطین را کنار بگذارد.
سیگنال اسرائیل به تشکیلات خودگردان/ شیر یا خط محمود عباس برای سیطره بر غزه

به گزارش اقتصادنیوز این مقاله که توسط پایگاه خبری ایلاف متعلق به عربستان سعودی منتشر شد، می‌افزاید که اسرائیل همراه با فلسطینی‌ها، جامعه بین‌المللی و شرکت‌های خصوصی متعهد به بازسازی غزه است.

هانگبی نوشت: «اسرائیل علاوه بر تضمین امنیت شهروندان خود که سازش‌ناپذیر خواهد است، هیچ علاقه‌ای به اداره امور مدنی غزه نداشته و باید هیئت حاکمه فلسطینی میانه‌رویی که از حمایت و مشروعیت گسترده برخوردار است، آن را به دست بگیرد. وظیفه ما نیست که تصمیم بگیریم این چه کسی این کار را انجام دهد».

بر اساس گزارش اکوایران، هانگبی به فشار جامعه بین‌المللی برای به دست گرفتن امور غزه توسط تشکیلات خودگردان اشاره کرد، اما گفت که بدون اصلاحات در این سازمان، به ویژه با پایان‌دادن به تحریک خشونت علیه اسرائیل، این امر غیرممکن است.

او خاطرنشان کرد: «در شکل کنونی خود، انجام این کار برای تشکیلات دشوار خواهد بود و به کمک جامعه بین‌المللی و همسایگان منطقه‌ای نیاز خواهد داشت. ما برای کمک آماده‌ایم».

این موضوع که چه کسی پس از پایان جنگ با حماس بر غزه حکومت خواهد کرد، به مناقشه سیاسی مهمی تبدیل شده است.

مقاله هانگبی نشان‌دهنده تغییری بزرگ نسبت به موضع قبلی بنیامین نتانیاهو در قبال ایده اداره غزه پساجنگ توسط تشکیلات خودگردان است. پیش از این، نخست‌وزیر اسرائیل علناً هرگونه امکان حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین بر غزه را رد کرده است. اگرچه برخی گزارش‌های رسانه‌های عبری نشان داده که ممکن است او به دنبال راه‌حل‌هایی توجیه موضعش داشته باشد. همچنین نتانیاهو قبلاً استدلال کرده بود که تشکیلات و حماس تا حد زیادی یکسان هستند.

حرکت اسرائیل به سمت تشکیلات خودگردان در حالی صورت می‌گیرد که رام‌الله تمایل بیشتری برای متحدشدن با حماس نشان داده و حتی در روز چهارشنبه، یکی از مقامات ارشد تشکیلات خودگردان از اظهارنظرها علیه حماس، عقب‌نشینی کرد.

اظهارات هانگبی به طور کلی منعکس‌کننده موضع واشنگتن است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز بر اصلاحات ضدفساد لازم در تشکیلات خودگردان تأکید دارد.

مشخص نیست که نظر نتانیاهو چه تأثیری در این مقاله داشته، اما هانگبی یکی از متحدان نزدیک نخست‌وزیر محسوب می‌شود و بعید است که خلاف نظرش حرفی بزند.

با این وجود، این مقاله انتقاداتی را در اسرائیل برانگیخت و چهره‌های راست‌گرای اسرائیلی گفتند که هانگبی حق ندارد ایده‌هایی را به نام کابینه اسرائیل منتشر کند.

زاوی سوکوت، عضو حزب راست‌گرای اوتزما یهودیت در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «ما کمترین مسئولیتی در قبال مردم غزه نداریم. آن‌ها باید با ترس از اینکه دوباره با ما درگیر شوند به آینده نگاه کنند. ما وظیفه‌ای برای بازسازی غزه نداریم. همچنین تشکیلات خودگردانی که به مدارا و هم‌زیستی قائل باشد، ساخته ذهن افراد آشفته‌حال است».

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه نتانیاهو نیز از هانگبی به سختی سرزنش کرد.

او در ایکس نوشت: «افرادی هستند که هنوز در ۶ اکتبر زندگی می‌کنند. تشکیلات خودگردان فلسطین راه‌حل نیست، بلکه بخش مهمی از مشکل است».

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید