واشنگتن پست افشا کرد/فرود مخرب ترین بمب های جهان بر سر غزه

کدخبر: ۶۱۷۷۰۰
اقتصادنیوز : روزنامه واشنگتن پست ضمن تحلیل و بررسی تصاویر ماهواره‌ای، داده‌های مربوط به حملات هوایی، ارزیابی‌های سازمان ملل و مصاحبه با بیش از ۲۰ تن از امدادگران و کارشناسان حوزه تسلیحات و جنگ هوایی، گزارش داد که اسرائیل یکی از مخرب‌ترین جنگ‌های قرن را در غزه به راه انداخته است؛ جنگی که در آن برخی از مهیب‌ترین بمب‌ها بر سر غیرنظامیان فلسطینی آوار می‌شوند.
  واشنگتن پست افشا کرد/فرود مخرب ترین بمب های جهان بر سر غزه

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رژیم صهیونیستی در پاسخ به عملیات طوفان‌الاقصی در تاریخ هفتم اکتبر (پانزدهم مهر) حمله‌ تمام‌عیاری را علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه به راه انداخته که تاکنون همزمان با هفتاد و نهمین روز از جنگ، بیش از ۲۰ هزار تن به شهادت رسیده‌اند و بسیاری بی‌خانمان شده‌اند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن ‌پست در گزارشی نوشت: شواهد و مدارک نشان می‌دهند که اسرائیل جنگ علیه غزه را با سرعت و در مقیاسی آغاز کرده که احتمالا از هر درگیری اخیری فراتر رفته و موجب تخریب ساختمان‌های زیادی شده است. ویرانی این جنگ در مقایسه با درگیری‌های حلب سوریه طی سالهای ۲۰۱۳ الی ۲۰۱۶ و کارزار تحت رهبری آمریکا برای شکست داعش در موصل، عراق، رقه و سوریه در سال ۲۰۱۷، در زمان بسیار کمتری رخ داده است.

خبر مرتبط
واکنش تند عراق به جنایات اسرائیل در غزه

اقتصادنیوز : نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه مدعیان حقوق بشر امروز قاتل واقعی را تبرئه و قربانی را مجرم می‌خوانند، خواستار تشکیل کمیته عربی و اسلامی به منظور فشار آوردن براسرائیل در محافل بین‌المللی شد.

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند که ارتش رژیم صهیونیستی حملات هوایی گسترده و مکرری را در حوالی بیمارستان‌ها، جایی که انتظار می‌رود تحت قوانین جنگی مورد محافظت ویژه‌ای قرار بگیرند، انجام داده است. تصاویر ماهواره‌ای که توسط خبرنگاران روزنامه واشنگتن پست بررسی شده، چندین گودال را در نزدیکی ۱۷ بیمارستان از ۲۸ بیمارستان موجود در شمال غزه نشان می‌دهد؛ منطقه‌ای که بمباران و درگیری‌های شدیدی را در دو ماه اول جنگ شاهد بود. طبق تصاویر ثبت‌شده، ۱۰ مورد از گودال‌ها بر اثر بمب‌هایی به وزن ۲۰۰۰ پوند (بیش از ۹۰۰ کیلوگرم) ایجاد شده‌اند.

«میریانا اسپولیاریک ایگر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که در تاریخ ۴ دسامبر (۱۳ آذر) به غزه نیز سفر کرده بود، گفت: هیچ فضای امنی وجود ندارد. تمام. نشد از خیابانی در غزه عبور کنم که در آن ویرانی زیرسخت‌های غیرنظامیان از جمله بیمارستان‌ها را مشاهده نکنم.

«مایکل لینک» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در فلسطین اشغالی که از سال‌های ۲۰۱۶ الی ۲۰۲۲ در این مقام خدمت می‌کرد، گفت: مقیاس تلفات غیرنظامیان فلسطینی در چنین مدت کوتاهی ظاهرا بالاترین میزان تلفات غیرنظامیان در قرن بیست و یکم است.

با وجود چنین مدارک و گزارش‌هایی، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوالات روزنامه واشنگتن پست ادعا می‌کنند: اسرائیل در پاسخ به حملات حماس، در تلاش است تا حماس را نابود کند. ما بر خلاف حملات عمدی حماس علیه مردان، زنان و کودکان، قوانین بین‌المللی را دنبال می‌کنیم و تمهیداتی را برای کاهش تلفات غیرنظامی می‌اندیشیم!

هم‌زمان با اینکه رژیم صهیونیستی به جنایات خود ادامه می‌دهد، تصاویر ماهواره‌ای بررسی شده توسط واشنگتن پست نشان می‌دهند که چگونه حملات سنگین در حوالی بیمارستان‌های غزه تمامی مناطق اطراف را ویران کرده، زیرساخت‌ها را نابود و غیرنظامیان را آواره کرده و اغلب ادامه فعالیت بیمارستان‌ها را غیرممکن ساخته است.

جهت ارزیابی ویرانی‌ها در اطراف بیمارستان‌های غزه، روزنامه واشنگتن پست داده‌های مرکز ماهواره‌ای سازمان ملل را در مناطقی به عمق ۱۸۰ متر تجزیه و تحلیل کرده است. کوچکترین عمق این گودال‌ها بر اثر بمب‌هایی به وزن ۲۵۰ پوند (بیش از ۱۱۳ کیلوگرم) و بزرگترین عمق آنها بر اثر بمب‌هایی به وزن ۲۰۰۰ پوند (۹۰۷.۱۸ کیلوگرم) ایجاد شده‌اند.

 

در سراسر شمال غزه، شواهد عینی و گزارش‌های دیگر نشان می‌دهند که چگونه نیروهای صهیونیستی به بیمارستان‌ها تیراندازی کرده و یورش می‌برند و آن‌ها را مورد بمباران و محاصره قرار می‌دهند.

بیمارستان ترکیه‌ای-فلسطینی در غزه که تنها مرکز درمان سرطان در این شهر بود، در تاریخ اول نوامبر (۱۰ آبان) پس از حملات هوایی در نزدیکی آن تعطیل شد. طبق آنچه مرکز بهداشت غزه گزارش داده است، بعد از تعطیلی این بیمارستان، دست‌کم چهار بیمار مبتلا به سرطان به دلیل عدم دسترسی به مراحل درمانی شهید شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی در طول جنگ چندین بار بیمارستان‌های غزه را بمباران کرد که از بیمارستان المعمدانی در اواسط اکتبر شروع شد و با بمباران بیمارستان‌های الرنتیسی و العوده و مجتمع الشفا که ماه گذشته به آن حمله کرد، ادامه یافت.

هلال احمر فلسطین نیز در ماه گذشته میلادی هشدار داد که نوزادان بیمارستان القدس غزه به دلیل کمبود شیر از کم آبی رنج می‌برند. این نهاد در آن زمان با بیان اینکه از ۱۸ دستگاه آمبولانس متعلق به جمعیت هلال احمر فلسطین تنها هفت دستگاه آمبولانس در غزه و مناطق شمالی فعال هستند، خاطرنشان کرد: مابقی آمبولانس‌ها به دلیل اتمام سوخت در ساعات آینده، با خطر خروج از چرخه خدمات‌رسانی مواجه هستند.

 

«تام پوتوکار» جراح کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که در درگیری‌های جنوب سودان، یمن، سوریه، سومالی و اوکراین نیز کار کرده است، با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی و جنگ علیه غزه گفت: برای من شخصا بدون شک، این بدترین چیزی است که دیده‌ام.

رئیس «مِد گلوبال»، سازمان مردم‌نهادی که کمک‌های اضطراری فراهم می‌کند و در درگیری حلب نیز حضور داشت، گفت: آنچه که اکنون در غزه رخ می‌دهد، فراتر از هر فاجعه‌ای است که من دست‌کم در ۱۵ سال اخیر مشاهده کرده‌ام.

امروز (یکشنبه) در هفتاد و نهمین روز از تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، تلفات سنگین ارتش اشغالگر در نبرد زمینی و حملات و بمباران شدید نقاط مختلف غزه توسط صهیونیست‌ها ادامه دارد. رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که درگیری‌های شدیدی بین مقاومت فلسطین و نیروهای اشغالگر در جبالیا البلد در شمال نوار غزه در جریان است.

بیش از یک ماه است که نیروهای اشغالگر در میان بمباران بی‌وقفه هوایی و توپخانه‌ای در تلاش برای نفوذ به جبالیا هستند، اما با مقاومت شدید گروه‌های مقاومت فلسطین مواجه شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید