قمار پوتین

پوتین بعد از اوکراین به دنبال بلعیدن اروپا است؟

کدخبر: ۶۱۹۲۹۷
اقتصادنیوز: بسیاری از ناظران می گویند که اگر پوتین به واسطه عوامل داخلی یا چالش های جنگی متوقف نشود، این احتمال بالا است تا برای بلعیدن تمامی اروپا خیزی جدی بردارد.
پوتین بعد از اوکراین به دنبال بلعیدن اروپا است؟

به گزارش اقتصادنیوز، بخشی از آنچه که جنگ روسیه با اوکراین را به یک رویداد جهانی در حال تغییر تبدیل می‌کند بقای اوکراین به عنوان یک دولت نیست. این جنگ آینده خود روسیه را مورد توجه قرار داده است. ژوئن گذشته، زمانی که یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، شورش مسلحانه‌ای را آغاز کرد که مزدورانش را تقریباً به دروازه‌های مسکو رساند، نشان داد که رهبران روسیه آن قدر ها که تصور می کنند جایگاه پایداری ندارند.از همین رو آنگونه که فارین پالسی نوشته، مهم‌ترین چالش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از زمان به قدرت رسیدن او در سال 2000، با مرگ آتشین پریگوژین و سرکوب منتقدان پایان یافت.

قمار پوتین

از زمان پایان حیات رهبر واگنر، پوتین به دنبال یک جنگ طولانی است. با بازداشت حدود 200 هزار روس به دلیل تخلفات ضد جنگ از سال 2022، مخالفت ها کم رنگ شده است. یک انتخابات مرحله‌ای که برای سال 2024 برنامه‌ریزی شده، حکومت پوتین را برای شش سال دیگر تمدید می‌کند. همه رقبای جدی به کنار گذاشته شده، زندانی یا تبعید شده اند. اقتصاد روسیه کاملا برای جنگ آماده شده است.اما اینکه آیا قمار پوتین در 24 فوریه 2022 نتیجه خواهد داد، هنوز مشخص نیست. اگر او در اوکراین پیروز شود، اروپا ممکن است با جنگ‌های دیگری روبه‌رو شود، زیرا پوتین به دنبال بازگرداندن آن چیزی است که او معتقد است حوزه کنترل واقعی روسیه در اروپای شرقی و مرکزی است.

 اگر پوتین شکست بخورد، روسیه ممکن است درگیر مارپیچی از بی ثباتی در داخل شود. فارین پالسی برخی از سناریوها را مورد بررسی قرار داده است. کریستی رایک، تحلیلگر مسائل روسیه با انتشار مقاله ای تحت عنوان« رویای نظم امنیتی اروپا با روسیه مرده است» در این باره نوشت که روسیه آینده چگونه در نظم امنیتی اروپا قرار خواهد گرفت؟ فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپایی مدتها تلاش کردند با کرملین شریک شوند و روابط اقتصادی خود را توسعه دهند. این دیدگاه با حمله روسیه از بین رفت و اروپا را مجبور به مبارزه برای جایگزینی کرد. ماکسیم سامورکوف، تحلیلگر دیگری در مقاله ای با عنوان، «چرا پوتین هرگز با تنش زدایی موافقت نخواهد کرد؟» به این نکته اشاره داشت که پوتین با حفظ کشورش در شرایط جنگی همه چیز را در داخل کشور تحت کنترل دارد. این یکی از دلایلی است که مسکو علاقه ای به مذاکره برای پایان دادن به جنگ وحشیانه خود در اوکراین ندارد.

3

روسیه در یک قدمی فروپاشی؟

آناستازیا ادل، آینده روسیه را به سان سیاه چاله می بیند. او که در اتحاد جماهیر شوروی بزرگ شده و دیگر خوشبین نیست که روسیه بتواند وضعیت بهتری را در پیش بگیرد، می نویسد: «روسیه که به طور فزاینده ای درگیر بی قانونی، از نظر اقتصادی محکوم به شکست و از نظر اخلاقی ورشکسته شده، در حال پایان دادن به پایان خوب است». این تحلیلگر استدلال می کند که تنها یک شکست آشکار از اوکراین، چشم انداز تغییرات مثبت را پس از قرن ها امپریالیسم برای روس ها ترسیم می کند.الکساندر موتیل باور مشابهی دارد و می گوید روسیه در آستانه فروپاشی قرار دارد.او در یکی از پرخواننده‌ترین مقالات فارین پالیسی در سال 2023، سناریوهای فروپاشی فدراسیون روسیه را بررسی می‌کند که هنوز شامل ده‌ها قوم غیرروسی استعمار شده است. موتیل می نویسد، احتمال چنین فرایندی در سال های آینده هر چه باشد، برنامه ریزی نکردن برای چنین تجزیه ای نشان دهنده کمبود خطرناک تخیل در میان سیاست گذاران غربی است.ایان گارنر، در گزیده ای از کتاب خود درباره نسل نزد» روس ها می گیود، نسل جدیدی از روس ها که جنگ، مرگ و پوتین را ستایش می کنند – اعتقادی که به باورش مظهر تاریک ترین عناصر فاشیسم قرن بیستم است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید