فایننشال تایمز برملا کرد / صادرات یک ابزار پیشرفته چینی به روسیه

کدخبر: ۶۱۹۵۸۵
اقتصادنیوز : روزنامه فایننشال در گزارشی مدعی شد که صادرات یک نوع ابزار پیشرفته چینی به روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) ۱۰ برابر افزایش یافته است.
فایننشال تایمز برملا کرد / صادرات یک ابزار پیشرفته چینی به روسیه

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این روزنامه انگلیسی امروز سه‌شنبه نوشت: گزارش‌های گمرک روسیه نشان می‌دهد تولیدکنندگان چینی در ماه ژوئیه (تیر ماه) ۶۸ میلیون دلار ابزار کنترل عددی کامپیوتری (سی‌ان‌ان CNC) صادر کرده‌اند درحالیکه آخرین رقم قابل تأیید در دسترس بیش از تنها ۶.۵ میلیون دلار در ماه فوریه ۲۰۲۲ (زمان شروع جنگ اوکراین) است.

خبر مرتبط
حمله شدید الحن روسیه به زلنسکی

اقتصادنیوز : رئیس‌جمهوری پیشین و معاون شورای امنیت روسیه گفت که رئیس‌جمهور اوکراین آدم «لجنی» است که عاشق تماشای کشته شدن جمعیت غیرنظامی کشورش است.

به نوشته فایننشال تایمز، محموله‌های فزاینده واحدهای کنترل عددی CNC، که امکان تراش دادن دقیق فلز را فراهم می‌کند، به نگرانی اصلی متحدان اوکراین تبدیل شده است چرا که آنها به دنبال ممانعت از دسترسی روسیه به چنین تجهیزاتی هستند.

مایکل راسکا، استادیار «دانشکده مطالعات بین‌الملل راجاراتنام» سنگاپور، گفت که صادرات CNC نمونه‌ای از این است که چگونه چین و روسیه به سمت مشارکت نظامی-صنعتی عمیق کشیده می‌شوند.

راسکا گفت: چین و روسیه منافع سیاسی مشترک دارند که به چالش کشیدن و رویارویی با آمریکا است. واقعیت این است که روسیه از واردات ماشین آلات اروپایی منع شده و چاره ای جز اتکا به چین ندارد.

واردات ابزار CNC توسط روسیه از اتحادیه اروپا که به لحاظ تاریخی منبع اصلی واردات این کشور بوده، به علت افزایش محدودیت‌ها پس از جنگ اوکراین به شدت کاهش یافته است. تحلیلگران می‌گویند که مسکو به دنبال دستیابی به ابزار CNC از منابعی است که دسترسی به آنها با محدودیت‌های بین‌المللی قطع نمی‌شود.

خبر مرتبط
اظهارات پوتین درباره دشمنان واقعی روسیه/به دنبال شکست راهبردی روسیه بوده‌اند

اقتصادنیوز: رئیس‌جمهور روسیه گفت: غرب جمعی که به اوکراین کمک می‌کند تا علیه روسیه جنگ کند، دشمنان واقعی ما هستند تا خود اوکراین.

گزارش‌های گمرک نشان می‌دهد دستگاه‌های CNC ساخت چین ۵۷ درصد از ارزش واردات روسیه در ماه ژوئیه را تشکیل می‌دهد که بیش از ۱۲ درصد قبل از جنگ است. این آمار نشان می‌دهد که مسکو همچنین به واردات میزان قابل توجهی از ابزارهای CNC ساخت تایوان و کره جنوبی ادامه می‌دهد.

در ماه نوامبر (آبان- آذر) آمریکا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه واردکنندگان ابزارهای CNC در روسیه اعمال کرد. شرکت‌های چینی که به تجارت با واردکنندگان روسیه ادامه می‌دهند با خطر از دست دادن موقعیت تجارت با بازارهای دیگر روبرو هستند.

پکن تاکید کرده است که سلاح‌های مرگبار به روسیه ارسال نمی‌کند و حمایت از «تلاش جنگی» مسکو را رد می‌کند. صادرات محصولات چینی از جمله نفت، ماشین آلات، کالاهای مصرفی و خودرو به سر پا نگه داشتن اقتصاد تحریم زده روسیه کمک می‌کند. شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین در ماه اکتبر (مهر- آبان) به ولادیمیر پوتین همتای روسی خود گفت که تجارت سالانه بین دو کشور به رقم تاریخی نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

فایننشال تایمز مدعی است که برخی از برندگان اصلی افزایش صادرات به روسیه پیوندهای قوی با ارتش آزادیبخش خلق چین دارند. برای مثال شرکت «کنترل عددی ووهان هوواژونگ» صادرات خود را به روسیه افزایش داده است.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید