مهدی صفری اعلام کرد :

نقش بریکس در گسترش روابط تهران و مسکو

کدخبر: ۶۱۹۷۸۲
اقتصادنیوز : معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه باید یک ارز واحد برای تعاملات مجموعه بریکس ایجاد شود، خاطرنشان کرد که بریکس می‌تواند روابط ایران و روسیه را گسترش دهد.
نقش بریکس در گسترش روابط تهران و مسکو

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  ایسنا، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تاکید کرد که بریکس می‌تواند در گسترش روابط ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف سهیم باشد.

وی گفت که ایران قصد دارد در تمام برنامه‌های روسیه در چارچوب ریاست بریکس در این سال مشارکت داشته باشد.

خبر مرتبط
عضویت ایران در بریکس تایید شد

​سخنگوی وزارت خارجه گفت که از امروز ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود و ایران با استفاده از ظرفیت‌های این گروه نقش سازنده و اثرگذار خودش را در معادلات چند جانبه بین‌المللی ارتقا می‌بخشد.

صفری افزود: روسیه از طریق تجارت بین‌المللی متنوعی که دارد می‌تواند مکانیزم جدیدی برای تعاملات بریکس ایجاد و به تاسیس دبیرخانه برای مجموعه کمک کند.

معاون دیپلماسی اقتصادی امیر عبداللهیان در ادامه گفت: از کمک‌های روسیه برای عضویت کامل ایران در مجموعه بریکس تشکر می‌کنیم و مسکو می‌تواند روابط میان مجموعه در راستای تحقق اهداف مطلوب را گسترش دهد.

خبر مرتبط
با آغاز سال جدید میلادی عربستان رسما عضو بریکس شد

اقتصادنیوز: با آغاز سال جدید میلادی، عربستان آغاز رسمی عضویت کامل خود در گروه بریکس را اعلام کرد.

مهدی صفری تاکید کرد: مجموعه بریکس، سازمان شانگهای و انجمن اقتصادی اورآسیا عرصه‌های موجود برای ایران هستند  و این سازمان‌ها جایگزینی برای جایگاهی است که ایران باید در سطح تجارت بین‌المللی داشته باشد.

وی گفت که ایران برای ایجاد ارز واحد و یکپارچه برای مجموعه بریکس اهمیت قائل است و روند کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری با استفاده از ارزهای داخلی آغاز شد.

معاون وزیر خارجه ایران همچنین گفت: بانک توسعه جدید وابسته به بریکس می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند و ایران امیدوار است که مرکز عملیات بانکی در چارچوب بریکس باشد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۱۱ دی در نشست خبری خود در مورد عضویت رسمی ایران در بریکس نیز اظهار داشت: از امروز ایران عضو کامل گروه بریکس به شمار می‌رود. بریکس با پیوستن اعضای جدید، نظم در معادلات بین‌المللی به دست آورده است، ایران چند جانبه‌گرایی و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های آن را با جدیت مورد پی‌گیری قرار داد و بریکس به‌عنوان ساز و کار چندجانبه قطعا فرصت‌های بیشتری را در حوزه مناسبات چند جانبه بین‌المللی در اختیار ایران قرار می‌دهد. عضویت کامل ایران در بریکس یکی از نتایج بین‌المللی برای ایران به شمار می‌رود، ایران با استفاده از ظرفیت‌های این گروه نقش سازنده و اثرگذار خودش را در معادلات چندجانبه بین‌المللی ارتقا می‌بخشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید