تصاعد بحران در مرز سرزمین های اشغالی

رویارویی میان حزب الله و اسرائیل کلید می خورد؟/ خاورمیانه در یک قدمی جنگی تمام عیار!

کدخبر: ۶۲۰۱۷۱
اقتصادنیوز: همزمان با حمله تروریستی به کرمان، تنش ها در مرزهای سرزمین های اشغالی افزایش یافته و موجب شده تا غرب بالاخص ایالات متحده از گشوده شدن جبهه های سوم و چهارم در جنگ غزه به هراس بیفتادند.
رویارویی میان حزب الله و اسرائیل کلید می خورد؟/ خاورمیانه در یک قدمی جنگی تمام عیار!

به گزارش اقتصادنیوز، دامنه رویارویی بین اسرائیل با حزب الله و محور مقاومت به سرعت در حال گسترش است. به خصوص پس از انفجار 2 ژانویه در محله ضاحیه بیروت. حمله تهاجمی اسرائیل به این منطقه که مقر یکی از پایگاه های حزب الله لبنان است منجر به شهادت صالح العاروری، یکی از رهبران ارشد حماس و همچنین چندین فرمانده دیگر این گروه شد. حزب الله در در واکنش به حملات تهاجمی اسرائیل گفت که این ماجراجویی خونین بدون "مجازات" نخواهد بود و "انگشت آنها روی ماشه است". پیشتر،  برخی از مقامات اروپایی نگران بودند که که در نبرد حاکم، چمد جبهه همزمان گشوده شود.

تصاعد بحران در خاورمیانه

در میانه تنش های حاکم، حمله تروریستی به کرمان در سالگرد ترور سردار قاسیم سلیمانی که منجر به شهادت بیش از 80 نفر شد، هراس آمریکا و اسرائیل را برانگیحته است،همزمان، هراس از افزایش بحران در مرز لبنان برای اولین بار افزایش یافت. بسیاری از صدها هزار نیروی ذخیره که در آن روز فراخوانده شده بودند به شمال اعزام شدند. تا شب تمام نظامیان در نزدیکی مرز مستقر شدند که به خط آبی معروف استپیشتر .مقامات ارشد نهاد امنیتی اسرائیل، از جمله یوآو گالانت، وزیر دفاع این رژیم، حامی حمله ای پیشگیرانه به مواضع حزب الله بودند. این تعادل تا زمان پیوستن بنی گانتز، ژنرال عملگراتر و رهبر حزب میانه رو به کابینه، باقی ماند. در این میان، اصرار بایدن به خویشتن داری، همانی که ناو هواپیمابر را در سواحل لبنان مستقر کرد، نیز در متقاعد کردن اسرائیلی ها برای صبر نقش داشت.

اکونومیست به نقل از مقام های غربی مدعی است که ارتش اسرائیل پتانسیل گشودن جبهه ای دیگر برای درگیری را دارد، به ادعای این گروه  اگرچه در بعضی مواقع درگیری گسترده تر اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، اما تلاش برای مهار تنش ها ادامه دارد. به ادعای اکونومیست، نیروهای حزب الله حدود 2 تا 3 کیلومتر از مرز عقب نشینی کرده اند، کنشی که به باور ناظران می تواند تاکتیکی باشد هرچند از منظر گروهی دیگر شاید نشان از خوشتن داری حزب الله یا پیروی این گروه از استراتژی صبر باشد. در همین حال ارتش اسرائیل تعداد نیروهای نظامی اش را اندکی کاهش داده، اگرچه تعداد آنها هنوز هم بسیار بالاتر از حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل هست.

HEZBOLLAH-1

مانور قدرت محور مقاومت

به نوشته اکونومیست، هم حزب الله لبنان و هم اسرائل دلایل قانع خوبی برای جلوگیری از تشدید تنش ها دارند. اسرائیل درگیر حمله ای خونین در غزه است و از 7 اکتبر حدود هزار و 400 نفر از شهروندان و سربازانش کشته شده اند. حزب الله نیز به نوبه خود خواهان درگیری نیست و فعلا می خواهد از استراتژی صبر پیروی کند. با این همه دیگر اعضای محور مقاومت، اسرائیل را بر لبه پرتگاه نگه داشته اند. اعضای محور مقاومت مستقر در سوریه و یمن پایگاه های اسرائیل و آمریکا را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داده اند. انصارالله که بخش های بزرگی از یمن را در اختیار دارد، همچنین با حمله به کشتی های باری در دریای سرخ ، تجارت جهانی را مختل کرده است. یک نیروی دریایی بین‌المللی به رهبری آمریکا در تلاش است تا از کشتی‌هایی که از طریق تنگه باب المندب عبور می‌کنند، محافظت کند، مسیری کلیدی که از یمن می‌گذرد و به کانال سوئز منتهی می‌شود. اما خطوط اصلی حمل و نقل در اطراف آفریقای جنوبی در حال تغییر است و منجر به سفرهای طولانی تر و پر هزینه می شود.

479193_0

تصوراین که آمریکا با استقرار نظامیانش در منطقه، به کاهش خصومت ها کمک کرده، دشوار است. با این حال، اسرائیل نگران است که با کاهش نیروهای آمریکایی، توانایی این بازیگر در برابر ایران یا حزب الله کاهش یابد.فعلا غرب در تلاش است تا آتش تنش ها در مرز میان لبنان و سرزمین های اشغالی را خاموش کند.یکی از مشاوران نزدیک بایدن به طور مکرر از سرزمین های اشغالی و لبنان بازدید کرده است تا بتواند به توافقی دست یابد و تنش ها را خنثی کند. با این حال، هرگونه فعل و انفعال حزب الله برای اسرائیل به سان قمار است، حتی اگر حسن نصر الله، رهبر این جریان بخواهد فعلا از رویکردی محتاطانه پیروی کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید