خاورمیانه در یک قدمی جنگ؛

ترکش‌های جنگ غزه به اقتصاد جهانی؛ آمریکا برای جنگ با انصارالله به حالت آماده‌باش در آمد

کدخبر: ۶۱۶۶۵۳
اقتصادنیوز: بحران حاکم بر باب المندب به واسطه حملات انصار الله یمن به کشتی های اسرائیلی را که مقصدشان سرزمین های اشغالی است، روز به روز افزایش می یابد تا جایی که ایالات متحده خود را برای رویارویی احتمالی با این گروه آماده کرده است؛ رویارویی که می تواند خاورمیانه را وارد جنگی گسترده تر کند.
ترکش‌های جنگ غزه به اقتصاد جهانی؛ آمریکا برای جنگ با انصارالله به حالت آماده‌باش در آمد

به گزارش اقتصادنیوز، بیش از هزار مایل دورتر از غزه، بحران دریایی در حال وقوع است که می تواند جنگ بین اسرائیل و حماس را به یک رخداد جهانی تبدیل کرده و هزینه های بسیاری را بر اقتصاد جهانی تحمیل کند. از 15 دسامبر، چهار شرکت از پنج شرکت بزرگ حمل و نقل کانتینری جهان؛ شرکت هایی چون cma cgm، Hapag-Lloyd، Maersk و msc، خدمات خود را در دریای سرخ، مسیری که ترافیک کانال سوئز باید از طریق آن عبور کند، متوقف یا تعلیق کرده اند. انصار الله یمن که به سلاح‌های پیشرفته مجهز هستند، بیش از هر زمان دیگر کشتی های اسرائیلی یا کشتی هایی که به مقصد سرزمین های اشغالی در حرکت هستند را هدف قرار می دهند. با بسته شدن ناگهانی یکی از شریان‌های تجاری بزرگ جهان، آمریکا و متحدانش در حال افزایش فعالیت‌های دریایی در خاورمیانه هستند و حتی ممکن است انصار الله را هدف حملاتشان قرار دهند.

میدان تازه رویارویی با اسرائیل

باب المندب تنگه باریکی بین آفریقا و شبه جزیره عربستان است که براساس ارزیابی ها 12 درصد حجم تجارت جهانی و شاید 30 درصد ترافیک کانتینری جهانی از طریق آن انجام می شود. این منطقه به منطقه ممنوعه تبدیل شده زیرا انصار الله مستقر در یمن دست به مانوری جدی زده اند. حملات این گروه هفته ها ادامه داشته اما اکنون بر شدت آن افزوده شده است. پ 15 دسامبر، انصار الله یک کشتی را هدف پهپاد قرار داده و دو موشک بالستیک به سمت کشتی دیگری پرتاب کردند. همه کشتی ها با پرچم لیبریا بودند. 16 دسامبر، یک کشتی نیروی دریایی آمریکا، 14 پهپاد را بر فراز دریای سرخ رهگیری کرد. به نوشته اکونومیست، در مواجهه با خطر فزاینده فلج شدن کشتی ها ، صنعت کشتیرانی جهانی در حال اعلام وضعیت اضطراری است. ر 15 دسامبر مرسک و هاپاگ-لوید خدمات خود را متوقف کردند.

به باور ناظران؛ حملات انصار الله برای اقتصاد جهانی و تشدید تنش ها در خاورمیانه پر هزینه شده، آن هم در شرایطی که کشورهای غربی تلاش می کنند نظم را برقرار کنند. درآمد حاصل از کانال سوئز یک منبع درآمد عمده برای مصر است که در حال حاضر در بحبوحه بحران مالی قرار دارد. (اسرائیل کمتر متاثر خواهد شد، زیرا تنها 5 درصد تجارت این بازیگر از ایلات، بندر دریای سرخ آن می گذرد.)اما برای اقتصاد جهانی، بسته شدن طولانی مدت مسیر سوئز هزینه های تجارت را افزایش می دهد، زیرا کشتیرانی در سراسر آفریقا تغییر مسیر خواهد داد و حق بیمه افزایش می یابد. حال اگر تصور شود که بحران امنیتی دریای سرخ کشتی‌رانی به تهدیدی برای دریای عرب تبدیل شود، آبراهی که شاید یک سوم عرضه نفت جهانی از طریق دریا از آن عبور می‌کند، هزینه‌های اقتصادی به‌طور چشمگیری بیشتر خواهد بود.

1

هراس از زرادخانه پیچیده انصار الله

تهدیدهای انصار الله نگران کننده است. این گروه می گویند تا زمان توقف درگیری ها و ارسال کمک و سوخت به ساکنان غزه، حملات ادامه خواهد داشت.اما ناظران مدعی اند، بیشتر کشتی هایی که مورد حمله قرار می گیرند نه به سمت اسرائیل می روند و نه تحت مالکیت اسرائیل هستند. کشورهای سراسر جهان تحت تأثیر قرار گرفته اند: یکی از کشتی هایی که مورد حمله انصار الله قرار گرفت، تحت پرچم هنگ کنگ حرکت می کرد.با این همه انصار الله مجهز به پیچیده ترین سلاح ها است. فابیان هینز فعال در مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (iiss) که براین باور است که: «انصار الله در این مرحله زرادخانه موشکی غول پیکر ضد کشتی در اختیار دارد.»

گروهی از ناظران می گویند، دیپلماسی ممکن است به کاهش تنش کمک کند. در سال 2015، عربستان سعودی و امارات در جنگ داخلی یمن به نفع دولت به رسمیت شناخته شده بین المللی مداخله کردند. در مارس 2022، سعودی ها با آتش بس موافقت کردند و انصار الله کنترل پایتخت، صنعا، و سواحل استراتژیک غربی را در دست گرفتند. آنها ممکن است به زودی نقشه راه را برای دائمی کردن آتش بس و پایان دادن به جنگ اعلام کنند. تعهدات برای توقف حملات دریایی می تواند بخشی از هر گفتگو باشد.با این وجود، پاسخ نظامی بزرگتر به تهدید انصار الله گزینه ای محتمل است. یک گروه ضربت چندملیتی به رهبری نیروی دریایی آمریکا در حال حاضر در سواحل یمن فعالیت می‌کند تا انصار الله را متوقف نماید. در هفته‌های اخیر کشتی‌های جنگی آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی همگی پهپادها و موشک‌های این گروه را رهگیری و آمریکا از استرالیا خواسته که یک کشتی جنگی نیز اعزام کند.گام بعدی بالقوه شامل اسکورت های مسلح برای کشتی های تجاری است که آمریکا در دهه 1980 در جریان به اصطلاح جنگ نفتکش بین ایران و عراق از آن استفاده کرد. اما به گفته منابع دریایی درگیر در بحث، این بار به تعداد بسیار زیادی کشتی جنگی نیاز است.

107321516-16980648652023-10-23t070746z_439656064_rc24y3aignks_rtrmadp_0_israel-palestinians

به ادعای ناظران آمریکا و اسرائیل هر دو برنامه هایی برای حمله به انبارها و پرتابگرهای انصار الله دارند. اما آمریکا تمایلی به گسترش دخالت خود در خاورمیانه ندارد: دولت بایدن بر گسترش گروه ضربت دریای سرخ و اعمال فشار دیپلماتیک و اقتصادی بر حامیان ایران متمرکز شده. اسرائیل خواهان درگیری جدید نیست: از قبل با فشار آمریکا برای پایان دادن به این مرحله از جنگ غزه مواجه است و نگران حزب الله است که تقریباً هر روز به شمال سرزمین های اشغالی را هدف قرار می دهد. با این حال، اگر حامیان ایران و انصار الله به حملات ادامه دهند و متعاقبا یکی از راه‌های تجاری بزرگ جهان را بسته نگه دارند، تشدید تنش ممکن است اجتناب‌ناپذیر شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید