آرامش قبل از طوفان

صلح سرد واشنگتن و پکن/چرا چین از رویارویی با آمریکا هراس دارد؟

کدخبر: ۶۱۶۲۷۰
اقتصادنیوز: برخلاف پیش بینی گروهی از تحلیلگران، جنگ در غزه مانع از رویارویی تند آمریکا و چین شد، دو بازیگر در میانه این جنگ در سانفراسیسکو با یکدیگر دیدار داشتند؛ دیداری که نشان از تمایل پکن برای اعلام جنگ سرد به آمریکا است.
صلح سرد واشنگتن و پکن/چرا چین از رویارویی با آمریکا هراس دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز، جنگ بین حماس و اسرائیل؛ درگیری که هزاران کشته برجای گذاشت، غزه را ویران کرد و هراس از گسترش جنگ در خاورمیانه را افزایش داده است. هراس از گسترده تر شدن دامنه درگیری ها طبیعتا نگران کننده است، به ادعای ناظران غربی، در این میان حقیقتی که نباید نادیده انگاشت، رقابت میان قدرت های بزرگ است که حالا دامنه اش وسیع تر هم شده، چین یا شریک استراتژیک این بازیگر، روسیه - برای تضعیف و بدنام کردن آمریکا و در نتیجه به دست آوردن امتیازهای بیشتر، بر شعله های جنگ بنزین می ریزند.گروهی دیگر می گویند، شاید این ایده در ظاهر قابل قبول باشد، با این همه نباید نقش بازیگران دیگر در جنگ اسرائیل و حماس را نادیده گرفت.

رقابت در عین اتحاد

آسیا تایمز ضمن اشاره به مولفه هایی که بدان ها اشاره شد، نوشت، چین و روسیه هرکدام تلاش دارند تا از فرصتی که جنگ در غزه برای آنها ایجاد کرده به نفع خود بهره برداری کنند. ازهمین رو پکن به واسطه رابطه میانجیگرانه موفقی که با ایران و عربستان داشته؛ تلاش دارد تا این بار نیز با ایفای نقشی برجسته هم رقیب( واشنگتن) را از میدان به در کند و هم گروهی بیشتر از متحدان امریکا را جذب خود نماید.چین در عین حالی که با ایران رابطه ای نزدیک تعریف کرده، درصدد ازتعریف نقش خود در خاورمیانه هست. همزمان روسیه می خواهد تا با تداوم جنگ در غزه، افکار عمومی مردمان و رهبران غرب را از جنگ در اوکراین منصرف کرده و بدین طریق برای خود فرصت سازی کند.

image.imageformat.1286.268966695

متحدان در یک جبهه

آنگونه که آسیا تایمز نوشته، بازیگرانی چون چین و روسیه ممکن است راهی برای سود بردن از جنگ غزه برای خود تعریف کنند. در همین راستا، گروهی مدعی اند که چین به واسطه نزدیکی که با ایران دارد و همچنین به دلیل منافعش در خاورمیانه، تلاش دارد تا مانع از شود که محور مقاومت، گروهی حامی ایران، دامنه این درگیری را گسترش دهند. بنابراین نشانه هایی وجود دارد دال بر این که پکن می خواهد در قامت بازیگری صلح‌ساز در خاورمیانه دیده شود تا جنگ‌افروز.اتخاذ چنین رویکردی تا حدی به این دلیل است که چین در سال های اخیر روابط خوبی با اسرائیل تعریف کرده است. روسیه نیز از رویکردی مشابه پیروی کرده، بالاخص آن که اسرائیل در طول جنگ در اوکراین هیچگاه مسکو را به واسطه شروع این جنگ به چالش نکشید و حتی از ارسال حمایت های نظامی به شکلی مستقیم به کیف خودداری کرد.

GettyImages-1697768011-e1697206198585

پکن یارای رویارویی با غرب را ندارد؟

در این میان هستند گروهی که معتقدند، تلاش پکن برای صلح سازی در خاورمیانه به نقش این بازیگر در در جهان مرتبط است. چین برخلاف رفتاری که با همسایگانش دارد، در مورد مسائل جهانی احساس اطمینان نمی کند. بالاخص آن که اقتصاد این بازیگر روند نزولی طی کرده و با جهاتی در حال مبارزه است. علاوه بر این، توانایی پکن برای ارسال سیل سرمایه به خارج از کشور از طریق زیرساخت های «کمربند و جاده» و طرح وام دهی دولتی رو به کاهش است. بسیاری از کشورها نسبت به چین برای وام‌ها و سایر حمایت‌هایش احساس خوبی دارند، اما حقیقت این آن است که چین متحد واقعی ندارد.در بیانیه مشترکی که شی جین پینگ با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پکن، سه هفته قبل از حمله روسیه به اوکراین رسانه ای کرد، بر تقابل با غرب تاکید شده بود، اما از آن زمان، چین عمدتا از هرگونه رویارویی اجتناب کرده است.

TASS_48267313

آرامش قبل از طوفان!

این کشور از زمان حمله به روسیه به اوکراین، به شکلی شفاهی از مسکو حمایت کرده اما از ارسال سلاح به این کشور خودداری کرده است.به همین دلیل است که بایدن برای اولین بار مایل بود با شی در سانفرانسیسکو دست بدهد. در طول این 12 ماه، ایالات متحده و چین فراز و نشیب های خود را داشته اند، به ویژه زمانی که بالن جاسوسی چینی در حریم هوایی ایالات متحده پرواز کرد و در نهایت توسط یک جت جنگنده آمریکایی سرنگون شد.ارتباط بین دو بازیگر غالبا خش دار بوده است. بنابراین اولین نکته مهمی که در دیدار بایدن و شی خود را نشان داد این واقعیت بود که روابط بین دو ابرقدرت به اندازه ای آرام بود که رهبران دو کشور تمایل به ملاقات داشتند.اما دومین نکته قابل تامل این است که دو ابرقدرت هنور به واسطه جنگ اسرائیل و حماس رویاروی هم قرار نگرفته اند.فعلا بازیگران عرب نیز ایالات متحده را نه تنها به خاطر حمایتش از اسرائیل، بلکه به خاطر نقشش در امنیت منطقه خلیج فارس، ضروری می دانند. چین بازار بزرگی برای نفت است، سرمایه‌گذار مفیدی است و متعادل‌کننده در برابر قدرت آمریکاست، اما در شرایط بحرانی جایگزین خوبی برای آمریکا نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید