تلاش برای بقا

حیات نتانیاهو به مو بند است!/ آینده سیاسی آقای نخست وزیر

کدخبر: ۶۱۴۹۸۹
اقتصادنیوز: نتانیاهو در حالی که در یک قدمی محاکمه قرار دارد، درگیر پس لرزه های جنگ در غزه است؛ علاوه بر این، او مغضوب کابینه جنگی است و حزب لیکود. از همین رو سرنوشت و حیات سیاسی اش را در دستان راست افراطی قرار داده است.
حیات نتانیاهو به مو بند است!/ آینده سیاسی آقای نخست وزیر

به گزارش اقتصادنیوز، دادگاه های اسرائیل پس از دو ماه وقفه به دلیل جنگ در غزه، 4 دسامبر فعالیتشان را از سرگرفتند. در این میان احتمال برگزاری دادگاه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر بود درباره اتهام های مرتبط با رشوه و سه فقره کلاهبرداری حاشیه ساز شده است.نتانیاهو برای آن که در فرایند محاکمه اش وقفه ای ایجاد کند، از استعفا خودداری کرده، هرچند ناظران می گویند شغل نخست وزیری مانع از محاکمه اش نخواهد شد. با این حال وکلای «بی بی» درخواست تعویق محاکمه را دارند و می گویند که او به دلیل جنگ زمانی برای آماده شدن برای حضور در دادگاه را ندارد.

تلاش برای بقا

آیا واقعا نتانیاهو تلاش های جنگی اسرائیل را مدیریت می کند؟ آنگونه که اکونومیست نوشته، مقامات اسرائیلی مدعی اند که تصمیمات نظامی عمدتا توسط یوآو گالانت، وزیر دفاع، به همراه دو ژنرال سابق دیگر، چهره هایی چون بنی گانتز و گادی آیزنکوت، اتخاذ می شود. این دو بلافاصله پس از حمله حماس به اسرائیل به کابینه جنگ پیوستند.کابینه که در مجموع پنج عضو دارد، تمام تصمیمات کلیدی را برای جنگ می‌گیرد، اما نتانیاهو تا حد زیادی در درون همین کابینه منزوی است. گالانت، یکی از اعضای حزب لیکود تحت رهبری نخست وزیر، از زمانی که نتانیاهو در ماه مارس تلاش بیهوده ای برای برکناری اش کرد، علاقه چندانی به رهبر خود ندارد. نتانیاهو نسبت به گانتز نیز محتاط است؛ همانی که در نظرسنجی‌ها بسیار از او جلوتر است: سه چهارم اسرائیلی‌ها اخیرا گفته‌اند که می‌خواهند نتانیاهو بلافاصله یا پس از پایان جنگ استعفا دهد.

1

سرنوشت سیاسی « بی بی» در دست رادیکال ها

سه ژنرال سابق کابینه جنگ به ژنرال‌های در حال خدمت در نیروهای دفاعی اسرائیل (idf) نزدیک هستند، از همین رو نخست‌وزیر تلاش کرده تمام تقصیرها را به گردن آنها بیندازد.در این میان تصمیماتی که نتانیاهو روی آن تأثیر کمی داشته، زمان حمله زمینی به غزه بود. به گفته مقامات ارشد اسرائیلی، یکی دیگر از تصمیم ها، پذیرفتن آتش بس یک هفته ای با حماس در ازای آزادی 110 گروگان عمدتاً زن و کودک است.در همین حال، نخست وزیر در داخل یک ائتلاف تندرو گرفتار شده است. قبل از جنگ، احزاب اصلی میانه رو از پیوستن به کابینه به رهبری نخست وزیری که به اتهام فساد محاکمه می شد، خودداری کردند. بنابراین یک سال پیش نتانیاهو پس از ۱۸ ماه مخالفت با تعریف در کنار احزاب راست افراطی برای تشکیل اکثریت به قدرت بازگشت. آنها اکنون سرنوشت سیاسی او را در دستان خود دارند.

2

چرایی انفعال نتانیاهو

نتانیاهو قدرت بسیار کمی بر تعریف بودجه دارد؛ مقوله ای که توسط احزاب مذهبی در ائتلاف او کنترل می شود. آنها میلیاردها مثقال به شهرک های کرانه باختری و مدارس دینی اختصاص داده اند. نتانیاهو همچنین نمی‌تواند سایر سیاست‌های جناح راست، مانند صدور مجوزهای اسلحه توسط ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی که حزب راست افراطی قدرت یهودی را رهبری می‌کند، مسدود کند.فلج سیاسی نتانیاهو به این معنی است که او نمی تواند برنامه ریزی کند در پایان جنگ با غزه چه کند. جناح افراطی ائتلاف او می خواهد نیروهای مسلح اسرائیل را برای همیشه در غزه نگه دارد. اما متحد کلیدی اسرائیل، آمریکا، از اسرائیل می‌خواهد که عقب‌نشینی کند تا تشکیلات خودگردان فلسطینی کنترل این منطقه را در دست بگیرد. با این حال، « بی بی»تحت فشار وزرای راست افراطی اش، مجبور شد همکاری با پارلمان را وتو کند.

2023-02-23T113813Z_263899907_RC2YGZ9D9OV8_RTRMADP_3_ISRAEL-POLITICS-e1679330776389-1024x624

آینده سیاسی آقای نخست وزیر

نتانیاهو ضعف سیاسی خود را با ناتوانی در مهار وزرای جوانی که اظهارات تحریک آمیز و آسیب رسان ایراد می کنند، آشکار کرده است. اینها عبارتند از وزیر اطلاعات (البته او هیچ اختیاری بر سرویس های اطلاعاتی اسرائیل ندارد)، که خواستار اسکان مجدد مردم غزه در مصر شد، و وزیر میراث که در مورد پرتاب بمب هسته ای در غزه فکر می کرد.در حزب حاکم لیکود، شورش‌هایی در جریان است. گالانت و نیر برکات، وزیر تجارت مستقل، از جمله کسانی هستند که تصور می‌شود در مورد چالش‌های رهبری فکر می‌کنند. اما نتانیاهو همچنان حزب خود را کنترل می‌کند و به سختی می‌توان او را از این مسند کنار زد.

دو راه برای جایگزینی نخست وزیر وجود دارد. یکی از طریق یک توسل به رویکرد «عدم اعتماد سازنده» که به موجب آن اکثریت کنست، پارلمان اسرائیل، از میان اعضای خود به نخست وزیر جدید رأی می‌دهند. ممکن است به زودی اکثریت پارلمانی علیه نتانیاهو تعریف شود، اما کنست متفرق به احتمال بسیار کمتری بر سر جایگزینی به توافق برسد.نتیجه قابل قبول تر، زمانی که جنگ در غزه فروکش کند، انحلال سریع کنست ممکن است رخ دهد. در این صورت، ششمین انتخابات اسرائیل در کمتر از شش سال، تا اواسط سال 2024 برگزار خواهد شد. اینگونه یک دیگر مسئله اصلی بقای سیاسی نتانیاهو به خطر خواهد افتاد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید