مجارستان برای موافقت با کمک اتحادیه اروپا به اوکراین چه شرطی گذاشت؟

کدخبر: ۶۲۱۲۳۸
اقتصادنیوز : مقام‌های مجارستان شرایطی برای موافقت خود با یک بسته ۵۰ میلیارد یورویی کمک‌های اتحادیه اروپا برای اوکراین تعیین کرده و گفتند که با توجه به توزیع این بسته در یک بازه چهارساله، باید مبلغ هر سالی بعد از بررسی و تصویب مجدد ارائه شود.
 مجارستان برای موافقت با کمک اتحادیه اروپا به اوکراین چه شرطی گذاشت؟

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، نشریه پالتیکو گزارش داد، بوداپست روز جمعه گذشته در جریان یک نشست با حضور ۲۷ کارشناس بودجه اتحادیه اروپا از پیشنهاد خود رونمایی و احتمال موافقت ویکتور اوربان، نخست وزیر این کشور با ارائه کمک این اتحادیه به اوکراین را مطرح کرده است.

پالتیکو روز سه شنبه به نقل از سه دیپلمات اتحادیه اروپا که معرفی نکرد نوشت، این اتحادیه بر مبنای این طرح طی مدت چهار سال کمکی معادل ۱۲.۵ میلیارد یورو شامل وام‌ها و کمک‌های بلاعوض را در هر سال به اوکراین ارائه می‌کند که باید به صورت متفق القول در شورای اروپا تصویب شوند.

خبر مرتبط
این تصمیم اروپا برای مجارستان گران تمام شد

​ اقتصادنیوز:روزنامه فایننشال تایمز امروز گزارش داد که حامیان اصلی کی‌یف در اتحادیه اروپا شاید با مخالفت مجارستان برای تخصیص کمک ۵۴ میلیارد دلاری این اتحادیه به اوکراین مقابله و مبالغی را خارج از بودجه مشترک اتحادیه اروپا تهیه کنند.

اوربان که خواستار پایان دادن به جنگ روسیه و اوکراین از طریق مذاکرات به جای طولانی‌تر کردن بحران شده در جریان نشست ماه دسامبر شورای اروپا در شهر بروکسل مانع تصویب این بسته کمک‌ها برای کی‌یف شد.

به نوشته پایگاه راشاتودی، رهبران اتحادیه اروپا قبل از نشست اول فوریه سران این اتحادیه او را برای تغییر دادن موضعش تحت فشار گذاشته‌اند. نخست وزیر مجارستان هشدار داده که بوداپست همچنین ممکن است اجازه به پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا ندهد اما او ماه گذشته میلادی در رای گیری در شورای اروپا بر سر گشایش مذاکرات پیوستن کی‌یف به اتحادیه رای ممتنع داد.

بر اساس این گزارش اوربان با گذاشتن شرط تصویب سالانه مبلغ در نظر گرفته شده در هر سال برای اوکراین می‌تواند مانع تصویب آن شده یا امتیازاتی را از بروکسل درخواست کند. دیپلمات‌های اتحادیه اروپه به پالتیکو گفتند، تقسیم بسته کمک‌های اوکراین به مبالغ مجزایی که باید در هر سال مورد رای گیری قرار بگیرند به کی‌یف آن پیش‌بینی پذیری مالی که نیاز دارد را ارائه نخواهد کرد.

خبر مرتبط
خبر بد مجارستان برای اوکراین

اقتصاد نیوز : نخست‌وزیر مجارستان با اشاره به نبود اجماع بین اعضای اتحادیه اروپا درباره عضویت اوکراین در این اتحادیه، تحقق این امر را بعید دانست.

یک دیپلمات اظهار کرد، برنامه کمک‌های جدید به اوکراین از طریق بودجه هفت ساله اتحادیه اروپا تامین مالی می‌شود. او گفت: «بنا بر این ما نمی‌توانیم این کمک‌ را به صورت سال به سال تصویب کنیم.»

بن بست بر سر کمک به اوکراین در اتحادیه اروپا در زمانی ایجاد شده که کمک‌های تصویب شده واشنگتن برای کی‌یف تمام شده‌اند. از سوی دیگر بسته کمکی جدید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به مبلغ ۶۱.۴ میلیارد دلار که در قالب یک بودجه مکمل اضطراری ۱۰۶ میلیارد دلاری درخواست شد همچنان در کنگره آمریکا در بن بست گرفتار است.

قانونگذاران جمهوریخواه آمریکایی در توجیه مخالفتشان با این بسته کمک برای اوکراین استدلال کرده‌اند که جو بایدن استراتژی مشخصی برای پایان دادن به بحران اوکراین نداشته و با ادامه ارسال تسلیحات به این کشور صرفا باعث به طول انجامیدن خونریزی‌ها می‌شود.

از سوی دیگر اوربان در صورتی که مجارستان ریاست دوره‌ای شورای اروپا را در زمان کنار رفتن شارل میشل بلژیکی از این پست در اواسط سال جاری میلادی به دست بگیرد نفوذ بیشتری نیز در اتحادیه اروپا پیدا می‌کند.

یک چنین سناریویی ممکن است در صورتی که رهبران اتحادیه اروپا نتوانند سریعا جانشینی برای شارل میشل پیدا و تصویب کنند اتفاق افتاده و در به روی یاست اوربان بر این شورا از ژوئیه تا دسامبر باز شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید