چین جنایات اسرائیل در غزه را محکوم کرد

کدخبر: ۶۲۱۶۶۹
اقتصادنیوز: چین در حالی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه را محکوم کرده در حالی که کشورهای مسلمان به دنبال گسترش روابط خود با این رژیم هستند.
چین جنایات اسرائیل در غزه  را محکوم کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) و اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA) روز چهارشنبه (۲۰ دی) در تهران برگزار شد.

نمایندگان مجالس ۲۶ کشور اسلامی و آسیایی شامل الجزایر، عراق، سوریه، فلسطین، لبنان، عربستان، عمان، چین، مالزی، آذربایجان، ساحل عاج، بورکینافاسو، تونس، سنگال، مالی، موریتانی، اندونزی، تاجیکستان، کویت، قطر، مغرب، بحرین، ترکیه، امارات، پاکستان و چاد در این دو نشست حاضر بودند.

خبر مرتبط
تغییر مهم و سرنوشت‌ساز در تشکیلات خودگردان فلسطین/ سرنوشت محمود عباس چه شد؟

اقتصادنیوز: 20 سال پیش در همین ایام محمود عباس توانست با پیروزی در انتخابات، به عنوان رییس تشکیلات خودگردان فلسطین انتخاب شود.

در دو بیانیه‌ای که در پایان هر دو نشست صادر شد بر پایان جنگ و کشتار مردم بی‌دفاع و رساندن کمک‌های بشردوستانه به باریکه غزه تاکید شد.

خبر مرتبط
فوری/ تماس های مهم مصر با مقاومت فلسطین برای معامله جدید

اقتصادنیوز :رسانه عرب زبان از تماس‌های مصر با گروه‌های مقاومت فلسطین با هدف ازسرگیری مذاکرات برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه خبر داد.

چین در برابر اسرائیل

این نشست نشان داد که برخی کشور‌ها مثل چین که روابط اقتصادی و سیاسی آن با اسرائیل بر همگان آشکار است از حمایت خود از صهیونیست‌ها دست کشیده و از مردم غزه دفاع می‌کند.

ول لی، عضو هیئت پارلمانی چین در اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی گفت: چین مخالف همه‌جور تروریست است. 

وی ادامه داد: در سه ماه گذشته اتفاقی که بین فلسطین و اسرائیل افتاده و با اقدامات کمی که سازمان ملل داشته جنگ روز به روز گسترده‌تر شده است.

لی اظهار کرد: اقدامات اسرائیل ضدبشری است و چین آن را محکوم می‌کند و باید در قالب گفتگو مشکلات را برطرف کرد.

عضو هیئت پارلمانی چین بیان کرد: باید با گفتگو و به دور از یکجانبه گرایی جنگ را به پایان برسانیم.

وی گفت: رئیس جمهور ما به جنگ غزه بسیار حساس است و آن را پیگیری می‌کند و آن را برای صلح و ثبات منطفه مضر می‌داند و اقداماتی که در سازمان ملل انجام دادیم برای ایجاد صلح بوده است.

لی بیان کرد: چین معتقد است با چندجانبه گرایی صلح را برقرار کنیم و حقوق مردم غزه باید رعایت شود. 

عضو هیئت پارلمانی چین اظهار کرد: چین به اجرای قوانین بین‌المللی اهمیت می‌دهد و به‌دنبال ایجاد صندوقی به اندازه دو میلیون دلار است و چین به تامین نیاز‌های غزه ادامه می‌دهد.

وی اظهار کرد: کشور‌های غربی نباید در جنگ غزه دخالت کنند و باید بتوانیم بیمارستان‌های غزه را بسازیم تا جان مردم را نجات دهیم همچنین نیاز‌های غذایی و دارویی غزه را باید تامین کنیم و بتوانیم کشور مستقل فلسطین ایجاد کنیم.

لی بیان کرد: چین به گفتگو‌ها ادامه می‌دهد تا در اولین فرصت آتش‌بس همه جانبه برقرار شود.

اعمال فشار به رژیم صهیونیستی با مجالس کشور‌های اسلامی

روح‌الله متفکرآزاد، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: موضوع فلسطین موضوع مهمی است که نیاز به همگرایی و وحدت جهان اسلام دارد. قطعا برگزاری جلساتی مثل نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی و نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی باعث اعمال فشار به رژیم صهیونیستی می‌شود.

لی ادامه داد: کشور‌های اسلامی با جمعیت گسترده‌ای که دارند می‌توانند مجالس خود را در راستای تحریم خرید و فروش مواد اولیه، مواد مصرفی و امثال آن از رژیم صهیونیستی متقاعد کنند و شاهد نجات مردم غزه از زیر یوغ صهیونیست‌ها باشیم.

متفکرآزاد اظهار کرد: اینکه برای جلوگیری از ترور فرماندهان مقاومت باید دستگاه‌های مربوطه اقداماتی انجام دهند جای خود، اما یکسری اقدامات و فشار‌های سیاسی ضرورت دارد اعمال شود که برگزاری این دو اجلاس می‌تواند بخشی از این پازل را تکمیل کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس بیان کرد: کشور‌های مسلمان باید به تحقق وحدت کمک کنند و باید بتوانیم در کشور‌های اسلامی برابر رژیم صهیونیستی رفتار یکپارچه ایجاد کنیم.

عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل هر روز نزدیک‌تر از دیروز

برخی کشور‌های عربی مثل عربستان که در دو اجلاس پنجمین نشست اضطراری کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) و اولین نشست کمیته فلسطین مجمع مجالس آسیایی (APA)»حضور داشتند دست به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی زده‌اند. جالب اینکه نمایندگان عربستان سعودی در این دو اجلاس سخنرانی نکردند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در مصاحبه با فاکس‌نیوز اعلام کرد که عادی‌سازی روبط عربستان با رژیم صهیونیستی هر روز نزدیک‌تر می‌شود.

 

طبق روایت یک نشریه آمریکایی دولت آمریکا طرحی را آغاز کرده که «در راستای ایجاد راه‌حل پایدار در خاورمیانه بعد از پایان جنگ غزه است»

در گزارش فارن پالیسی آمده است: انتظار می‌رود عربستان نقش مهمی در این طرح ایفا کند به‌ویژه اینکه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از ریاض می‌خواهد که گفتگو‌ها درباره به رسمیت شناختن اسرائیل در مقابل خویشتنداری تل‌آویو در غزه و کرانه باختری و تعهد به تامین منافع فلسطین از جمله برپایی دولت فلسطینی و یا حداقل دادن نوعی استقلال به آن‌ها را از سر بگیرد.

تشدید فشار به ترکیه و جمهوری آذربایجان برای قطع کمک به رژیم صهیونیستی

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بهترین راه برای نجات مردم فلسطین و مهمترین راه برای توقف ماشین کشتار صهیونیست‌ها به میدان آوردن مردم و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در همه کشور‌های دنیا به‌ویژه کشور‌های اسلامی است.

 

لی ادامه داد: این ظرفیت فعال نخواهد شد جز از طریق پارلمان‌ها که نماینده‌هایشان عصاره و چکیده ملت خود هستند لذا ما با فعال کردن مجالس می‌توانیم یک نهضت جهانی علیه جنایات صهیونیست‌ها برای توقف حملات رژیم صهیونستی به غزه راه بیندازیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: برگزاری این دو نشست برای فلسطین بر اساس همین هدف بود و امیدواریم نتیجه آن منجر به اقدام عملی کشور‌های اسلامی بر علیه صهیونیست‌ها و پایان دادن به کشتار بی‌پناهان در غزه شود.

رضایی اظهار کرد: جنایت‌های سه ماه اخیر اگرچه خیلی سخت و تلخ بود، اما دستاورد‌هایی داشت که ازجمله آن روشن شدن ماهیت دروغین و پوشالی و بلوف‌مآبانه کشور‌هایی مثل ترکیه و جمهوری آذربایجان است، چون اردوغان و الهام علیف به دروغ از فلسطین حمایت می‌کردند، اما در بزنگاه و در روز واقعه و روزی که فلسطین، حماس و غزه به کمک نیاز داشتند این دو سمت صهیونیست‌ها ایستادند.

وی گفت: امروز یکی از پشتیبانان اصلی حمله صهیونیست‌ها به غزه شخص اردوغان است چراکه وی به‌طور مستقیم به صهیونیست‌ها کمک و محصولات کشورش را صادر می‌کند. ترکیه حتی حاضر نشد سفارت خود را در رژیم نامشروع اسرائیل ببندد و صادرات محصولات خود را به این رژیم قطع کند و با این اقدامات ماهیت واقعی خود را نشان داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: زمان تصمیم‌گیری جدی در مورد جمهوری آذربایجان و ترکیه فرا رسیده است و باید فشار‌ها برای قطع کمک‌های این دو کشور به رژیم صهیونیستی تشدید شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید