۳ اشتباه استراتژیک دولت انگلیس از نگاه عطاءالله مهاجرانی

کدخبر: ۶۲۳۲۵۳
اقتصادنیوز: تصمیم ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و دولت او بر همراهی با امریکا در یورش به یمن به نظرم نیاز به تامل جدی دارد، نخست‌وزیر انگلستان شایسته بود به اندازه ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه تدبیر به خرج می‌داد و وارد این ماجرا نمی‌شد.
۳ اشتباه استراتژیک دولت انگلیس از نگاه عطاءالله مهاجرانی

به گزارش اقتصادنیوز سید عطاءالله مهاجرانی در روزنامه اعتماد نوشت:مگر او کتاب خاطرات تونی بلر را نخوانده‌؟تونی بلر که در خاطراتش نوشته است، مردم یا روزنامه‌نگاران به او تونی بلایر، تونی دروغگو لقب داده بودند درباره همراهی انگلستان با امریکا در حمایت از مجاهدان افغانستان (طالبان + القاعده)، علیه شوروی، و حمایت از صدام حسین علیه ایران، باور دارد که جورج بوش و او مرتکب اشتباه استراتژیک شدند. نوشته است: «ما مثل همان کاری که در افغانستان کردیم، به عراق تسلیحات دادیم. تا ایران را محدود و کنترل کند. چنان که می‌خواستیم شوروی نفوذش محدود شود. این یک اقدام تاکتیکی بود که به خطای استراتژیک منجر شد. »

 تونی بلر آرزو می‌کند که ‌ای کاش، چنان اشتباهی را مرتکب نشده بود!

آیا این هماهنگی انگلستان با امریکا در موضوع یمن سومین اشتباه استراتژیک دولت انگلستان نیست؟

در واقع امریکا و انگلستان و البته متحدان با حمایت از مجاهدان و طالبان و القاعده، ناگزیر شدند که بهای سنگینی بر کشور و ملت افغانستان و نیز ارتش امریکا و انگلستان وارد کنند. زیان‌های هنگفت اقتصادی و مالی ماجرای دیگری است و نیز پیامدهای 20 سال اشغال که همچنان آثار خود را نشان می‌دهد. در مورد صدام و عراق نیز، ناگزیر شدند به اشغال عراق، البته بر مبنای افسانه به وجود سلاح‌های کشتار جمعی دست بزنند که سرانجام اشغال آن هم آشکار است.

اما حمله به یمن، از چند جهت شگفت‌انگیز است: 

۱- یمنی‌ها تجربه جنگی بیش از هفت‌ساله را با عربستان و امارات دارند. در پشت صحنه جنگ بدیهی است که سلاح و مشورت امریکایی- انگلیسی وجود داشته است. منتها به نتیجه نرسیدند و عملیات «توفان اراده» روی دست همه مانده است.

۲- یمنی‌ها نشان داده‌اند که مردمی با استقامت ، خستگی‌ناپذیر و جنگجویند. 

۳- تجربه افغانستان و عراق که هنوز زخم‌هایش تازه است.

۴- سیاست دولت محافظه‌کار انگلستان در انتخابات آتی به نفع حزب محافظه‌کار تمام نخواهد شد. این اجتماعات میلیونی شنبه‌های لندن و دیگر شهرهای انگلستان در حمایت از فلسطین، وقتی به پای صندوق‌های رای بروند، معلوم است که به حزب محافظه‌کار رای نخواهند داد.

به نظرم ریشی سوناک اگر کتاب تونی بلر را هم خوانده، دقیق نخوانده است، بلر همراهی با امریکا را بحران‌زا و اشتباه استراتژیک خوانده است. این همراهی امروزه به دلیل جنگ غزه حساسیت بیشتری یافته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید