رشد اقتصادی زیر سایه رادیکالیسم

پاشنه آشیل اقتصاد هند/ آیا جاه طلبی های رادیکال «مودی» کار دستش می دهد؟

کدخبر: ۶۲۳۲۹۱
اقتصادنیوز: امروز در کنار صحبت ها در باب توسعه اقتصادی هند،مقوله دیگری نیز ذهن ها را درگیر کرده و آن هراس از پروژه ملی گرایی هندو است؛ پروژه ای رادیکال که به بهانه اش حقوق بسیاری از مسلمان ساکن این کشور نادیده گرفته خواهد شد. بسیاری از ناظران چنین گزاره ای را پاشنه اشیل سیاست های بلندپروازانه مودی قلمداد کرده و در این باره نوشته اند که همین مولفه می تواند زمینه ساز تشدید تنش ها و توقف طرح های بلندپروازانه مودی شود.
پاشنه آشیل اقتصاد هند/ آیا جاه طلبی های رادیکال «مودی» کار دستش می دهد؟

به گزارش اقتصادنیوز، هندوها روز دوشنبه در مراسم افتتاح معبدی پرهزینه واقع در شهر ایودیا در شمال هند شرکت خواهند کرد. مودی نیز در این مراسم حاضر می شود و کارزار انتخاباتی اش را کاید خواهد زد تا برای برای سومین دوره بر مسند نخست وزیری تکیه بزند.

هراس از رادیکالیزه شدن هند

به گفته ناظران این مراسم که نشان از اوج گیری پروژه ملی‌گرایی هندو است، موجب ترس ۲۰۰میلیون مسلمان و بسیاری از هندی‌های غیرمذهبی شده و زنگ خطر را به صدا در آورده است. درست زمانی که مودی در معبد آیودیا حضور پیدا می کند، ستون دیگر مأموریتش به سرعت ادامه می‌یابد: مدرن‌سازی خارق‌العاده هند. این کشور سریع‌ترین رشد اقتصادی را دارد و اکنون پنجمین اقتصاد بزرگ جهان قلمداد می شود. سرمایه‌گذاران در سراسر جهان از رونق زیرساخت‌ها و پیشرفت‌های فن‌آوری رو به رشد هند می‌گویند. مودی می خواهد برجسته ترین رهبر هند از زمان جواهر لعل نهرو باشد. دیدگاه او در باب عظمت ملی خطر شوونیسم جاه طلب هندو را برجسته کرده و تهدیدی است بر توان اقتصادی این بازیگر.

آنگونه که اکونومیست نوشته، رهبران پیشین حزب مودی( (بی‌جی‌پی) قدرت گرفته اند. همزمان حملات به مسلمانان اوج گرفته است. چندین ایالت تحت مدیریت این حزب قوانین تبعیض آمیز تصویب کرده اند. مودی اسلام هراسی را با ترویج قوانین شهروندی که  در چارچوبش مسلمانان هدف تعیض قرار می گیرند، تشدید کرده است. سبک فرمانروایی او موجب آزار و اذیت و حمله به ستون‌های نظم لیبرال قدیمی هند شده، ستون هایی چون مطبوعات، موسسه های خیریه، اتاق‌های فکر، برخی دادگاه‌ها و بسیاری از سیاستمداران مخالف.

107355111-1704508345280-gettyimages-1888257252-20231230_lko-dgp-mn_pmmodiroadshow_012

رشد اقتصادی زیر سایه شکاف قومیتی

اگر مودی و حزب بی‌جی‌پی برای سومین دوره پیروز شوند - همانطور که شواهد و داده ها نشان می دهد – نگرانی ها در باب رادیکالی تر شدن این بازیگر نیز افزایش خواهد یافت. فعالان «بی جی پی» در صدد جایگزینی مساجد با معابد در صدها منطقه دیگر هستند. مودی می خواهد حقوق شهروندی تعریف شده در قانون اساسی برای مسلمانان را لغو کند.همزمان تغییر احتمالی نقشه حوزه‌های انتخاباتی نیز می‌تواند منجر به افزایش قدرت مناطق هندونشین و حامی حزب بی‌جی‌پی شود؛ گزاره ای که ضرر جنوب صنعتی ثروتمندتر خواهد شد.

واقعیت های محرک این است که چنین تنش هایی در کنار خوش‌بینی اقتصادی عظیم در حال رخ دادن هست. رشد اقتصادی هند در سه ماهه اخیر از 7 درصد فراتر رفته است. این کشور اکنون زیرساخت‌های حمل‌ونقل، بازارهای سهام عظیم و عمیق، بانک‌های قوی‌تر، ذخایر ارزی عظیم، سیستم مالیاتی پیچیده‌تر و فساد کمتری دارد. هند بالاخره در حال تبدیل شدن به یک بازار واحد است که به شرکت ها اجازه می دهد از مزیت مقیاس بهره برداری کرده و در حوزه سرمایه گذاری تجاری سریعتر عمل کنند. همزمان بخش خدمات فناوری غول‌پیکر امیدوار است که با کمک شرکت‌های سراسر جهان برای پذیرش هوش مصنوعی، ثروت زیادی به دست آورد.

5732324_0_160_3072_1888_1920x0_80_0_0_31b6addec2d9801740b52a69262443f2

قمار مودی

امروز در هند نرخ اشتغال‌زایی رسمی بسیار پایین است - یکی از دلایلی که مودی برای فقرا طرح‌های رفاهی دیجیتالی ایجاد کرده است و وجهه خود را در میان هندوهای معمولی به‌عنوان رهبری که به ستمدیدگان اهمیت می‌دهد، تقویت می‌کند. هند برای توسعه سرمایه انسانی تلاش دارد. برخی از شرکت های قدرتمند نفوذ بیش از حد دارند. حال سوال این است،  آیا دستور کار مذهبی مودی و توسعه سریع اقتصادی با هم سازگاری دارند؟ در پاسخ باید گفت در کوتاه مدت. در ده سال گذشته بسیاری از دستاوردهای اقتصادی مودی در کنار برنامه ایدئولوژیک او تعریف شده است. قدرت پارلمانی « بی جی پی» و محبوبیت مودی، اجرایی کردن اصلاحات دشوار از جمله مالیات بر فروش ملی را ممکن ساخته است. نفوذ دولت به سرمایه گذاران اطمینان داده که سیاست پایدار است، حتی اگر آزادی های مدنی از بین رفته باشد.

با این حال، اگر مودی در دوره سوم ریاست جمهوری خود بیشتر به سمت ملی گرایی افراطی و حکومت استبدادی حرکت کند، محاسبات اقتصادی تغییر خواهد کرد. تقسیم شمال به جنوب را در نظر بگیرید. اگر هند به رشد سریع خود ادامه دهد، جنوب صنعتی، ثروتمند و پیشرفته از نظر فناوری احتمالاً پیشرفت خواهد کرد و نیروی کار را از شمال جذب می کند. اما ملی گرایان افراطی در جنوب جذابیت چندانی ندارد و از همین رو مودی با تاکید بر پروژه ملی گرایی رادیکال صرفا تنش ها را تشدید خواهد کرد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید