بحران مهاجرت نتیجه انتخابات آمریکا را تغییر خواهد داد؟

اکونومیست مطرح کرد؛ کابوس جدید بایدن در انتخابات!

کدخبر: ۶۲۴۵۵۹
اقتصادنیوز: بحران مهاجرت به یکی از مهم‌ترین چالش‌های امروز ایالات‌متحده بدل شده است.
اکونومیست مطرح کرد؛ کابوس جدید بایدن در انتخابات!

به گزارش اقتصادنیوز اکونومیست در این گزارش به بررسی موضوع بحران مهاجران مرزی آمریکا پرداخته و ریسک‌های آن برای پیروزی مجدد جو بایدن در انتخابات سال جاری میلادی را بررسی کرده است.

 

مادر دونالد ترامپ اهل «تانگ» روستایی با جمعیت 500 نفر بود. روستای یادشده یکی از مناطق دورافتاده اسکاتلند است که زمانی تحت سلطه وایکینگ‌ها قرار داشت. پدربزرگ ترامپ اهل روستای کال اشتات آلمان بود؛ روستایی که خانواده هنری جان هاینز -‌کارآفرین،‌ بازرگان و مخترع آمریکایی‌- نیز در آن زندگی می‌کردند.

 

اجداد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در ایرلند و انگلستان زندگی می‌کردند. در آمریکا همه افراد اهل کشور دیگری هستند، حتی بومیان آمریکا که بیش از هر کس دیگری در این کشور حضور داشته‌اند. این جاذبه آمریکا است که 160 میلیون نفر در سراسر جهان اعلام کرده‌اند که اگر شانس این را داشتند به ایالات متحده می‌رفتند. این میزان، میلیون‌ها نفر بیشتر از تعدادِ مد نظر مردم آمریکا برای ورود مهاجران به کشورشان است.

به نوشته اکونومیست، این عدم تطابق در قلب مشکلی است که می‌تواند پیروزی در انتخابات ریاست‎‌جمهوری را از چنگ جو بایدن خارج کند. در سال 2016، دونالد ترامپ با استفاده از موضوع «بحران مرزی» توانست نامزدی حزب جمهوری‌خواه را به دست آورد و در نهایت به ریاست‌جمهوری رسید. در آن زمان، او کمپین خود را به شکلی آغاز کرد که گویی تعداد کم‌سابقه‌ای از مهاجران در حال عبور غیرقانونی از مرز آمریکا و ورود به این کشور بودند؛ این اظهارنظر در آن زمان حقیقت نداشت، ‌اما اکنون واقعیت دارد.مهاجر پناهنده سن دیگو آمریکا

اکوایران در ادامه تر جمه این گزارش آورده است: تنها در ماه نوامبر، حدود 250 هزار تلاش برای عبور از مرز آمریکا ثبت شد. بسیاری از تازه‌واردان درخواست پناهندگی کرده و در آمریکا آزاد می‌شوند و سال‌ها منتظر رسیدگی به درخواست پناهندگی خود می‌مانند. از زمانی که جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شد، بیش از 3/1 میلیون نفر از مهاجرانی که از مرز آمریکا عبور کردند، پذیرفته شدند. این میزان، بیشتر از جمعیت شیکاگو است.

دست‌کم 1/7 میلیون نفر نیز بدون شناسایی شدن، وارد خاک آمریکا شده‎‌اند یا بیشتر از مدت زمان ویزای خود در این کشور مانده‌اند. فرمانداران جمهوری‌خواه با پرداخت پول، مهاجران را به مناطق تحت حکمرانی دموکرات‌ها سوق داده‌اند و در نتیجه، مشکلات مرزهای جنوبی در سمت شمال آمریکا نیز دیده می‌شود. همین موضوع توضیح می‌دهد که چرا رأی‌دهندگان در زمینه کنترل امنیت مرزها،‌ اعتماد بسیار بیشتری (با اخلاف 30 امتیاز) به جمهوری‌خواهان دارند.

جو بایدن مقصر تمام این اتفاق نیست. زمانی که بازار کار آمریکا دارای نرخ بیکاری پایین باشد، این موضوع باعث افزایش انگیزه مردم و بیشتر شدن ورود غیرقانونی به داخل آمریکا می‌شود. به همین دلیل است که تعداد مهاجران در زمان ترامپ نیز با افزایش همراه بود تا اینکه همه‌گیری کووید-19 آغاز شد و مشکل را برای او حل کرد.

زمانی که در سال 2021 سفر دوباره ممکن شد، تعداد عبور مهاجران از مرز آمریکا افزایش شدیدی پیدا کرد. بیش از نیمی از پناه‌جویانی که از مرز آمریکا عبور می‌کنند از کشورهایی به غیر از مکزیک یا آمریکای مرکزی هستند و مهاجران ونزوئلا، بزرگ‌ترین بخش از این آمار را تشکیل می‌دهند.

اما اکنون ده‌ها هزار نفر از روسیه (43 هزار نفر تا سپتامبر 2023)،‌ هند (42 هزار نفر) و چین (24 هزار نفر) با پرواز به قاره آمریکا وارد می‌شوند و سپس به عبور از مرز آمریکا اقدام می‌کنند. اغلب مواقع، بازگرداندن آن‌ها غیرممکن است. به‌طور مثال، ‌چین حاضر نیست اتباع خود را که پذیرش آن‌ها رد می‌شود، بار دیگر به داخل کشور راه دهد.

با این حال، بعضی تقصیرها در این مورد به گردن آقای بایدن است. زبان تند ترامپ درباره مهاجران مکزیکی و جدایی بی‌رحمانه کودکان از والدینشان به عنوان یک عامل بازدارنده، همراه با طرح او برای ساخت دیوار مرزی، باعث افراطی شدن برخی از سیاست‌گذاران دموکرات در زمینه مهاجرت شد.

مهاجرت آمریکا

آن‌ها فکر می‌کردند که مردم نیز با آن‌ها همسو هستند. این در حالیست که مردم در واقع علیه ترامپیسم موضع گرفتند و در زمانی که آقای ترامپ در کاخ سفید بود، میزان حمایت از مهاجرت به سطح بالایی رسید. زمانی که دولت جدید دموکرات، سکان امور را به دست گرفت، خواست تا فعالیت‌هایش متضاد با آنچه که ترامپ انجام داده بود، باشد. در نتیجه، تکمیل دیوار مرزی با مکزیک متوقف شد.

دموکرات‌ها سیاست ماندن در مکزیک را -‌که پناه‌جویان را موظف می‌کرد تا زمانی که مقامات در مورد درخواست‌هایشان تصمیم بگیرند، در جنوب مرز بمانند -‌کنار گذاشتند؛ قابل پیش بینی بود که این تصمیم منجر به افزایش مهاجرت غیرقانونی می‌شود.

اما از سال 2022، جو بایدن بعضی سیاست‌های ترامپ را به کار گرفت. او قبول کرده است که شکاف‌های دیوار مرزی با مکزیک را پر کند. پناه‌جویانی که قصد دارند بدون شناسایی شدن از مرز عبور کنند (به غیر از برخی موارد استثنا) درخواست‌هایشان رد می‌شود. پناه‌جویان باید پیش از حضور در مرز آمریکا از قبل به شکل آنلاین درخواست خود را ثبت کرده باشند.

با این حال، آمریکایی‌ها از این اقدامات بی‌اطلاع هستند، تا حدی به این دلیل که آقای بایدن به جلب توجه به استراتژی خود که حفظ میانه‌روی در زمینه اختلاف نظر میان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه است، تمایلی ندارد تا مبادا حمایت هم‌حزبی‌های خود را از دست دهد.

فضا و فرصت رئیس‌جمهور برای انجام یک کار و گفتن موضوعی برخلاف آن،‌ رو به اتمام است. مجلس نمایندگان لایحه سختگیرانه مهاجرت را با بودجه جنگ اوکراین همراه کرده است. دولت از این موضوع ناراحت است زیرا حمایت از اوکراین صرف نظر از سیاست این کشور در زمینه مهاجرت، دارای منطق اقتصادی و استراتژیک برای آمریکا است. این یک خطا است. در عوض، در سیستمی که هر دو حزب از اهرم‌های فشار خود استفاده می‌کنند، آقای بایدن باید این موضوع را به عنوان یک فرصت تلقی کند.

برخی درخواست‌های جمهوری‌خواهان در قبال مهاجرت، منطقی است. عمده مهاجران بدون ویزا که از مرز جنوبی آمریکا عبور می‌کنند، با یک بیابان وسیع روبه‌رو نمی‌شوند؛ بلکه در آنجا یک مأمور مرزبانی وجود دارد و مهاجران، درخواست پناهندگی خود را ثبت می‌کنند. پس از آن، مهاجران باید یک مصاحبه داشته باشند که در آن موضوعی تحت عنوان «ترس موجه» مورد بررسی قرار می‌گیرد (طبق قوانین آمریکا، فردی که ترس موجهی از بازگشت به کشور خود ارائه می‌دهد، تا زمانی که پرونده پناهندگی فرد مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، مشمول اخراج از ایالات متحده نمی‌شود).

جمهوری‌خواهان می‌خواهند میزان سختگیری در زمینه «ترس موجه» را افزایش دهند که یک هدف منطقی است. بر اساس قوانین دولت بایدن، ترس از خشونت گروهی به عنوان دلیل معتبر برای ورود پذیرفته می‌شود؛ این در حالیست که اگرچه اسپانیا یک نخست‌وزیر سوسیالیست دارد، اما معیار خشونت گروهی را به عنوان زمینه‌ای برای پناهندگی رد می‌کند.

پس از گذراندن این مرحله، مهاجران معمولا در انتظار دادگاهی که درخواستشان را چند سال بعد مورد بررسی قرار خواهد داد، آزاد می‌شوند زیرا دادگاه‌های مهاجرت مملو از پرونده‌ هستند. میانگین انتظار برای رسیدگی به درخواست‌ها بیش از چهار سال است. دموکرات‌ها برای استخدام افسران بیشتر برای رسیدگی به دعاوی و قضات بیشتر برای سرعت بخشیدن به پرونده‌های معوقه، نیازمند منابع مالی هستند؛ این هم معقول است.

QaN2GBgoVtbt

در اینجا باید یک توافق شکل بگیرد. با این حال، هر دو حزب ایالات متحده نسبت به انگیزه‌های یکدیگر بی‌اعتماد هستند. جمهوری‌خواهان می‌گویند که پول بیشتری به دولتی نمی‌دهند که در زمینه اجرای قوانین مهاجرت به آن اعتماد ندارند. در عوض جمهوری‌خواهان تلاش می‌کنند وزیر امنیت داخلی را استیضاح کنند.

دموکرات‌ها به خواسته‌های جمهوری‌خواهان مانند اینکه خانواده‌هایی که به کشور می‌آیند را می‌توان برای مدت نامحدودی بازداشت کرد، نگاه می‌کنند و به این نتیجه می‌‍رسند که مذاکرات با آن‌ها شکست می‌خورد و این موضوع می‌تواند به ضرر جو بایدن تمام شود.

نباید نظر عموم مردم را فراموش کرد

این اتفاق باید آقای بایدن را نگران کند. اگر مردم باور کنند که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2024 پیروز می‌شود، تعداد بسیار بیشتری سعی خواهند داشت پیش از آغاز رسمی ریاست‌جمهوری ترامپ، از مرز جنوبی آمریکا به این کشور وارد شوند.

مرزهای ناامن، حمایت از مهاجرت قانونی را تضعیف و احزاب محدودیت‌گرا را تقویت می‌کند. موضوع مهاجرت می‌تواند آقای ترامپ را به کاخ سفید بازگرداند، جایی که او ممکن است آمریکا را از کنوانسیون پناهندگان سال 1951 خارج کند و باعث فروپاشی آن شود. آقای بایدن باید دست جمهوری‌خواهان را بخواند و برای درست کردن مشکلات مرزی، با عزمی راسخ اقدام کند. این کار درستی خواهد بود و شانس پیروزی جو بایدن در انتخابات را افزایش می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید