تظاهرات مخالفان اسرائیل در مقابل کنگره آمریکا؛ چند خیابان مسدود شد

کدخبر: ۶۲۵۸۳۱
اقتصادنیوز: برخی رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند تظاهرات‌های هماهنگ باعث بسته شدن چندین بزرگراه اصلی در مسیر حرکت به سمت واشنگتن دی سی شده است.
تظاهرات مخالفان اسرائیل در مقابل کنگره آمریکا؛ چند خیابان مسدود شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، تظاهرات‌کنندگان حامیان فلسطین امروز پنجشنبه با تجمع نزدیک ساختمان کنگره آمریکا خواستار تلاش دولت این کشور برای ایجاد آتش‌بس در غزه شدند. 

معترضان پلاکاردهایی با شعارهای مختلف در دست داشتند. «بایدن را رها کنید/ آتش‌بس همین حالا»، «فلسطین را آزاد کنید»، «همه کمک‌ها به اسرائیل را متوقف کنید» و «اشغالگری را تمام کنید» برخی از شعارهایی است که روی پلاکاردهای تظاهرات‌کنندگان نوشته است. 

پایگاه انگلیسی‌زبان «نشنال‌» نوشته یکی از شعارهای معترضان «نه به صلح در سرزمین ربوده شده/خواست ما عدالت است» بوده است. این تظاهرات صبح امروز پنجشنبه (به وقت محلی) صورت گرفته و معترضان تلاش کرده‌اند جلوی عبور و مرور خودروها را بگیرند. 

خبر مرتبط
امیرعبداللهیان با رهبران مقاومت فلسطین تلفنی رایزنی کرد

اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه بر ضرورت تداوم تلاش‌ها و تحرکات فلسطینی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای توقف فوری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌پناه غزه، کمک‌رسانی انساندوستانه به مردم فلسطین و مخالفت با کوچ اجباری فلسطینیان تاکید کرد.

اداره پلیس راهنمایی و رانندگی واشنگتن دی‌سی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) گزارش داده بعضی از خیابان‌ها در نتیجه تظاهرات‌ها مسدود شده‌اند. پلیس از مردم خواسته به دستورات توجه کرده و برای برخی مسیرها از خیابان‌های جایگزین استفاده کنند. 

خبر مرتبط
اقدام غیرانسانی اسرائیل علیه فلسطینیان/ آتش زدن عامدانه خانه‌ها در غزه

اقتصادنیوز: علاوه بر بمباران‌های روزانه که تخریب گسترده‌ای در پی دارد، نظامیان ارتش اسرائیل نیز به طور عامدانه اقدام به آتش زدن خانه‌های فلسطینی‌ها در غزه می‌کنند.

برخی رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند تظاهرات‌های هماهنگ باعث بسته شدن چندین بزرگراه اصلی در مسیر حرکت به سمت واشنگتن دی سی شده است. 

یکی از تظاهرات‌کنندگان به نام «اشلی» به پایگاه نشنال گفت: «دموکرات‌ها [به همان اندازه جمهوری‌خواهان] در جنایت‌ها همدست هستند.»

آمریکا از زمان آغاز جنگ در غزه به شدت از اسرائیل، از جمله از طریق ارسال کمک‌های نظامی حمایت کرده است. واشنگتن، علاوه بر این، با تکرار روایت اسرائیل، گفته که برقراری آتش‌بس در غزه به نفع حماس است و از کاهش دامنه درگیری‌ها جلوگیری کرده است.

این در حالی است که بسیاری از تظاهرات‌کنندگان و حتی برخی از نماینده‌های کنگره از دولت بایدن خواسته‌اند برای برقراری آتش‌بس در غزه تلاش کند.

برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ غزه باعث کاهش حمایت از او در آستانه فصل انتخاباتی آمریکا شده است. در یک نظرسنجی اخیر توسط یوگاو-اکونومیست از ۱۶۰۰ نفر درباره موضوعات مختلف سوال شده است. در این نظرسنجی ۱۲ درصد از کسانی که در سال ۲۰۲۰ به دونالد ترامپ رأی داده‌اند گفته‌اند که اقدامات اسرائیل در غزه را مصداق نسل‌کشی می‌دانند. این رقم برای حامیان بایدن در انتخابات قبل 51 درصد بوده است. 

در مقابل ۲۰ درصد از کسانی که به بایدن رأی داده‌اند گفته‌اند که اقدامات اسرائیل مصداق نسل‌کشی نیست در حالی که این رقم برای رأی‌دهندگان به ترامپ ۶۷ درصد بوده است.

این یافته‌ها را با در نظر گرفتن خطای تعمیم‌پذیری می‌توان اینگونه تعبیر کرد که اثرات منفی جنگ غزه بر سبد رأی بایدن بیشتر از اثرات آن بر سبد رأی ترامپ خواهد بود.  

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال چند ماه پیش در یک گزارش اختصاصی فاش کرد آمریکا برای کمک به اسرائیل در اجرای عملیات نظامی در غزه بمب‌های عظیم‌ سنگرشکن و ده‌ها هزار سلاح و گلوله توپخانه دیگر در اختیار اسرائیل قرار داده است.

این روزنامه نوشته بود افزایش ارسال سلاح از آمریکا به اسرائیل که ارسال 15 هزار بمب و 57 هزار گلوله توپخانه را شامل می‌شود اندکی بعد از حمله 7 اکتبر آغاز شد و بعد از آن کماکان ادامه داشته است. 

وال‌استریت‌ژورنال نوشته بود انتقال صدها میلیون دلار مهمات با هواپیماهای نظامی سی‌17 از آمریکا به تل‌آویو نشان‌دهنده چالش‌های دیپلماتیکی است که پیش روی دولت جو بایدن، رئیس‌‌جمهور آمریکا قرار دارد.

آمریکا از یک طرف متحد اصلی‌اش در منطقه را به اجتناب از افزایش تلفات غیرنظامیان دعوت می‌کند اما از طرف دیگر بسیاری از مهماتی که آن عملیات‌ها به واسطه آنها انجام می شود را در اختیار تل‌آویو قرار دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید