رمزگشایی از مذاکرات حساس مرزی میان مصر و اسرائیل

کدخبر: ۶۲۶۶۹۱
اقتصادنیوز : در حالی که یک منبع امنیتی عالی‌رتبه مصری گزارش‌ها درباره بررسی طرح انتقال گذرگاه رفح به مثلث مرزی در منطقه کرم ابوسالم، واقع در مرزهای مصر و اراضی اشغالی از سوی اسرائیل را تکذیب کرده، رسانه‌های مختلف اسرائیل این مساله را تایید کردند.
 رمزگشایی از مذاکرات حساس مرزی میان مصر و اسرائیل

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مرکز پخش رژیم صهیونیستی «کان۱۱» گزارش داد که این رژیم در راستای تلاش برای فراهم کردن شرایط برای اجرای عملیاتی نظامی در بخش فلسطینی مرزهایش با مصر، در حال بررسی امکان انتقال غزه‌ای‌های ساکن منطقه رفح به شمال نوار غزه است.

این رسانه‌های رژیم صهیونیستی ضمن تایید این مساله، گزارش دادند که آمریکا به این ایده علاقمند است.

خبر مرتبط
معرفی گام بعدی اسرائیل در جنگ غزه

اقتصادنیوز : وزیر جنگ اسرائیل در سخنانی از تصمیم ارتش این رژیم برای حمله به «رفح» در جنوب نوار غزه پس از «خان یونس» خبر داد.

اما شبکه ماهواره‌ای «القاهره الاخباریه» - نزدیک به اطلاعات مصر - به نقل از یک منبع عالی‌رتبه امنیتی، گزارش‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی از طرحی را که تل‌آویو در تلاش برای کنترل امنیتی دوباره بر گذرگاه رفح به منظور انتقال این گذرگاه به مثلث مرزی در منطقه کرم ابوسالم در مرزهای مصر و اراضی اشغالی است، تکذیب کرد.

منبع مصری مذکور، خبرهای منتشر شده درباره حمله رژیم صهیونیستی به یک کامیون مصری حامل کمک‌ها در شمال غزه را هم تکذیب کرد و گفت کامیون متعلق به آژانس آنروا بوده است. پیشتر فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) نیز حمله رژیم صهیونیستی به کاروان حامل مواد غذایی در غزه را محکوم کرد.

روزنامه عبری‌زبان «یسرائیل هیوم» نیز در تایید انجام چنین مذاکراتی نوشت، تل‌آویو در حال بررسی انتقال ساکنان رفح به شمال نوار غزه، پیش از حمله احتمالی به این شهر است. این روزنامه عبری‌زبان در ادامه به نقل از برخی منابع نوشت که چنین اقدامی قبل از ماه مارس انجام نخواهد شد.

نشریه «یسرائیل هیوم» نوشت، مصر به تازگی پیام‌های جدی به صهیونیست‌ها داده، مبنی بر اینکه عبور پناهجویان فلسطینی از غزه به سیناء توافقنامه صلح میان دو طرف را به خطر خواهد انداخت و مصر تاکید دارد که هرگز با عبور پناهجویان از سیناء به خاکش موافقت نخواهد کرد.

گذرگاه رفح

این رسانه رژیم صهیونیستی گزارش داد، نگرانی مصر از انتقال صدها هزار فلسطینی از غزه به سیناء و ماندن آنها در آنجاست، به همین دلیل مصر به تل‌آویو اطلاع داده که به شدت مخالف گسترش دامنه درگیری تا رفح و کنترل تل‌آویو بر محور فیلادلفیا است.

به نوشته «یسرائیل هیوم»، در حال حاضر حدود ۱.۴ میلیون تن از ساکنان نوار غزه که جمعیتشان حدود ۲.۲ میلیون تن است، در رفح حضور دارند و مصر نگران است که عملیات رژیم صهیونیستی در این شهر به فرار دسته‌جمعی به سمت سیناء منجر شود و از آنجایی که تل‌آویو به فلسطینی‌ها اجازه نمی‌دهد به خانه‌های خود واقع در بخش شمالی نوار غزه بازگردند، در واقع آنها گزینه دیگری جز فرار به سمت جنوب نخواهند داشت.

روزنامه «یسرائیل هیوم» به نقل از دو منبع صهیونیست نوشت، پیام‌های جدی که مصر همراه با خشم و نگرانی ارسال کرده، ناشی از اظهارات مختلف مسوولان رژیم صهیونیستی بود که به اخراج فلسطینی‌ها از غزه به عنوان راه‌حلی ممکن برای این مشکل توصیه کرده‌اند.

گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای که منتشر کرد، به اخراج فلسطینی‌ها از غزه به سیناء توصیه کرده است. در چند هفته گذشته نیز اظهارات مشابهی از سوی وزرا و اعضای کنست و در راس آنها بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی این رژیم مطرح شد و همین مساله را در مناسبت‌های مختلف تکرار کرد.

این روزنامه عبری‌زبان در پایان همچنین نوشت، دلیل نگرانی مصر دو مساله اصلی است، یکی اینکه فلسطینی‌ها در پی شرایط انسانی ناپایدار موجود در نوار غزه سعی در ترک غزه خواهند کرد و دوم اینکه، فلسطینی‌ها از ترس آسیب دیدن در جنگ تلاش خواهند کرد فرار کنند.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید