وعده هسته‌ای معاون رئیسی برای سال 1403

کدخبر: ۶۲۶۸۷۰
اقتصادنیوز: رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سال آینده بزرگترین مرکز رادیو دارویی منطقه را افتتاح می‌کنیم.
وعده هسته‌ای معاون رئیسی برای سال 1403

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری در ارتباط با دستگاه طیف سنج جرمی مغناطیسی ایرانیوم اظهار کرد: یکی از نکات برجسه دستگاه ایرانیوم آن است که جزو اقلامی است که به ما نمی‌فروشند و در انحصار ۳ کشور است.

وی گفت: این دستگاه  جزو لوازمی است که قابلیت اطمینان و فرآیند‌های ارزیابی و کنترل خطوط هسته‌ای در حوزه‌ غنی سازی را انتقال می‌دهد و آن را به ظرفیت قابل اطمینان می‌رساند.

وی افزود:کاری متعهدانه با ۴ سال کار طاقت فرسا بوده که در  مجمتع احمدی روشن در نطنز به صورت کار گروهی و با کمک از دپارتمان‌های حوزه مهندسی و فناوری ساخت تلاش کردند و به صورت خلاقانه این پدیده استراتژیک را به ثمر رساندند.

اسلامی ادامه داد: اگر بخواهیم در آزمایشگاه خدماتی را بدهیم و بتوانیم در ایزوتوپ‌های پایدار که دامنه وسیعی دارد اندازه‌گیری داشته باشم و وضعیت آن را بسنجیم این دستگاه کاربرد دارد و نه تنها در صنعت هسته‌ای بلکه در سایر صنایع به چنین دستگاه طیف سنجی احتیاج داریم. این دستگاه قابلیت دارد تمام گاز‌هایی که در جدول مندلیف وجود دارد را تجزیه و تحلیل کند.

خبر مرتبط
خداحافظی این کشور با انرژی هسته ای

سه نیروگاه‌ هسته‌ای «ایزار۲» در جنوب شرقی، «نکاروشتایم» در جنوب غربی و «امسلاند» در شمال غربی آلمان از نیمه‌شب شنبه پانزدهم آوریل تعطیل و از مدار خارج شدند.

وی گفت: قیمت کتابی این دستگاه ۲ میلیون دلار است و بالای ۱۰۰ میلیارد تومن قیمت آن است که با کار خلاقانه و فشرده توانستیم آن را بسازیم. این دستگاه نقطه انتهایی حساسیت است اگر بتوانیم خط تولید آن را تکثیر کنیم می‌توانیم در سایرصنایع نیز از آن استفاده کنیم.

خبر مرتبط
دعوای ایران با آژانس بین المللی انرژی هسته ای چه وقت تمام می شود؟

می‌توان انتظار داشت با مذاکرات گروسی در تهران، هر دو طرف به یک نقشه راهی برای پاسخ دادن به پرسش‌های سه‌گانه آژانس و بسته شدن این مساله برای همیشه دست پیدا کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره مشکلات حوزه کشاورزی و کمک صنعت هسته‌ای به این حوزه گفت: محصولات کشاورزی ما هر کدام آفت اصلی دارد که فعالیت مهمی را برای کنترل آن باید داشته باشیم. ما در این حوزه‌ها و در بحث امنیت غذایی و اقتصاد ملی عقب هستیم. این موضع را با اهتمام ویژه در دستور کار قرار دادیم.

وی گفت: پرتو دهی برای بخش کشاورزی انواع مختلفی دارد که ما هر ۳ نوع  آن را در این روش کار کردیم و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های دیگر در این امر به نتایج مهمی دست یابیم.

وی درباره تاثیر صنعت هسته‌ای در فناوری پلاسما گفت: در بحث پلاسما برای زخم‌های بدخیم خصوصا دیابتی‌ها کاری کردیم که بتوانیم ۵۰ مرکز در سال آینده پشتیبانی و راه اندازی کنیم که  ۲ مرکز راه اندازی شد یکی از آن‌ها اکنون فعال است.

اسلامی ادامه داد: بخش دوم پلاسما تراپی برای بخش سرطان است که اکنون در یکی از دانشگاه‌ها در حال انجام است که با وزارت بهداشت در حال همکاری هستیم که بتوانیم این حرکت را تسری دهیم که هر چه راحت‌تر بیمارانی که مبتلا هستند بتوانند استفاده کنند که نتایج خوبی هم گرفته ایم و خدارا شاکریم که توانستیم به سرعت و ملموس خدمتی را که نتیجه فناوری هسته‌ای است را به مردم نشان دهیم.

وی درباره رادیو دارو‌های مختلف و برنامه صنعت هسته‌ای در این زمینه گفت: رادیو دارو‌ها به صورت پیوسته تحقیقاتش تداوم دارد و حتی آن‌هایی را که تولید می‌کنیم برای رسیدن به کیفیت بالاتر در حال تحقیق هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اکنون ۵۰ رادیو دارو توزیع می‌شود و سالی ۱ میلیون نفر در سال از آن استفاده می‌کنند و حدود ۲۰ رادیو دارو در فاز بالینی و در مراحل مختلف قرار دارد و این تحول عظیمی است.

وی گفت: نکته آخر هم آن است که سال آینده با حضور ریاست جمهوری بزرگترین مرکز رادیو دارویی کشور که در منطقه‌ای بی نظیر است را افتتاح می‌کنیم و این ظرفیت بزرگ را که ۵ تا ۷ برابر وضع موجود است را آغاز‌  می‌کنیم و برای مردم حتما افتخار آفرین خواهد بود.

اسلامی گفت: فعالیت‌های نیروگاهی به صورت عادی ۵ رویداد دارد. اولین مرحله آغاز مرحله تجهیز سایت است. مرحله دوم آغاز عملیات بتن ریزی است. رویداد بعدی فرآیندی است که سوخت گذاری می‌کنند و مرحله چهارم بحرانی کردن و از تولید برق و تغدیه شبکه برق است رویداد آخر هم یعنی از کار اندازی سایت پس از ۶۰ یا ۷۰ سال است.

وی ادامه داد: اکنون در یکی از پایگاه‌های خود در رویداد اول هستیم و باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا بتوانیم طراحی راکتور را با الزامات و استاندار‌های لازم انجام دهیم. برای سایت مکران هم تقریبا در همین مرحله هستیم و نیروگاه کارون هم  مرحله اول آن را پشت سر گذاشته‌ایم و رویداد دوم آن را نیز در خرداد ماه عملی می‌کنیم.

وی درباره نیروگاه اتمی بوشهر ۲ و ۳ گفت: نیروگاه اتمی شماره یک ۱۰ سال است که به فعالیت خود ادامه می‌دهد و واحد‌های ۲ و ۳ هم کاملا فعال هستند و واحد ۲ ساختمان راکتور آن در حال ساخت است، اما واحد ۳ را در هفته‌های آینده اولین بتن ریزی خود را خواهد داشت و به طور زنجیره‌ای در حال پیشرفت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: مهمترین مشخصه ویژه اقتصاد دانش بنیان ایزوتوپ‌های پایدار هستند و ما وارد این عرصه شده‌ایم. گام اول این بود که در رادیو دارو‌ها خودکفا شویم و نیاز مردم را برطرف کنیم.  

وی درباره صادرات رادیو دارو‌ها گفت: تا قبل از کرونا و گسترش تحریم‌ها به ۹ کشور صادرات داشتیم و این صادرات همچنان به صورت ظرفیت بالاقوه وجود دارد و هر چه قدر که اکنون مسئله حمل و نقل حل شود این مواد را راحت‌تر صادر می‌کنیم و اگر بتوانیم به مسئله پروازی و انتقال این رادیو دارو‌ها فائق بیاییم مشکلات ما در این مسیر هم بیشتر حل می‌شود و پیگیری می‌کنیم و به محض حل شدن به تعداد کشور‌هایی که رادیو دارو‌ها را صادر می‌کنیم اضافه می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید