شرق:

جبهه پایداری زیر بلیت قالیباف خواهد رفت

کدخبر: ۶۲۹۷۸۹
اقتصادنیوز: آخرین تحولات در جریان اصولگرایی به‌گونه‌ای است که ظاهرا «حزب پایداری» از مواضع خود کوتاه آمده و «دست از پایداری در مقابل شانا» بر خواهد داشت.
جبهه پایداری زیر بلیت قالیباف خواهد رفت

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه شرق نوشت:انتظار اصلی این بود که پایداری به همراه جریان شریان که با پدرخواندگی یکی از وزرا و جریان فکری آیت‌الله مصباح شکل گرفته است، ائتلاف کند. اما روند پیش‌رو نشان می‌دهد آنها تاکنون تمایلی به این ائتلاف نشان نداده‌اند. برای همین  وقتی رئیس کمیته انتخاباتی شریان در هفته‌نامه 9 دی دو لیست احتمالی انتخابات تهران را چاپ کرد، نامی از نام‌های اصلی پایداری همچون آقاتهرانی و نبویان در میان آنها نبود.

حالا با اظهارات این افراد از درون جریان شریان، مشخص می‌شود که پایداری آنها را در «آب‌نمک» نگه‌ داشته تا از طریق نشان‌دادن آنها به جریان شانا، (شورای ائتلاف نیروهای اصولگرا به سرلیستی قالیباف) سهم بیشتری از لیست دریافت کند.

اینکه تا چند روز مانده به معرفی لیست‌ها هنوز پایداری با شریان ائتلافی را شکل نداد، خود گویای حقیقتی مهم است.

ابتدا روند گذشته را بررسی کنیم و به امروز برسیم. بعد از آن مشخص می‌شود چرا  «پایداری با قالیباف ائتلاف می‌کند و شریان و بخشی از دولتی‌هایی که می‌خواستند مجلس را بگیرند، از ورود به مجلس باز می‌مانند. به این ترتیب در‌نهایت مجلس با همین ترکیب فعلی و حتی متمایل‌تر به جریان قالیباف، شکل خواهد گرفت و در آن پایداری تبدیل به اقلیت مجلس آینده خواهد شد.

اول: مدتی است که شاگردان علنی و فکری آیت‌الله مصباح، تشکیلاتی را به اسم شریان به راه انداخته‌اند که از همان ابتدا ردپای برخی از وزرا و معاونان دولت هم در آن دیده می‌شد. در کانال‌ها و گروه‌های اصولگرا انتقادهای تندی به هزینه‌هایی که از دفتر یکی از همین وزرا برای این تشکیلات صورت می‌گیرد، مطرح می‌شود.

دوم: جریان پایداری در سال 98 به‌شدت منتقد حضور قالیباف در سرلیستی اصولگرایان بود و قصد ائتلاف با آنها را نداشت. تا همین امروز هم آنها مدعی هستند که ائتلاف روز آخر میان قالیباف، حدادعادل و صادق محصولی با دروغ‌های رسانه‌ای شکل گرفت که طی آن گفته شده بود قرار است اصلاح‌طلبان در روز آخر بار دیگر با «تَکرار خاتمی» به مجلس راه پیدا کنند. پایداری مدعی است که در آن روزها تحت فشار قرار گرفته بود. اگر ائتلاف نمی‌کرد به عنوان عامل شکست اصولگرایان شناخته می‌شد؛ بنابراین در ساعت پایانی سرانجام صادق محصولی و پایداری، برخلاف نام و عقیده خود «عقب‌نشینی» را ترجیح دادند و نامشان را زیر نام قالیباف نوشتند تا وارد مجلس شوند.

سوم: با ورود به مجلس شرایط فرق کرد و آنها به جریان منتقد قالیباف تبدیل شدند. در عین حال این روزها می‌بینیم که هشتگ‌های «این بار فرق می‌کند» در فضای مجازی منتشر می‌شود تا به قالیباف بگویند: «این بار قرار نیست بار دیگر با نام تو وارد مجلس شویم. برای همین تشکیلات جدیدی با عنوان «امنا» شکل گرفت که به‌طور واضح تشکیل‌شده از شریان، مصاف و قرارگاه‌های سایبری بود».

چهارم: با وجود همه سروصداها، اما تاکنون پایداری هیچ سخنی از ائتلاف‌های خود با این جریان به میان نیاورده است. حالا با حرف‌های رئیس کمیته انتخاباتی شریان مشخص شده است که پایداری با این طیف ائتلاف نکرده و دست رد به سینه آنها زده است. در نتیجه می‌توان گفت که آنها در حال رایزنی با قالیباف هستند. رایزنی‌ها هم حول محور تعداد نفراتی است که در لیست قرار خواهند داد. شریان هم قصد دارد تا لیست خود را زودتر از لیست آنها منتشر کند تا پایداری را وادار کند دست از ائتلاف با قالیباف بردارد.

پنجم: در این شرایط پیام پایداری به قالیباف و حدادعادل این است؛ «اگر با ما ائتلاف نکنید و دست‌کم 9 نفر از نیروهای ما را در لیست قرار ندهید، با شما ائتلاف نمی‌کنیم و به‌جای «شانا» با «اَمنا» لیست مشترک خواهیم داد.

ششم: به نظر می‌رسد قالیباف به این فشارها تن نخواهد داد. ارزیابی مجموعه شانا این است که در موضع قدرت هستند و نیاز نیست تا به پایداری امتیازی بدهند. برای همین تن به خواسته‌های آنها نخواهد داد و درنهایت پایداری در میان دوراهی که خودش ساخته باید انتخاب کند. انتخاب اول این است که اسمشان را زیر نام قالیباف که تا این اندازه نسبت به او انتقاد داشتند و مباحث مربوط به سیسمونی‌گیت و کاناداگیت و... را مطرح می‌کردند، بنویسند تا از راهیابی به مجلس بازنمانند. انتخاب دوم این است که با اَمنا و دولتی‌ها یک لیست جداگانه منتشر کنند. در این وضعیت «حزب پایداری» دست از «پایداری در مقابل» شانا برداشته و به سهمی که به آنها داده می‌شود قناعت می‌کنند تا از مجلس آینده حذف نشوند. دلیل اصلی چنین تصمیمی هم این است که از ابتدای هفته متوجه شدند که شبکه سراسری جریان انقلابی ظرفیت‌های خود را در اختیار شانا قرار خواهد داد و آنها قدرت رقابت با این جریان را نخواهند داشت.

هفتم: می‌ماند تکلیف باقی اهالی موجود در جریان اصولگرایی. درباره آنها نیز می‌توان پیش‌بینی کرد که اَمنا به‌صورت جداگانه لیستی را ارائه کند و جریان شورای وحدت (به رهبری جامعه روحانیت مبارز) نیز لیست جداگانه‌ای بدهد. اما تحلیل اصلی این است که در صورتی که امنا سهم قابل‌توجهی به شورای وحدت پیشکش کند، ممکن است لیست آنها نیز به همراه هم منتشر شود. به‌این‌ترتیب با دو لیست 1- قالیباف و پایداری 2 - امنا و شورای وحدت روبه‌رو خواهیم بود.

هشتم: در صورتی که پیش‌بینی این نوشتار غلط از آب در بیاید در ابتدای هفته آینده باید منتظر توفان اساسی در جریان اصولگرایی بود. توفانی که با ائتلاف پایداری، امنا و شورای وحدت در مقابل شانا ایجاد خواهد شد. توفانی که با افشاگری‌های تندی علیه قالیباف و مجلس آغاز خواهد شد.

از آنجایی که مجموعه سیستم اصولگرایان (و حتی ابراهیم رئیسی) خواهان حفظ وضع موجود ائتلاف‌ها میان اصولگرایان است، پایداری ناگزیر به پذیرش خواهد شد و به این ترتیب با گرفتن حداقل سهمیه در لیست، در مجلس آینده تبدیل به اقلیتی کوچک‌تر می‌شود. در عوض تلاش خواهد کرد تا در دولت قدرت بیشتری پیدا کند.

 

23302

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید