اعلامیه مهم چین/ نقشه راه سیاست اقتصادی پکن اعلام شد

کدخبر: ۶۳۲۶۷۸
اقتصادنیوز: نخست وزیر چین در نشست اعضای کنگره ملی کشوری گفت: پکن قصد ندارد هیچ تغییری در سیاست‌های اقتصادی خود داشته باشد اما بودجه بخش فناوری افزایش خواهد داشت.
اعلامیه مهم چین/ نقشه راه سیاست اقتصادی پکن اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، لی‌چیانگ نخست وزیر چین در نشست «کنگره ملی چین» با بیان اینکه دولت چالش‌های پیش‌رو را پیش‌بینی کرده است، گفت: پکن قصد دارد رشد سالیانه خود را به پنج درصد برساند.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که رشد اقتصادی چین در سال گذشته تقریبا پنج درصد بوده است.

وی با بیان اینکه برای تعیین نرخ رشد، افزایش اشتغال، درآمد و کاهش خطرات را باید در نظر گرفت، افزود: دستیابی به اهداف امسال آسان نخواهد بود.

کاهش رشد اقتصادی و مسائل منطقه‌ای، موجب پیچیده‌تر شدن شرایط منطقه‌ای و بی ثباتی محیط خارجی چین شده است.

خبر مرتبط
اهرم‌های ناکارآمد پکن/ آیا اقتصاد چین پایان قدرت «شی» را رقم می‌زند؟

اقتصادنیوز: تا به امروز، تنها چیزی که شی باید بدان متوسل شود، ترفندهایی مانند «نیروهای مولد جدید» است؛ عبارت جذابی که سال گذشته معرفی شد. به نظر می رسد که این به معنای تاکید بر نوآوری با فناوری پیشرفته در مقابل بسیج سنتی نیروی کار و منابع خام چین برای تولید انبوه باشد. از همین رو پکن در شرایط دشوار قرار دارد. بالاخص به این دلیل که انویدیا عزیز هوش مصنوعی آمریکایی هفته گذشته برای مدت کوتاهی از ارزش بازار 2 تریلیون دلاری عبور کرد.

نخست وزیر چین با بیان اینکه دولت پکن سیاست‌های مالی فعال و محتاطانه را ادامه خواهد داد، اطمینان داد که هیچ تغییر عمده‌ای در سیاست‌های اقتصادی این کشور رخ نخواهد داد.

دولت چین سال گذشته نرخ بیکاری را حدود ۵.۵ در صد اعلام و وعده داد که بیش از ۱۲ میلیون شغل جدید در شهرهای این کشور ایجاد کند. همین امر موجب شد که دولت مرکزی پکن از سال گذشته تاکنون حدود ۱۲ میلیون و ۴۴۰ هزار شغل ایجاد کند.

بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود تورم در سال جاری سه درصد باشد.

خبر مرتبط
کاهش صادرات نفت ایران به چین چه پیامدی دارد؟

آیا قرارگرفتن تمام‌قد ایران در اردوی روسیه یا غرب در راستای منافع ملی کشور است؟

گزارش‌ها حاکی است که دولت پکن از سال جاری به منظور جبران کسری بودجه برای اجرای پروژه‌های بزرگ، اوراق خزانه ویژه به فروش خواهد رساند.

دینگ شوانگ اقتصاددان ارشد چین در شرکت «استاندارد چارترد» در همین راستا، گفت: احتمال زیادی وجود دارد که این اظهارات موجب یاس و نامیدی در بازار چین شود.

این در حالی است که گزارش کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین نشان می‌دهد که پکن تغییرات ساختاری را 2 برابر کرده و بودجه بیشتری را برای علم و فناوری مورد نیاز برای انجام این انتقال اقتصادی عمده اختصاص داده‌است.

این اقتصاددان ارشد افزود: چین سعی می‌کند با افزایش بودجه فناوری، آموزش، دفاع و کشاورزی تاثیرات شوک‌های خارجی را دفع کند.

لی‌چیانگ نخست وزیر چین بر توسعه، مدرن‌سازی صنعت و افزایش کارگران واحدهای تولیدی با کیفیت بالا متعهد شده و گفت: ما به بخش‌هایی که از فناوری‌های پیشرفته، از وسایل نقلیه با انرژی تجدید پذیر گرفته تا تولید زیستی و پروازهای فضایی تجاری حمایت خواهیم کرد.

یین هجون وزیر علوم چین در نشست با اعضای کنگره ملی این کشور اظهار داشت: این وزارتخانه از افزایش ۸.۱ درصدی سرمایه گذاری ملی در تحقیق و توسعه در سال گذشته استقبال می کند و خواستار بودجه بیشتر برای تحریک نوآوری توسط محققان جوان است.

برهمین اساس، پکن بودجه «تحقیق و توسعه» را در سال جاری با افزایش ۱۰ درصدی به ۳۷۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یوان خواهد رساند.

تیانچن‌جو تحلیلگر اقتصادی «واحد اطلاعات اکونومیست» در همین راستا افزود:‌ تجربه اخیر جنگ تجاری و فناوری بین پکن و واشنگتن موجب شده تا نگرانی مقامات چینی از نقاط آسیب‌پذیر در فناوری، اختلالات زنجیره تأمین و سرقت اطلاعاتی افزایش یابد.

سیاستمداران در پکن نگران هستند که احتمالا چین از فناوری‌های نوین از جمله هوش‌مصنوعی عقب بماند.

هوانگ شوهونگ مدیر دفتر تحقیقات شورای دولتی چین در همین خصوص گفت: اهداف اقتصادی واقع بینانه و قابل دستیابی هستند، هرچند چالش برانگیز باشد.

وی با بیان اینکه مشکلات زیادی پشت سر گذاشته‌ایم تا تجربه خوبی از مدیریت اقتصاد بدست‌آوریم، تاکید کرد: اگر رویدادهای غیرمنتظره بر اقتصاد تأثیر بگذارد، یا تغییرات غیرمنتظره ای در محیط بین المللی رخ دهد، ابزارهای ویژه‌ای در جعبه ابزار سیاست ما وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید