اسرائیل در رفح سردرگم شد/ واشنگتن تل‌آویو را ناامید کرد

کدخبر: ۶۳۳۴۴۹
اقتصادنیوز: تحلیلگران صهیونیست تاکید کردند که نظامیان این رژیم در سایه حمایت نکردن آمریکا از حمله به «رفح»، در منطقه خان‌یونس در جنوب نوار غزه سردرگم شده اند.
اسرائیل در رفح سردرگم شد/ واشنگتن تل‌آویو را ناامید کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «ناحوم برنیا» تحلیلگر سیاسی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» در این باره می گوید: قبلا گفته شد که ارتش اسرائیل ۱۸ گردان حماس را در نوار غزه نابود کرده، اما یک یا دو ماه از این حرف گذشته و تعداد این گردان ها همچنان ۱۸ است.

وی می افزاید: پنج ماه از ۷ اکتبر(عملیات طوفان‌الاقصی) گذشته و هیچ نشانه مثبتی دیده نمی شود.

برنیا ادامه می دهد که «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی از واشنگتن و لندن و ماموریتی که مشخص نیست، به نفع چه کسی بوده و چه سودی داشته، بازگشت و یک مقام مسئول، آن را به یک مهمانی بالماسکه توصیف کرده است.

این تحلیلگر صهیونیست می گوید که گانتس درگیری در کابینه جنگ را به کاخ سفید و داونینگ استریت برد و برای مقامات آمریکایی توضیح داد که رژیم اسرائیل باید به رفح حمله کند، اما کاخ سفید برای وی روشن کرد که آمادگی ادامه حمایت به این شکل از این رژیم را ندارد.

خبر مرتبط
برنامه اسرائیل برای تقسیم غزه لو رفت/ طرح امنیتی تل آویو چیست؟

اقتصادنیوز: شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد : رژیم صهونیستی با ساخت جاده‌ای موسوم به «کریدور نتساریم» (Netzarim Corridor) که سرزمین‌های اشغالی را به دریای مدیترانه متصل می‌کند، عملا باریکه غزه را به دو نیم تقسیم کرد.

وی می افزاید: صحنه های فاجعه بار آوارگان در رفح و شمال نوار غزه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را از نظر سیاسی در تنگنا قرار داده و حمله به رفح، خط قرمزی خواهد بود که کاخ سفید اجازه نخواهد داد تا اسرائیل از آن عبور کند.

برنیا اضافه می کند که کنگره ممکن است رژیم اسرائیل را از استفاده از مهمات و سلاح های آمریکایی بدون تایید قبلی منع و بایدن وتوی خود را برای هر تصمیمی علیه این رژیم در شورای امنیت لغو کند.

خبر مرتبط
هشدار تند و تیز فرانسه به اسرائیل/ تل‌آویو کاخ الیزه را عصبانی کرد

اقتصادنیوز: وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: «فرانسه هرگونه اقدام یک‌جانبه‌ای را که چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی را تضعیف کند، محکوم می‌کند.»

نظامیان صهیونیست در خان یونس گرفتار شده اند

در همین حال، «عاموس هارئیل» تحلیلگر امور نظامی روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اذعان می کند که نظامیان رژیم اسرائیل در «خان‌یونس» در جنوب نوار غزه گرفتار شده اند و به نظر می رسد که ارتش این رژیم منتظر دستور جدید است.

هارئیل می گوید که ارتش و دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی از تلاش خود برای یافتن «یحیی السنوار» رهبر جنبش حماس در غزه و «محمد ضیف» فرمانده گردان‌های شهید عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس دست برنداشتند.

وی می افزاید که تهاجم به رفح به دلیل حضور دو سوم جمعیت نوار غزه در این شهر و اطراف آن، پیچیده است و تل‌آویو به خاطر عدم توانایی در شکست دادن حماس و تحقق پیروزی مطلقی که نخست وزیر پی در پی دم از آن می زند، به دنبال پیروزی در یک شب است و ترور رهبران حماس می تواند جایگزینی برای این شکست باشد.

به گفته این تحلیلگر نظامی صهیونیست، با این که عملیات در رفح طولانی‌تر و پیچیده‌تر خواهد شد، اما در آن صورت رژیم صهیونیستی می‌تواند ادعا کند که زیرساخت‌های نظامی حماس را در سراسر نوار غزه نابود کرده است.

هارئیل ادامه می دهد: بدون توافق و آتش بس، ممکن است تصویری از جنگ پایان ناپذیر روسیه و اوکراین در منطقه تکرار شود. تل‌آویو اکنون در مقابل دو جبهه فرسایشی لبنان و غزه قرار دارد و اکنون نمی تواند نقطه پایانی بر این دو جنگ بگذارد.

ارتش اسرائیل در شمال گرفتار جنگ فرسایشی است

در همین راستا «آلون بن دیوید» تحلیلگر نظامی در کانال ۱۳ رژیم اسرائیل در مقاله هفتگی خود در روزنامه صهیونیستی «معاریو» می نویسد که در آغاز ماه ششم جنگ، به نظر می رسد که اسرائیل در مناطق جنوبی نوار غزه گرفتار شده است و قبل از اینکه صبر آمریکا تمام شود، باید تصمیم بگیرد که تسلیم شود یا نه.

وی می افزاید که تصویری که از نوار غزه و رژیم صهیونیستی در اذهان عمومی جهان شکل گرفته، گرسنگی گسترده مردم این منطقه و افت این رژیم در سطوح نظامی و سیاسی، بدون تصور آینده ای از غزه است.

این تحلیلگر صهیونیست ادامه می دهد که از بین بردن تیپ های باقی مانده حماس، باعث افزایش فشار بر رهبری این جنبش می شود و مسیر چانه زنی در مذاکرات را هموار تر می کند.
بن دیوید اضافه می کند که این شرایط اجازه می‌دهد تا نظامیان به سمت جبهه شمالی هدایت شوند؛ جایی که ارتش رژیم صهیونیستی گرفتار یک جنگ فرسایشی و خارج شدن از آن بدون ابتکار عمل دشوار است.

وی می گوید که «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی فقط به ادامه جنگ اصرار دارد، اما تاکنون نتوانسته ارتش این رژیم را از فرو رفتن در شن های خان‌یونس نجات دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید