دیمیتری پسکوف: قطب شمال منطقه رویارویی بین قدرت‌های مختلف است

کدخبر: ۶۳۴۷۵۰
اقتصادنیوز: سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه گفت: قطب شمال منطقه رویارویی شدید بین قدرت های مختلف بوده و باقی می ماند و تمایل واشنگتن برای تقویت حضور خود در این منطقه، موضوع جدیدی نیست.
دیمیتری پسکوف: قطب شمال منطقه رویارویی بین قدرت‌های مختلف است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا ،‌ این سخنان دیمیتری پسکوف روز پنجشنبه ۲۴ اسفندماه ۲۰۲۴ و در پی انتشار مطلبی در سایت بیزینس اینسایدر مطرح شد که در این گزارش آمده است:‌ آمریکا، ارتش خود را برای درگیری در آب و هوای سرد آماده می کند تا از سلطه خود در قطب شمال دفاع کند.

سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا کرملین خطر افزایش تنش در قطب شمال را پیش‌بینی می‌کند، اظهار داشت: این موضوع، یک چالش جدید نیست. متأسفانه، قطب شمال منطقه رقابت نسبتاً شدید بوده است و خواهد بود.

پسکوف اظهار داشت: روسیه که بزرگترین کشور قطب شمال در جهان است، قطب شمال را یک منطقه استراتژیک مهم از نقطه‌نظر بهره برداری اقتصادی از آن با رعایت همه‌ هنجارها و قوانین حفاظت از محیط‌زیست می‌داند.

دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه گفت: قطب شمال از اولویت‌های توسعه مناطق قطبی ما و بهره‌گیری از ظرفیت اقتصادی آنها است.

پوتین درباره حمله هسته‌ای تهدیدی نکرد

سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه جو بایدن رئیس‌جمهوری این کشور از سخنان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در مصاحبه تلویزیونی درباره بکارگیری سلاح هسته‌ای مطلع شده است، موضوع پرسش دیگری از سخنگوی کرملین بود.

پسکوف در این باره گفت:  مباحث مطرح شده در ادامه رویکرد کهنه واشنگتن به تحریف عمدی وقایع و بی‌میلی به گوش دادن به سخنان رئیس‌جمهوری روسیه است.

سخنگوی کرملین تأکید کرد: با نظرات مطرح شده مبنی بر اینکه سخنان پوتین باعث اضطراب برخی در واشنگتن شده است، موافق نیستم.

وی ادامه داد:‌ هیچ تهدیدی در مورد استفاده از سلاح هسته ای از سوی پوتین در این مصاحبه صورت نگرفت و او به سؤالات خبرنگار پاسخ داد؛ این موضوع ( سوال درباره امکان بکارگیری سلاح هسته‌ای روسیه) در میان سؤالات روزنامه نگار بود و در سخنان رئیس‌جمهوری روسیه مطرح نشد، پوتین در این مصاحبه درباره دلایل و اسناد شناخته‌شده در سطح جهان صحبت کرد که می‌تواند استفاده از سلاح هسته‌ای را اجتناب ناپذیر کند اما در غرب، عمدأ این کلمات را حذف کردند.

به نوشته خبرگزاری روسی تاس، بر اساس دکترین هسته ای روسیه، استفاده از سلاح های هسته ای توسط این کشور در صورتی امکان پذیر است که دشمن از این یا انواع دیگر سلاح های کشتار جمعی علیه فدراسیون روسیه و متحدانش استفاده کند. 

بنا بر این گزارش،  کاربرد این سلاح در صورت دریافت اطلاعات موثق در مورد پرتاب موشک های بالستیک به حمله به روسیه و متحدانش، تأثیر دشمن بر تأسیسات مورد نیاز برای اقدامات تلافی جویانه نیروهای هسته ای و همچنین در صورت تجاوز به فدراسیون روسیه با استفاده از سلاح های متعارف و زمانی که موجودیت این کشور در معرض تهدید است،‌ پیش‌بینی شده است. 

پوتین پیش از این در مصاحبه ای تلویزیونی، از احتمال استفاده از سلاح هسته ای در صورت تهدید موجودیت کشور روسیه و آسیب به حاکمیت و استقلال آن خبر داده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید