گزینه های بایدن-2

اهرم‌های پر هزینه بایدن برای مهار نتانیاهو/ چرا اسرائیل متحدی دشوار برای آمریکا است؟

کدخبر: ۶۳۵۰۵۴
اقتصادنیوز: گروهی از مخالفان جنگ در غزه بر این باورند که بایدن اهرم های مختلفی برای مهار نتانیاهو در اختیار دارد که می تواند با توسل بدان ها، منطقه را آرام کند.
اهرم‌های پر هزینه بایدن برای مهار نتانیاهو/ چرا اسرائیل متحدی دشوار برای آمریکا است؟

به گزارش اقتصادنیوز، تحولات عصر ریاست جمهوری بایدن نشان داده که توسل به اهرم های سختگیرانه در ارتباط با اسرائیل هیچ سود و خطر بزرگی ندارد. اما امروز این معامله به این سادگی نیست. پس از بیش از پنج ماه جنگ ویرانگر در نوار غزه، خطر اصلی هنوز پابرجاست. امروز بخش زیادی از آمریکایی‌ها پاسخ نظامی اسرائیل را - به قول بایدن – بیش از اندازه توصیف می کنند. بر اساس داده های نظرسنجی مرکز تحقیقات روابط عمومی آسوشیتدپرس – NORC در اواخر ژانویه، نیمی از آمریکایی‌ها براین باورند که عملیات نظامی اسرائیل «بیش از حد پیش رفته است». حمایت رئیس‌جمهور از تهاجم اسرائیل به غزه، بسیاری از پایگاه‌های انتخاباتی او از جمله جوانان، مترقی‌ها، آمریکایی‌های عرب، مسلمانان و کسانی که عمیقاً به حقوق بشر اهمیت می‌دهند، را از او دور کرده است.در همین راستا نشریه فارن افرز یادداشتی را ترجمه کرده که بخش نخست آن تحت عنوان «چرا بایدن از نتانیاهو می ترسد؟/ هزینه بالای حمایت از اسرائیل برای آمریکا» منتشر شد و در ادامه بخش دوم و نهایی امده است.

اهرم های بایدن

مهم ترین خواسته ای که منتقدان آمریکایی جنگ در غزه از بایدن خواسته اند این است که ارائه کمک های نظامی که قبلاً توسط کنگره تخصیص داده شده را متوقف کند. ایالات متحده در طول تاریخ بسیار بیشتر از هر کشور دیگری به اسرائیل کمک نظامی کرده و حالا واشنگتن قرار است تا سال 2028 سالانه 3.8 میلیارد دلار بیشتر از این کمک کند. اما رئیس جمهور آزادی عمل قابل توجهی برای به تاخیر انداختن، تسریع، یا حتی انکار انتقال نظامی خاص دارد. بایدن حتی از نظر قانونی نیز ملزم به توقف کمک مالی به جنگ اسرائیل است. در ماه مارس، هفت سناتور آمریکایی از بایدن خواستند تا مفاد قانون کریدور کمک‌های بشردوستانه را اعمال کند که ایالات متحده را از ارسال کمک به هر کشوری که «حمل یا ارسال کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده را ممنوع یا محدود می‌کند» منع می‌کند. علاوه بر این، سیاست انتقال تسلیحات متعارف در صورتی که احتمال استفاده از این تسلیحات برای ارتکاب "نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه" وجود داشته باشد، مانع از ارسال سلاح ها خواهد شد. در این میان اصلاحیه ای در قانون کمک های خارجی وجود دارد که رئیس جمهور را از ارسال کمک به هر واحد نظامی که «مرتکب نقض فاحش حقوق بشر» شده ، منع می کند. تخمین زده می شود که تعداد کودکانی که تنها در سه هفته اول جنگ در غزه کشته شده اند، بیشتر از تعداد کشته شدگان سه سال گذشته در تمام درگیری های جهانی دیگر باشد.

3

پیامدهای حمایت بایدن از اسرائیل

راه دیگری که بایدن اتخاذ کند این است که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. در 29 ژانویه، دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، پیشنهاد کرد که بریتانیا ممکن است به طور یکجانبه کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد. دو هفته بعد، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز به همین ترتیب گفت: «به رسمیت شناختن کشور فلسطین برای فرانسه یک تابو نیست.» بایدن این قدرت را دارد که کشور مستقل فلسطین را از طریق اقدامات اجرایی به رسمیت بشناسد. در واقع، رئیس جمهور ایالات متحده، هری ترومن، زمانی که در سال 1948 به طور یکجانبه اسرائیل را به رسمیت شناخت، از این قدرت استفاده کرد. حمایت از راه حل دو کشوری، موضع رسمی دولت ایالات متحده، تحت رهبری دموکرات ها و جمهوری خواهان، برای دهه ها بوده است. به رسمیت شناختن کشور فلسطین تنها چیزی است که یک آرزوی دو حزبی بوده است.هر یک ازاین  گزینه ها برای با خطراتی همراه است. حتی ساده ترین راه برای او یعنی- پس گرفتن پیشنهادات پیمان دفاعی متقابل به عربستان سعودی در ازای به رسمیت شناختن اسرائیل - مستلزم آن است که بایدن از امیدهای خود برای پیشرفت دیپلماتیک منطقه ای همتراز با کمپ دیوید یا توافقنامه اسلو چشم پوشی کند.طبیعتا چنین گزاره هایی واکنش تند  حامیان آمریکایی اسرائیل را به دنبال دارد. با این حال اگر قرار براین باشد تا بایدن در ارتباط با اسرائیل از رویکرد سختی پیروی کند، منطقه نفس راحتی خواهد کشید. اما کمک به اسرائیل در جنگی که بسیاری از غیرنظامیان فلسطینی را می کشد نیز به طور فزاینده ای ناپایدار است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید