مخالفت اسلواکی با تامین اسلحه اوکراین

کدخبر: ۶۳۸۸۶۳
اسلواکی اعلام که در طرح پیشنهادی ناتو با هدف تامین سلاح برای اوکراین شرکت نمی‌کند.
مخالفت اسلواکی با تامین اسلحه اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «یوراج بلانار» وزیر خارجه اسلواکی نوشت که ایجاد این صندوق مستلزم مطالعات دقیق است و اگر اسلواکی از آن حمایت کند، صرفا در حوزه تامین موارد غیرمرتبط با سلاح خواهد بود.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو پیشنهاد داده است صندوقی تشکیل شود که در مدت پنج سال حدود یکصد میلیارد دلار به اوکراین کمک کند. این پیشنهاد در حالی مطرح شده است که احتمال بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید و پایان حمایت آمریکا از اوکراین و کاهش کمک مالی واشنگتن از ناتو قوت گرفته است.

وزیر خارجه اسلواکی در این باره گفت: صحبت درباره جزئیات این طرح هنوز زود است اما موضوع ما این است که حتی اگر این طرح حمایت کنیم حمایت ما از تامین مواردی غیر از سلاح خواهد بود. وی افزود: ما صراحتا اعلام کرده‌ایم که از ارسال سلاح به اوکراین از زاغه‌های خودمان یا از محل بودجه اسلواکی حمایت نخواهیم کرد.

بلانار تاکید کرد که اسلواکی در زمینه بشردوستانه به اوکراین کمک می‌کند و تجهیزات پاکسازی مین در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد و در حوزه اجرای پروژه‌های مشترک بشردوستانه مشارکت خواهد کرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به حمایت خود از اوکراین ادامه داده اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق ایالات متحده گفته است که اگر به کاخ سفید باز گردد، روسیه را ترغیب خواهد کرد تا در قبال هر عضو ناتو که هزینه‌های دفاعی خود را افزایش نمی‌دهد «هر کاری که می‌خواهد، انجام دهد.»

دونالد توسک نخست وزیر لهستان اخیرا تاکید کرد، اروپا برای تقویت توان دفاعی خود تلاش کرده است اما این قاره همچنان «راهی طولانی پیش رو دارد» و ضمن حق اتحاد قوی با آمریکا باید «در زمینه دفاعی مستقل و خودکفا» باشد.»

وی هشدار داد که اروپا در «دوره پیش از جنگ» قرار دارد و برای آمادگی به منظور مقابله با تهدید روسیه «راهی طولانی در پیش دارد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید