اعلام آمادگی آمریکا و ژاپن برای مذاکره با کره شمالی

کدخبر: ۶۳۹۷۹۴
اقتصادنیوز: رییس جمهور آمریکا و نخست وزیر ژاپن اعلام کردند برای مذاکره یا نشست مستقیم با کره شمالی درباره برنامه هسته‌ای و موشکی آماده هستند.
اعلام آمادگی آمریکا و ژاپن برای مذاکره با کره شمالی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کیشیدا گفت با وجود "وضعیت نگران کننده فزاینده"، "پنجره گفتگو با کره شمالی باز است. "

کیشیدا که کشورش در شرق کره شمالی و آن سوی دریای ژاپن قرار دارد، گفت: آمادگی ما برای گفتگو تغییر نکرده است.

بایدن در کنار کیشیدا در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید گفت: ما هر دو موافقیم که کره شمالی باید به نگرانی های جدی حقوق بشر و بشردوستانه جامعه بین المللی، از جمله حل فوری موضوع آدم ربایی شهروندان ژاپنی، رسیدگی کند. تلاش برای گفتگو با کره شمالی امری خوب و مثبت است.

کره شمالی اعلام کرده بیش از ۱۲ شهروند ژاپنی را بازداشت کرده و تعدادی از آنها به ژاپن بازگردانده شدند، اگرچه این مساله همچنان منبع اصلی تنش دیپلماتیک بین ژاپن و کره شمالی است.

به گزارش ایرنا، آمریکا بارها اعلام کرده که خواهان گفتگو با کره شمالی است. دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا در دوره خود با رهبر کره شمالی دیدار و گفتگو کرد.

واشنگتن به شدت نگران برنامه تسلیحاتی هسته ای کره شمالی است و تحریم های مختلفی را علیه پیونگ یانگ وضع کرده است.

رسانه‌های دولتی کره شمالی هفته گذشته با رد هرگونه تماس یا مذاکره بیشتر میان مقامات پیونگ یانگ با توکیو، اعلام کردند که نشست «کیم جونگ اون» رهبر این کشور و «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن به نفع کره شمالی نیست.

«کیم یو جونگ» خواهر رهبر کره شمالی، موضع پیونگ یانگ را در بیانیه انتشار یافته توسط خبرگزاری مرکزی رسمی کره شمالی روشن کرد. این بیانیه یک روز پس از آن انتشار یافت که کیشیدا اعلام کرده بود، قصد دارد در اولین فرصت با رهبر کره شمالی دیدار کند.

کره شمالی معتقد است که موضوع اتباع ژاپنی ربوده شده توسط ماموران این کشور در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ حل شده است و کیم یو جونگ در بیانیه روز دوشنبه خود از ژاپن خواست موضع خود را در این مورد تغییر دهد.

همان روز «یوشیماسا هایاشی» دبیر ارشد کابینه و سخنگوی ارشد دولت ژاپن، این ایده را «کاملا غیرقابل قبول» دانست و رد کرد.

توکیو به طور رسمی ۱۷ شهروند ژاپنی را به عنوان ربوده شدگان توسط کره شمالی معرفی می کند. پیشتر کره شمالی از ژاپن خواسته بود تا برای بهبود روابط دوجانبه و تحقق اولین نشست دوجانبه بعد از ۲۰ سال، حُسن نیت خود را نشان دهد و منابع کره شمالی روز گذشته اعلام کردند کیشیدا برای ملاقات با رهبر کره شمالی درخواست داده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید