بایدن به دردسر افتاد/ تمام آمریکا در تیررس موشک های بالستیک کره شمالی/ کره جنوبی واکنش نشان داد

کدخبر: ۴۸۴۶۷۳
بازگشت کره شمالی به آزمایش‌های تسلیحاتی بزرگ همچنین برای جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در واکنش به برنامه‌های روسیه در اوکراین، دردسر جدیدی برای امنیت ملی ایجاد می‌کند و چالشی را برای دولت محافظه‌کار آینده کره‌جنوبی به وجود می‌آورد.
بایدن به دردسر افتاد/ تمام آمریکا در تیررس موشک های بالستیک کره شمالی/  کره جنوبی واکنش نشان داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از همشهری آنلاین، ارتش کره‌جنوبی و ژاپن اعلام کردند که کره‌شمالی امروز (پنجشنبه) موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) را به سمت دریا در سواحل شرقی شلیک کرده است.

 این اولین پرتاب با قابلیت کامل بزرگترین موشک‌های این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای از سال ۲۰۱۷ و نشان‌دهنده تشدید و تقویت بزرگی در توسعه تسلیحات کره‌شمالی است که به طور بالقوه قادر به حمل کلاهک‌‎های هسته‌ای به  هر نقطه از ایالات متحده هستند.

بازگشت کره شمالی به آزمایش‌های تسلیحاتی بزرگ همچنین برای جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، در واکنش به برنامه‌های روسیه در اوکراین، دردسر جدیدی برای امنیت ملی ایجاد می‌کند و چالشی را برای دولت محافظه‌کار آینده کره‌جنوبی به وجود می‌آورد.

مقامات ژاپنی گفتند که به نظر می‌رسد این پرتاب یک «نوع جدید» موشک بالستیک قاره‌پیما باشد که حدود ۷۱ دقیقه تا برد ۱۱۰۰ کیلومتری (۶۸۴ مایلی) از محل پرتاب خود پرواز کرد.

این موشک در ساعت ۳:۴۴ بعد از ظهر به وقت محلی در منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن در ۱۷۰ کیلومتری غرب استان شمالی آئوموری فرود آمد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که پرتاب یک موشک ناشناس از کره شمالی را شناسایی کرده است.

خبرگزاری یونهاپ گزارش داد که این پرتاب فرض می‌شود یک موشک دوربرد، احتمالاً یک ICBM که در مسیری بالا در ارتفاعات شلیک شده است.

وزارت دفاع کره جنوبی فورا تایید نکرد که آیا این آزمایش شامل یک ICBM بوده است یا خیر. کره‌شمالی از سال ۲۰۱۷ چنین موشک‌هایی را در برد یا توانایی کامل آزمایش نکرده بود.

ارتش کره‌جنوبی اعلام کرد: «در ۱۶ مارس، کره‌شمالی موشکی مشکوک پرتاب کرد که به نظر می‌رسید مدت کوتاهی پس از پرتاب بر فراز پیونگ یانگ منفجر شده است. این در حالی بود که گزارش‌هایی مبنی بر اینکه کره‌شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای، به دنبال آزمایش بزرگ‌ترین موشک خود است.

ایالات متحده و کره‌جنوبی اخیرا هشدار داده‌ بودند که ممکن است کره‌شمالی برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ یک موشک ICBM را در برد کامل آزمایش کند.

مقامات ایالات متحده گفتند که دست‌کم دو آزمایش اخیر، در ۲۷ فوریه و ۵ مارس، بزرگ‌ترین سیستم ICBM شمالی‌ها یعنی هواسونگ-۱۷ را نشان می‌دهد.

یک مقام آمریکایی در آن زمان گفته بود: «هدف از این آزمایش‌ها که برد ICBM را نشان نمی‌داد، احتمالا ارزیابی این سیستم جدید قبل از انجام آزمایشی با برد کامل در آینده بوده است که احتمالا به عنوان یک پرتاب فضایی مخفی شده بود.»

پیونگ یانگ سیستم موشکی مورد استفاده در این پرتاب‌ها را مشخص نکرد، اما گفت که در حال آزمایش اجزای یک سیستم ماهواره‌ای شناسایی است.

پرتاب روز پنجشنبه حداقل سیزدهمین آزمایش موشک بالستیک کره‌شمالی در سال جاری میلادی خواهد بود؛ تکرار بی‌سابقه‌ای که توسط ایالات متحده، کره‌جنوبی و ژاپن محکوم شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید