واکنش صریح پوتین به طرح پایان جنگ با اوکراین

کدخبر: ۶۳۹۹۴۹
رئیس جمهوری روسیه پس از اعلام رسمی سوئیس مبنی بر تهیه طرحی برای پایان دادن به جنگ اوکراین گفت: روند صلح بدون روسیه نمی‌تواند اتفاق بیفتد.
واکنش صریح پوتین به طرح پایان جنگ با اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، یک روز پس از اعلام رسمی سوئیس مبنی بر تهیه طرحی برای پایان دادن به جنگ اوکراین، رئیس‌جمهور روسیه این طرح را به سخره گرفت و هشدار داد که مسکو هیچ طرح اجباری که منافعش را نادیده بگیرد، نمی‌پذیرد.

پوتین با اشاره به اینکه کشورش برای پیوستن به مذاکرات ماه ژوئن در سوئیس دعوت نشده است، گفت: روند صلح بدون روسیه نمی‌تواند اتفاق بیفتد. به گفته رئیس جمهور روسیه، آنها ما را به کنفرانس صلح دعوت نمی‌کنند، در ضمن فکر می‌کنند ما آنجا کاری نداریم اما در عین حال می‌گویند که نمی‌توان بدون ما در زمینه صلح تصمیم گرفت، این هم غم‌انگیز و هم خنده دار است.

 سوئیس پس از موافقت در ماه ژانویه برای میزبانی نشست صلح به درخواست ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین، روز چهارشنبه اعلام کرد که یک کنفرانس بین المللی در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ ژوئن (۲۶ و ۲۷ خرداد) در هتل بورگنستاک در دریاچه لوسرن مرکز سوئیس برنامه ریزی شده است.

پس از یک مرحله اکتشافی که شامل گفت وگو و رایزنی با کشورهای مختلف برای بررسی گزینه‌ها بود، دولت سوئیس در بیانیه‌ای گفت: هم اکنون شرایطی فراهم است تا این کنفرانس بتواند روند صلح را آغاز کند.

دولت سوئیس اعلام کرد: گام اول ایجاد تفاهم مشترک میان کشورهای شرکت کننده با هدف دستیابی به صلحی جامع، عادلانه و پایدار در اوکراین است.

سوئیس در مرحله اکتشافی اولیه گفت که با کشورهای عضو گروه هفت، اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای موسوم به جنوب جهانی مانند چین، هند، آفریقای جنوبی، برزیل، اتیوپی و عربستان سعودی مذاکره کرده است. با وجود این، وزیر کابینه دولت سوئیس اعلام کرد که روسیه در کنفرانس صلح اوکراین در نیمه ژوئن شرکت نخواهد کرد هر چند این روند بدون روسیه نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس در این خصوص به خبرنگاران، گفت: یک فرایند صلح نمی‌تواند بدون روسیه اتفاق بیفتد اگرچه این کشور در جریان اولین نشست در آنجا حضور نخواهد داشت. سوئیس می‌گوید که این کنفرانس صلح در سطح عالی با هدف تضمین یک صلح پایدار، عادلانه و جامع برگزار خواهد شد. در برخی گزارش‌ها مطرح شده است که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز در این نشست حضور پیدا می‌کند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین نیز روز پنجشنبه در یک نشست مطبوعاتی در خصوص کنفرانس صلحی که طبق اعلام سوئیس قرار است اواخر خرداد در این کشور برگزار شود، گفت: بدون مشارکت روسیه هرگونه روند مذاکرات درباره اوکراین بی معنی است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید