خیز « بی بی» برای حذف رقبا

پشت پرده رقابت شاهین‌های تل آویو/ کابینه جنگی اسرائیل درگیر شکاف شده است

کدخبر: ۶۴۱۲۳۳
اقتصادنیوز: وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی محرمانه به شکاف و چند صدایی حاکم بر کابینه اسارئیل اشاره کرده و مدعی است که رقابت میان نتانیاهو و رقبایش در نحوه پاسخ ادعایی این بازیگر به ایران نیز تاثیر می گذارد.
پشت پرده رقابت شاهین‌های تل آویو/ کابینه جنگی اسرائیل درگیر شکاف شده است

به گزارش اقتصادنیوز، با گذشت شش ماه از جنگ اسرائیل با حماس، افکار عمومی این بازیگر در مورد چگونگی پیروزی در جنگ در نوار غزه به شدت اختلاف نظر دارند. در همین راستا سه مقام ارشد کابینه جنگ نیز با هدف وحدت آرا در تلاش هستند. وال استریت ژورنال با انتشار گزارشی اختصاصی در این باره نوشت، کینه ها و مشاجرات طولانی مدت در مورد بهترین روش مبارزه با حماس، روابط بین تصمیم گیرندگان جنگ اسرائیل – چهره هایی چون بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع  و بنی گانتز، رئیس سابق ارتش اسرائیل را تیره کرده است. این سه نفر بر سر بزرگترین تصمیماتی که باید اتخاذ کنند با هم اختلاف دارند: چگونگی آغاز یک فشار نظامی قاطع، آزادی گروگان های اسرائیل و اداره نوار غزه پس از جنگ.

چند صدایی در کابینه جنگ اسرائیل

این گروه در چنین شرایطی تلاش دارند تا تصمیم مهمی را در حساس ترین شرایطی که این بازیگر در آن قرار دارد، اتخاذ کنند، مراد چگونگی پاسخ ادعایی به حمله مستقیم و بی سابقه ایران به سرزمین های اشغالی. به ادعای این نشریه جنگ قدرت در کابینه جنگی در باب اینکه آیا مناقشه غزه به یک نبرد منطقه ای بزرگتر تبدیل می شود؛ نبردی که نظم ژئوپلیتیکی خاورمیانه را متحول می کند و روابط اسرائیل با ایالات متحده را برای چندین دهه شکل می دهد، تاثیرگذار است.در همین راستا، گیورا ایلند، ژنرال سابق اسرائیل و مشاور امنیت ملی گفت: «عدم اعتماد بین این سه نفر بسیار واضح و قابل توجه است».

نتانیاهو تلاش می‌کند جنگ غزه را خودش هدایت کند، در حالی که گالانت و گانتز در تلاش هستند تا نتانیاهو را از تصمیم‌گیری‌ها کنار بگذارند.گانتز، ژنرالی که یک دهه پیش آخرین جنگ اسرائیل علیه حماس را رهبری کرد، قبلاً تمایل خود را برای برکناری نتانیاهو از سمت نخست وزیری ابراز کرده بود. او در اوایل این ماه پس از تظاهرات ده‌ها هزار نفر در اعتراض به نحوه مدیریت جنگ توسط نخست‌وزیر، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در سپتامبر شد - نشانه‌ای از اینکه گانتز از نقش نتانیاهو برای مدیریت جنگ ناامید شده است.این سه عضو کابینه جنگ از زمان پاسخ روز شنبه ایران هر روز دیدار دارند و مدعی اند که به کنش تهران واکنش ادعایی نشان می دهند، اما زمان، مقیاس و مکان را مبهم گذاشته‌اند. آنها در طراحی پاسخی که اهداف آنها برای بازدارندگی را محقق کرده و همزمان مانع از وقوع جنگ منطقه ای شود و ایالات متحده را هم راضی نگاه دارد، با چالش روبرو هستند.

68bd2ab_1699605462062-859790

خیز برای حذف رقبا

راز زیمت، محقق ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در تل آویو، مدعی است: "خطر محاسبه اشتباه بسیار زیاد است." گالانت را شاهین ترین چهره در بین این سه نفر می دانند. در آغاز جنگ، او از حمله پیشگیرانه ادعایی به حزب الله حمایت کرد، اما او همچنین مشتاق است که با ایالات متحده هم صدا باشد.به ادعای مقامات فعلی و سابق اسرائیل، نتانیاهو گالانت و گانتز برای تصمیم گیری های کلیدی در تاریکی محض قرار دارند. امیر آویوی، بنیانگذار اندیشکده انجمن دفاع و امنیت اسرائیل، مدعی است: «اگر وزیر دفاع با نتانیاهو همسو نباشد، برای نخست‌وزیر بسیار سخت است که ارتش را وادار کند آنچه می‌خواهد انجام دهد. این عدم همسویی شرایط را برای نتانیاهو بسیار بسیار سخت کرده است».این سه چهره سیاسی اسرائیلی سال ها رقیب یکدیگر بودند. گانتز در پنج انتخاباتی که تحلیلگران سیاسی آن را یکی از بدترین انتخابات تاریخ این بازیگر توصیف کرده اند، در مقابل نتانیاهو شرکت کرده است. سال گذشته، نتانیاهو تلاش کرد گالانت را برکنار کند، گالانت به افراد نزدیک خود گفته بود که سیاست های قبلی نخست وزیر در غزه شکست خورده است.

نظرسنجی ها نشان می دهد که گانتز محبوب ترین رهبر رژیم اسرائیل است. به گفته افراد آشنا، افراد نزدیک به او در تلاش بوده اند اعضای ائتلاف نتانیاهو و حزب خود را متقاعد کنند که کابینه را ترک کنند و نخست وزیر را از قدرت بردارند. این امر باعث می شود که گانتز به عنوان محتمل ترین سیاستمدار جایگزین نتانیاهو شود.گانتز چندین بار تلاش کرده نتانیاهو را کنار بگذارد، اما در این مسیر شکست خورده است. اکنون نتانیاهو از نظر سیاسی به دلیل جنگ تضعیف شده و همین مقوله این سوال را مطرح می کند که آیا گانتز و به طور بالقوه حتی گالانت می توانند سرانجام به یک دهه و نیم سلطه سیاسی او پایان دهند یا خیر.

2

این سه در مورد غزه پس از جنگ نیز نظر متفاوتی دارند. نخست وزیر مدعی است که تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه باختری به شکل کنونی نباید هیچ نقشی ایفا کند و بر ارتش اسرائیل که با رهبران محلی همکاری می کند متمرکز است. فلسطینی‌ها می‌گویند که طرح نتانیاهو اشغال است.نزدیکان گالانت گفتند که او در جلسات به مردم مدعی شده که ترجیح می دهد هرج و مرج در غزه به وجود بیاید تا سربازان اسرائیلی این منطقه را اداره کنند.این سه همچنین در مورد چگونگی آزادی گروگان ها توافق ندارند. گانتز علناً خواستار توافقی برای آزادی آنها شده است. نتانیاهو و گالانت مدعی شده اند که تنها فشار نظامی همراه با مذاکرات منجر به آزادی آنها می شود.با این حال،  در حالی که نخست وزیر علناً از یک توافق صحبت کرده، اما در برخی مواقع موضع سختی در مورد شرایط اتخاذ کرده است. نتانیاهو مدعی است منتقدانی که می گویند او مانع توافق می شود اشتباه می کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید