سفر مهم وزیر خارجه آمریکا به عربستان/ یک توافق بزرگ در راه است؟

کدخبر: ۶۴۲۵۸۵
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه آمریکا پس از سفر به چین در روزهای آینده قصد دارد از عربستان سعودی دیدن کند و انتظار می‌رود در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد که در تاریخ ۲۸ و ۲۹ آوریل در ریاض برگزار می‌شود، شرکت کند.
سفر مهم وزیر خارجه آمریکا به عربستان/ یک توافق بزرگ در راه است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، «در زمانی که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به کار برای دستیابی به یک توافق بزرگ بالقوه ادامه می‌دهد که می‌تواند راه را برای عادی سازی عربستان با اسرائیل هموار کند» آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا انتظار می‌رود با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و دیگر رهبران منطقه دیدار کند،

مقامات آمریکایی به وبگاه آکسیوس گفتند که بلینکن در چارچوب این سفر و دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دیگر مقامات ارشد، در نظر دارد به اراضی اشغالی نیز سفر کند.

بر اساس آنچه این وبگاه از ۲ نفری که در جلسه شرکت کرده بودند، نقل کرد بلینکن در دیدار با رهبران یهودی آمریکایی در هفته گذشته، گفت که امیدوار است در اواخر آوریل یا اوایل ماه مه در اسرائیل باشد.

خبر مرتبط
حمله تند چین به آمریکا در آستانه سفر بلینکن به پکن

اقتصادنیوز: یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین در آستانه سفر وزیر امور خارجه آمریکا به چین، از سیاست‌های این کشور در زمینه مسائلی مانند امور دریای چین جنوبی، تایوان، جنگ اوکراین و روابط دوجانبه پکن-واشنگتن انتقاد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، سفر برنامه ریزی شده خود به عربستان سعودی را سه هفته پیش به دلیل شکستگی دنده به تعویق انداخت.

به گزارش این وبگاه، انتظار می‌رفت سالیوان با محمد بن سلمان دیدار کند تا پیش‌نویس معاهده دفاعی آمریکا و عربستان سعودی و تفاهمات مربوط به حمایت آمریکا از برنامه هسته‌ای صلح آمیز عربستان را مورد بررسی قرار دهد؛ موضوعی که مقامات آمریکایی امیدوارند راه را برای عادی سازی روابط با اسرائیل هموار کند.

خبر مرتبط
«حماس» بلینکن را با خاک یکسان کرد / اظهارات او هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد

اقتصادنیوز: جنبش حماس با محکوم کردن اظهارات وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که مقاومت هرگز از خواسته‌های اصولی خود درباره آتش بس کوتاه نخواهد آمد.

در گزارش این وبگاه آمده است: «مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند و شاید آن را به نتانیاهو ارائه دهند در حالیکه بخشی از معامله شامل تعهد به مسیری است که به راه حل ۲ دولتی منتهی می‌شود.»

طبق آنچه در گزارش آکسیوس آمده است با ادامه جنگ در غزه و تنها هفت ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مقامات کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا اذعان دارند که به دلیل موانع موجود بر سر راه این توافق، به ویژه جنگ غزه و وابستگی نتانیاهو به شرکای خود در ائتلاف راست افراطی و سیاست داخلی آمریکا، شانس بسیار کمی برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط وجود دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید