بازار ارز اخبار سیاسی را پیشخور کرد؟

جدایی سکه از زوج قیمتی

کدخبر: ۳۶۱۶۵۷
بهای سکه از روند دلار و اونس جدا شده است، حباب سکه در حال افزایش است و همین حباب، برای برخی از معامله‌گران، سیگنالی برای افزایش نرخ ارز شده است. از آن سو، آرایش بازار ارز به گونه‌ای است که خود را برای منفی‌ترین سناریو سیاسی آماده کرده است.
جدایی سکه از زوج قیمتی

به گزارش اقتصادنیوز، دیروز حتی در ساعت‌هایی که دلار روندی کاهشی را طی می‌کرد، سکه سودای افزایش داشت، سکه علنا به کانال 13 میلیون تومان چسبید و در ساعتی از روز به این کانال نفوذ کرد. اونس در ساعاتی به 1970 دلار یورش برد و همین عامل را برخی بهانه افزایش قیمت سکه قرار دادند. اما با دلار 26,600 تومانی و اونس 1970 دلاری، سکه بیشتر از 12 میلیون و 330 هزار تومان نمی‌ارزد، پس چه چیزی سکه را هوایی می‌کند؟ 

سکه 13 میلیون تومانی سرشار از حباب است و این حباب می‌تواند با یک سوزن بترکد. اما در حال حاضر این حباب حجیم، وضعیت را به جایی رسانده که برخی به حباب منفی دلار ایمان آورده‌اند. در واقع برخی از معامله‌گران معتقدند که همچون روزهای گذشته، سکه راه را به دلار نشان می‌دهد و در چنین حالتی، بهتر است به خرید دلار روی آورند. سکه 13 میلیون تومانی با دلار 28 هزار تومانی تنظیم شده است؛ البته اگر بهای هر اونس طلا را 1970 دلار در نظر گیریم. هر چه اونس بالاتر از این سطح باشد، سکه با نرخ کمتری از دلار هماهنگ می‌شود، برعکس هر چه اونس در سطح کمتری باشد، نیاز سکه به افزایش نرخ دلار بیشتر می‌شود. هر اونس طلا اکنون در محدوده 1960 دلار قرار گرفته است.

سکه تقاضای سنتی بیشتری نسبت به ارز دارد. چرا که هم تهیه و هم ریسک نگهداری آن از ارز کمتر است. خرید سکه پیامد امنیتی و انتظامی متوجه کسی نمی‌کند. به نظر می‌آید این جنس تقاضا در شرایط فعلی، اوج گرفته است. در واقع تقاضا سرمایه برای رفتن به پناهگاه در ایران رو به افزایش است که یکی از علل اصلی آن، ریسک‌های سیاسی پیشرو است. از نظر برخی تحلیلگران، سکه در شرایط فعلی انتظارات منفی را پیشخور کرده و با توجه به انتظارش از نرخ دلار آینده قیمت خورده است. 

بازار ارز

آمادگی دلار برای چکاندن ماشه؟

دلار در روز گذشته پس از تغییر تاکتیک بازارساز(جزئیات) روز نسبتا آرامی را آغاز کرد. اما به مرور هر چه از روز گذشت، دلار نیز خود را به سقف 27 هزار تومانی نزدیکتر کرد. نکته مهم اینجاست که بسیاری از معامله‌گران تکنیکال در انتظار تثبیت دلار بالای مرز 26 هستند؛ برای آنها این ماندگاری معنای تغییر کانال دلار را می‌دهد. دلار یک بار در تیر ماه در نزدیکی 26 هزار تومان پرسه زد، اما قادر به فتح آن نشد. این بار قله جدید فتح شد، اما مهمتر از فتح، ماندگاری در این ارتفاع است.

نرخ صرافی در روز گذشته خط به خط با دلار آزاد حرکت کرد تا هیچ فرصت رانتی در بازار ایجاد نشود، این مسئله انگیزه صرافان برای عرضه ارز را بالا برد. با این وجود، باز هم دلار در بعد از ظهر سیر افزایشی را طی کرد. مسئله‌ای که نشان می‌دهد تقاضاهای خاموش در بازار ارز بیدار شده‌اند. با توجه به وضعیت بازار، 2 احتمال برای توضیح حرکت دلار وجود دارد؛ نخست آنکه تقاضا به مرزی رسیده که قیمت را یا به سمت بالا هل می‌دهد یا بازارساز را ناچار به عرضه بیشتر در شرایط فعلی می‌کند، دوم اینکه صرافان از عرضه همه جانبه خودداری می‌کنند و به نوعی آنها نیز با توجه تحولات سیاسی پیشرو به خصوص مکانیزم ماشه، فعلا با احتیاط دست به فروش دلار می‌زنند؛ هر چند آنها برای عرضه دلارهای خریداری شده از بازار متشکل ارزی، مهلت محدودی دارند. با اینحال، هر چه این سیگنال در بازار تقویت شود، احتمالا دست افزایشی‌های بازار را بالا خواهد برد.

دسته‌ای از تحلیلگران بر این باورند که اتفاقات ایام اخیر، تصمیم نهایی برای مکانیزم ماشه را پیشخور کرده است و در زمان اعلام تصمیم نهایی، تب بازار فروکش خواهد کرد؛ در آن زمان اگر مکانیزم ماشه فعال شود، اتفاق خاصی در بازار رخ نخواهد داد و اگر آمریکا موفق به اجرای ایده‌اش نشود، احتمالا تقاضا از بازار ارز دور خواهد شد و دست بازارساز برای نشاندن نرخ بازتر است. به نظر می‌آید بازار در شرایط فعلی، خود را آماده منفی‌ترین سناریو کرده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید