مهمترین رویداد‌های اقتصادی این هفته بازارهای جهانی

آژیر قرمز در بازار طلا/ کنگره لنگر می‌اندازد تا طلا رها شود؟

کدخبر: ۳۶۶۶۳۹
توجه سرمایه‌گذاران این هفته بر تصویب یا عدم تصویب کمک‌های مالی متمرکز خواهد بود. کنگره باید در وهله اول بر سر مقدار کمک‌های مالی توافق کند، که در این صورت به گفته تحلیل‌گران فنر قیمت طلا می‌تواند تا تست کانال 2000 رها شود.
آژیر قرمز در بازار طلا/ کنگره لنگر می‌اندازد تا طلا رها شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، جمعه گذشته که آخرین روز بازار جهانی به حساب می آید خوش‌بینی نسبت به کمک‌های مالی بیشتر، قیمت طلا را 35 دلار افزایش داد و باعث شد بازدهی هفتگی طلا نیز 31 دلار افزایش یابد. دلیل این صعود و اکثر نوسانات قیمت در طول هفته توئیت‌های رئیس جمهور آمریکا راجع به محرک‌های مالی بود. 

رویداد‌های اقتصادی هفته

اتفاقات هفته کاری گذشته باعث شد تا جمع بندی تحلیل گران حول این باشد که در هفته کاری پیش رو همه‌چیز در مورد بسته‌های محرک مالی خواهد بود با این پرسش کلیدی که بر سر تصویب حجم جدید کمک های مالی تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در 13 آبان توافق می شود؟ به گفته تحلیل گران، اکنون بازار در حالت شمارش معکوس انتخابات قرار دارد و آشفتگی آن روز به روز افزایش می‌یابد. در نتیجه مانند هفته گذشته انتشار آمار اقتصادی باز هم در حاشیه سیاست قرار می‌گیرد. 

تقویم اقتصادی

شاخص قیمت مصرف‌کننده تغییرات سطح قیمت سبد بازار کالاهای مصرفی و خدمات خریداری‌شده توسط خانوارها را نشان می‌دهد.  این شاخص یک برآورد آماری است از قیمت برخی اقلام مصرف کنندگان است، قیمت این اقلام به‌صورت دوره‌ای جمع‌آوری می‌شود و تغییرات آن نشان دهنده میزان افزایش یا کاهش هزینه مصرف کنندگان است. طبق جدول این شاخص در اروپا و بریتانیا تقریباً ثابت پیش‌بینی می‌شود.

شاخص تولید صنعتی فدرال فیلادلفیا، شرایط تجاری فعلی در بخش تولید در این منطقه را نشان می‌دهد. این منطقه شامل پنسیلوانیا، نیوجرسی و دلاور است. این شاخص بر اساس نظرسنجی از شرکت‌های صنعتی پیشرو در منطقه محاسبه می‌شود. علاوه بر ارزیابی کلی شرایط تجاری در صنعت، از مدیران خواسته می‌شود تا ارزیابی کنند که وضعیت در شرکت‌هایشان بهبودیافته، بدتر شده یا بدون تغییر باقی‌مانده است. 

شاخص خرده‌فروشی یکی از مهم‌ترین نماگر های مخارج مصرف‌کنندگان برای بازار ارز است. این شاخص قدرت تقاضای مصرف‌کنندگان و نیز اعتماد مصرف‌کنندگان را نشان می‌دهد. شاخص خرده‌فروشی میزان فروش بنگاه‌های اقتصادی را در سطح جزئی نمایش می‌دهد و کل دریافتی‌های خرده‌فروشی کالاهای موجود انبار در محاسبه آن به‌کار گرفته می شود.

ارقام قبل توجه این هفته 

با شکسته شدن سقف 19 روزه 1920 دلار تحلیل‌گران در پی پیش‌بینی سقف بعدی بازار اونس طلا هستند. به گفته افشین نبوی از ام‌کی‌اس سوئیس پس از شکست حد سطح 1920 دلار در روز جمعه، سطح مقاومتی بعدی احتمالی 1960 دلار در هر اونس است. البته کف بازار همان 1870 دلار هفته پیش برآورد می شود. نبوی صعود سریع طلا به 2000 دلار را رد نمی‌کند اما هشدار می‌دهد که روند صعودی 2 هفته گذشته زیادی بی‌پروا بوده است و به احتمال زیاد اصلاح قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.

فرود لنگر گنگره قبل یا بعد از انتخابات؟

جمعه بعد از تعطیلی بازار نانسی پلوسی در بیانیه اعلام کرد که استیون منوچین وزیر خزانه داری در تماسی تلفنی پیشنهاد جدیدی مبنی برای افزایش مبلغ میزان بسته‌های کمک مالی به وی داده است.  بسته‌های جدید به ارزش 1.8 تریلیون دلار تقریباً دو برابر پیشنهاد اولیه جمهوری‌خواهان بود و تنها 400 میلیارد دلار از آخرین پیشنهاد دموکرات‌ها پایین‌تر است. با این حال طبق گزارشی که ساعاتی پیش منتشر شد، هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها پیشنهاد مذکور را رد کردند. این خبر در صورتی که اتفاق جدیدی رخ ندهد می‌تواند تأثیر بسیار منفی بر روی طلا و بازار بگذارد. در واقع این خبر به مثابه آژیر قرمز برای سرمایه گذاران بازار طلا است زیرا رشد لحظه آخری قیمت طلا به امید توافق برای محرک های مالی جدید بود. اگر به هر دلیلی این توافق به تاخیر افتد طلا با احتمال سقوط مجدد روبرو است.به گفته تحلیل‌گران اگر در هفته پیش رو، کانال توافق به‌طور کلی از بین برود، قیمت  به کانال 1800 برگردد.

البته برخی دیگر از تحلیل‌گران بازار انتظار دارند که دولت ایالات متحده بسته‌های محرک مالی را سرانجام تصویب کند، تنها نکته مهم این است که تصویب این بسته قبل از انتخابات صورت می‌گیرد یا بعد از آن؟

نبوی در مصاحبه با کیتکو گفته،اگر توافقی صورت نگرفت و قیمت طلا ریخت در این صورت یک توصیه برای سرمایه گذاران این خواهد بود که از کاهش قیمت طلا به عنوان یک فرصت عالی برای خرید استفاده کنید. نبوی می‌گوید: اقتصاد جهانی، با تمام فشارهای ناشی از افزایش مجدد ویروس کرونا، با مشکلات زیادی روبرو است. هیچ دلیلی وجود ندارد که قیمت طلا از بین برود. اگر چنین شود، این فقط فرصتی برای پرش است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید