روند بازار فلز گرانبهای داخلی چگونه است؟

قیمت سکه در میانه پاییز /نقش آفرینان بازار سکه

کدخبر: ۳۶۸۷۳۹
بازار سکه در حالی به استقبال میانه پاییز می رود که تحقیقات نشان می دهد شوک اخبار منفی بر بازار دامنه نوسان کمتری بر قیمت دارد و حساسیت قیمت سکه به دلار بیش از سایر متغیرها است.
قیمت سکه در میانه پاییز /نقش آفرینان بازار سکه

به گزارش اقتصادنیوز؛ دریکی از معدود تحقیقات دانشگاهی که در رابطه با بازار سکه شده عوامل اثرگذار بر نوسان قیمت سکه تجزیه‌وتحلیل شده است.

این تحقیق که با عنوان «بررسی تغییرپذیری نوسان سکه» در سال 90 منتشرشده در یک‌روند زمانی شش‌ساله رفتار بازار سکه در میانه دهه 80 را اسکن کرده است. ادامه این الگو در دهه کنونی می‌تواند حاوی شکل نوسان در بازار سکه و عوامل اثرگذار بر قیمت آن باشد.

الگوی نوسان در بازار سکه

نتایج کار محققان نشان می‌دهد الگوی نوسان در بازار سکه ایران خوشه‌ای است. بنویت مندلبروت ریاضی‌دان بزرگ نوسان خوشه‌ای را این‌گونه توصیف می‌کند که «تغییرات بزرگ به دنبال تغییرات بزرگ است و تغییرات کوچک به دنبال تغییرات کوچک».

این پدیده زمانی مشاهده می‌شود که دوره‌های طولانی نوسانات بازار بالا و پس‌ازآن یک دوره «آرام» یا نوسانات پایین مشاهده می‌شود.

بنابراین در بازار سکه ایران نوسان‌های بزرگ پشت سر هم می‌آید و پس‌ازآن یک دوره کم نوسان ثبت می‌شود.

ارز و سکه

عوامل مؤثر بر قیمت سکه طلا

در بازار سکه محققان عوامل مختلف را در دودسته خلاصه کرده‌اند.عوامل درونی که از آن به‌عنوان متغیرهای خرد اقتصادی یاد می‌کنند و عوامل بیرونی که در قالب عوامل کلان تعریف می‌شوند.

عوامل درونی و بیرونی اثرگذار بر بازار سکه

عوامل درونی بر متغیرهای خرد اقتصادی تمرکز دارد و این متغیرها صرفاً مختص بازار سکه است و بیشتر حول عرضه و تقاضای طلا گردش دارد، مانند قیمت سکه و بازدهی آن. در واقع در این بخش متغیرها فارغ از اتفاقات پیرامونی و صرفا با اتکا به بازدهی مورد انتظار اقدام به سرمایه گذاری در این بازار می کنند.

عوامل بیرونی اثرگذار بر بازار سکه در قالب متغیرهای کلان تعریف‌شده است. این متغیرها به دو بخش متغیرهای اقتصادی و غیراقتصادی تقسیم‌شده‌اند.در متغیرهای اقتصادی نرخ تورم، نرخ ارز، قیمت نفت و نرخ رشد نقدینگی بیشترین نقش‌آفرینی را در بازار سکه‌دارند. تحولات سیاسی و تغییرات دولت‌ها نیز در بازار سکه اثرگذار معرفی‌شده است.

وزن عوامل مختلف در نوسان قیمت سکه

تحقیقات نشان می‌دهد در میان متغیرهای مختلف نرخ ارز اثرگذاری بالاتری بر بازار دارد. این اثرگذاری در دوره آرامش به یک‌شکل و در دوره شوک به شکل دیگری است. پژوهشگران دریافته‌اند که در دوره‌هایی که نرخ ارز از طریق درامدهای نفتی ثابت می‌ماند قیمت سکه به‌عنوان یک پناهگاه می‌تواند رشد پیدا کند. در واقع در این دوره افزایش تقاضای پناهگاهی می تواند عامل افزایش عرضه و رشد قیمت باشد. در دوره‌های نوسان نیز دلار با تغییر نرخ برابری قیمت ذاتی سکه را با خود بالا می‌کشد.

قیمت جهانی نفت نیز بر بازار سکه اثرگذار بوده است، در دوره‌هایی که قیمت جهانی نفت رو به بالا بوده است به دلیل انتظار افزایش خرید طلا از سوی ایران تقاضا در بازار داخلی نیز تقویت می‌شده است. البته به نظر می‌رسد در دوره کنونی با توجه به تحریم نفتی این عامل نمی‌تواند همانند دهه 80 وزن دوم در بازار را داشته باشد.

نکته جالب تحقیق این است که در بازار سکه اثر خبری اولاً متقارن نیست و ثانیاً متفاوت با سایر بازارهای دارایی است. معمولاً در بازارهای دارایی دیگر شوک‌های منفی و اخبار بد قدرت نوسان بیشتری دارند اما این تحقیق نشان می‌دهد در بازار سکه قیمت به اخبار مثبت بیشتر واکنش نشان می‌دهد. درواقع اخبار خوب منجر به نوسان آتی بیشتری در قیمت و بازدهی این بازار می‌شود.

8A8EC0BE-BC9A-47AE-8FAE-BD1BF43E05EC

پیش بینی قیمت سکه در آخر هفته

قیمت سکه در حالی به استقبال میانه پاییز می‌رود که برای یک دوره تقریباً طولانی به حباب خود اعتنایی ندارد. برخی باتجربه‌های می‌گویند در این بازار اکنون وقت خرید نیست چون همان‌گونه که تحقیق و تجربه نشان می‌دهد شوک‌های مثبت بر بازار سکه اثر نوسانی بیشتری دارد.

اما به نظر معامله گران به دنبال آن هستند که در بازار یک‌بار دیگر افزایش قیمت‌ها را تست بزنند و پس‌ازآن تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از متن به گوشه بازار بروند. برخی تحلیل گران اعتقاد دارند: در این حالت و بر مبنای اطلاعات موجود امکان دارد بازار در هفته پیش رو کم نوسان تر از هفته جاری باشد و تا روشن شدن برخی عدم قطعیت ها بجای نوسان های صعودی شاهد خرده نوسان در قیمت باشد.

روند معاملات پشت خطی نشان می‌دهد این تست امروز در بازار انجام می‌شود. دیروز بازار در محدوده 14 میلیون و 160 هزار تومان بسته شد؛ اما معاملات فردایی در سطح 14 میلیون و 870 هزار انجام شد. با این حساب سکه بازان عزمشان را جزم کرده‌اند اجازه کاهش قیمت به کانال 13 را ندهند.

تثبیت طلای جهانی در سطح 1920 دلار که یکی از بالاترین قیمت‌های بسته در هفته اخیر است به کمک آن‌ها آمده است. باید دید دلار هم اهرمی برای تثبیت کانال 14 و حتی نوسان گیری بیشتر خواهد شد؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید