3+1 دلیل برای افزایش نوسان در بازار سکه و ارز

قیمت سکه در 2 روز دو میلیون گران شد، دلار دو هزار

کدخبر: ۳۷۰۸۰۳
قیمت دلار در دو روز بیش از دو هزار تومان بالا رفت؛ قیمت سکه در دو روز بیش از دو میلیون تومان.
قیمت سکه در 2 روز دو میلیون گران شد، دلار دو هزار

به گزارش اقتصاد نیوز،امروز چشمان معامله گران به سرعت شاهد ثبت قیمت های بالا و بالاتر در دو بازار ارز و سکه بود. دلار در همان آغاز روز به سرعت خود را به کانال 29 هزار تومانی رساند و قیمت سکه امامی با قدرت از مرز 14 میلیون تومانی عبور کرد.این کانال شکنی ها در حالی رخ داد که روز شنبه، قیمت

دلار در مقطعی تا کانال 26 هزار تومانی هم عقب نشسته و قیمت سکه پس از مدت ها پا به کانال 12 میلیون تومانی گذاشته بود. نوسانات شدید سه روز اخیر موجب شده است که فعالان بازار ارز و سکه روزهای پراضطرابی را تجربه کنند.

دلیل رشد قیمت دلار چه بود؟

چهار دیدگاه متفاوت در مورد رشد قیمت دلار وجود داشت. دسته ای از فعالان بر تغییر انتظارات معامله گران نسبت به نتایج انتخابات آمریکا تاکید داشتند. گروهی اعتقاد داشتند، طرح مجلس موسوم به «اقدام فوری برای لغو تحریم‌ها» در ذهنیت معامله گران بازار داخلی اثر داشت. گروه سومی در بازار معتقد بودند که نوسان قیمت ها حاصل عوامل درونی بازار و بخصوص نوسان گیری سفته بازان بوده است. گروه چهارمی هم باور داشتند، عامل واقعی رشد تقاضا برای حواله درهم زمینه ساز افزایش قیمت دلار در بازار داخلی شد.

N5

الف- تغییر انتظارات معامله گران نسبت به نتایج انتخابات آمریکا

انتظارات معامله گران نسبت به نتایج انتخابات آمریکا در یک ماه اخیر نقش کلیدی در نوسانات بازار ارز و سکه ایفا کرده است. در این شرایط، برخی فعالان عنوان می کنند که افزایش شانس ترامپ در برخی ایالت های کلیدی و برجسته شدن این تحلیل که ممکن است اعلام برنده انتخابات آمریکا به سرعت صورت نگیرد، در انتظارات بازیگران ارزی اثر داشته است.

 بازیگران ارزی باور دارند، طولانی تر شدن فرآیند اعلام نتایج می تواند به سود ترامپ باشد که هم در قدرت حضور دارد و هم اینکه می تواند از اهرم برتری جمهوری خواهان در دیوان عالی آمریکا استفاده کند. هم چنین روز دوشنبه شایعات بسیاری در فضای مجازی منتشر می شد که ترامپ در برخی ایالت ها با اختلاف قابل توجهی جلو افتاده است. این مساله نشان می دهد که برخی معامله گران سعی داشتند با استفاده از اهرم ترامپ به قیمت ها نوسان بدهند و این مساله را برجسته کنند که صدای پای ترامپ در بازار ارز و سکه شنیده شده است. ولی واقعیت این است که وضعیت ترامپ به اندازه ای در نظرسنجی ها بهبود پیدا نکرده بود که تغییرات شگرفی در سمت انتظارات بازیگران بازار داخلی ایجاد کند. به نظر می رسد این عامل در نوسانات روز دوشنبه دلار تنها نقش چاشنی داشته است و به اضافه هیجان بازار کمک کرده است، نه اینکه خود کلید شروع هیجان بوده باشد.

 

ب- طرح مجلس

روز دوشنبه خبری منتشر شد که مجلسی ها بر بررسی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به صورت یک فوریتی تاکید دارند. به نظر می رسد برداشت معامله گران ارزی از این اتفاق آن بود که حتی در صورت پیروزی بایدن، بازگشت به برجام براحتی رخ نخوهد داد و برای مذاکره دوباره در این چارچوب دشواری هایی وجود خواهد داشت.

از نگاه برخی فعالان، این مساله موجب شد که میزان خریدها به شکل هیجانی در بازار رشد پیدا کند. در هر صورت پیشتر چنین تصور انتظاری در بازار ایجاد شده بود که برد بایدن به مثابه بازگشت راحت به برجام خواهد بود. درست است که چنین تصوری خام به نظر می رسید، ولی حداقل بازیگران چنین تصوری نداشتند که در داخل کشور هم مشکلاتی برای بازگشت به برجام وجود داشته باشد. ممکن است برداشت معامله گران ارز و سکه از تصمیم مجلس درست نباشد، ولی روز دوشنبه پیرامون این خبر مانور زیادی صورت گرفت.

N3

ج-نوسان گیری سفته بازان و فروصت خروج

در حالی که عده ای از فعالان بر متغیرهای خبری به عنوان عوامل نوسان ساز در بازار تاکید داشتند، گروه دیگری در بازار عنوان می کردند که برخی از سفته بازان پیش از انتخابات آمریکا، قیمت دلار را بالا آوردند. هدف آن ها از این تاکتیک آن بود که بتوانند در قیمت های بالاتر با فروش ارز از بازار خارج شوند. اگر این صحبت درست باشد، می توان انتظار داشت که قیمت دلار در ساعات پایانی روز دوشنبه و روز تعطیل سه شنبه کاهشی شود.

د- سیگنال قیمت درهم به معامله گران

روز دوشنبه، قیمت حواله درهم به بالای مرز مهم 8 هزار تومانی رفت. درهم از همان ابتدای روز رویه افزایشی داشت و می توان از آن به عنوان تنها متغیر واقعی یاد کرد که زمینه ساز افزایش قیمت دلار شده است. با درهم بالای 8 هزار تومان، ارزش دلار حتی می توانست به بالای 29 هزار تومان هم برود. در روزهای بعد مشخص می شود که تقاضا برای درهم به دلیل عوامل انتظاری بوده است یا متغیر بنیادی از این رشد حمایت می کرده است.

N4

قیمت سکه در صدر جدول بازدهی

امروز سکه بار دیگر در صدر جدول بازدهی قرار گرفت. فلز گران بهای داخلی امروز بیش از 6 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد؛ این در حالی بود که در بازار سهام، اکثر سهم ها افت کردند و در نهایت شاخص کل بورس هم بیش از یک درصد از ارزش خود را از دست داد. دلار در روز جاری نسبت به سکه رشد کمتری را تجربه کرد. شاید سکه بازان بر روی افزایش بیشتر بهای اونس طلا هم حساب باز کرده باشند.

N

N2

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید