رابطه قیمت طلا و شاخص دلار عادی شد

طلای سیاه دست طلا زرد را گرفت/ چراغ سبز نفتی هند به ایران

کدخبر: ۳۷۶۸۳۶
قیمت طلای سیاه در بازار جهانی بالا رفت این افزایش دست طلا را نیز برای بالا رفتن گرفت. رابطه اونس و دلار عادی شد تا بازار سهام یک شبه تضعیف شود اما برای ایرانیان مهم ترین خبر چراغ سبز نفتی هند بود.
طلای سیاه دست طلا زرد را گرفت/ چراغ سبز نفتی هند به ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، کریستین کلر رئیس تحقیقات اقتصادی بارکلیز می‌گوید با بازگشت رشد و افزایش تورم در لوای اهداف بانک مرکزی، بازارها نسبت به چشم انداز اقتصاد جهانی در سال 2021 خوشبین هستند.

مدیران انگلیسی در برنامه‌های چشم انداز سال آتی، رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را در سال 2021 معادل 5.6 درصد پیش‌بینی کرده‌اند ، که نشانگر بهبود شرایط اقتصادی در مقایسه با انقباض 3.6 درصدی سال جاری است.

این پیش بینی نسبت به آنچه در روز سه شنبه توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ارائه شده بیشتر است. این سازمان انقباض شدیدتر 4.2 درصد در سال جاری ، و به دنبال آن رشد 4.2 درصد در سال 2021 را پیش بینی کرده بود.

این نهاد وام دهنده انگلیسی پیش بینی می کند که شاخص  S&P500در سال 2021 از مرز 4000 واحد عبور کرده و سهام اروپایی به بالاترین رکورد خود برسد. در همین حال انتظار می رود بازدهی 10 ساله خزانه داری آمریکا به 1.25 درصد افزایش یابد.

دوراهی بازار ها

با وجود خوش بینی های موسسه های بین المللی بر اساس گزارش رویترز، شاخص های اصلی وال استریت روز چهارشنبه پویایی خود را از دست دادند ، زیرا احساسات سرمایه گذاران و خوش بینی آنان نسبت به احتمال ارائه بسته مالی کرونا و موفقیت در واکسن COVID-19 تحت تاثیر گزارش مشکوک مشاغل خصوصی تعدیل شد.

در چند روز گذشته به روزرسانی های مثبت در مورد واکسن ویروس کرونا به سرمایه گذاران کمک کرده است تا امید به احیای سریع اقتصادی در سال آینده داشته باشند و شاخص های اصلی وال استریت را به بالاترین سطح ممکن برسانند.

اما بازارهای سهام جهانی یک شبه ضعیف‌تر شدند. شاخص‌های سهام آمریکا در نیمه ظهر تغییر جدی نداشت، در حالی که در روز سه‌شنبه دو شاخص عمده به بالاترین رکورد رسیده دیروز با سود خفیف متوقف شدند.

دلیل تضعیف بازارها یک آمار منفی در بازار کار بود که نشان می داد در ماه نوامبر میزان حقوق و دستمزد بخش خصوصی کمتر از حد انتظار افزایش یافته است. احتمالاً افزایش موارد جدید ابتلا و محدودیت های تجاری مانع بهبود بازار کار بوده است. تحت تاثیر این آمار شاخص میانگین صنعتی داو جونز با کاهش ۲۵.۵۷ واحدی (معادل ۰.۰۹ درصد) به سطح 29,798.25 و شاخص اس‌اندپی۵۰۰ با رشد ۰.۸۱ واحد (معادل ۰.۰۲ درصد)  به سطح 3,663.25 رسید.

شاخص نزدک با افت 13.94 واحدی معادل 0.11درصد به 12341.16 واحد رسید و سهام تسلا به عنوان عضو S&P ۵۰۰، 3 درصد کاهش یافت.

اما معامله گران و سرمایه گذاران خوشبین همچنان به دنبال نوری در انتهای تونل تاریک کرونا هستند به طوری که امیدوارند حتی اگر چند ماه سخت پیش رو باشد. واکسن های بسیار موفقی برای ویروس کرونا در این ماه در بین عموم مردم پخش می شود.

ZNSE7G2755DJLKG44EPHBVVAJ4

امید هند به ایران

براساس گزارش اویل‌پرایس، به گفته دارمندرا پرادان ، وزیر نفت هند ، دهلی دوست دارد فرصت های بیشتری برای کار در جهت تنوع بخشیدن به منابع نفت خود داشته باشد ، از جمله از طریق از سرگیری واردات نفت از ونزوئلا و ایران با آغاز رئیس جمهوری بایدن.

دولت ترامپ از سال 2018 تحریم ها علیه ایران و ونزوئلا را تشدید کرده بود و به دنبال صفر کردن فروش نفت ایران و ونزوئلا بود. با شسکت ترامپ و پیروزی جو بایدن به نظر می رسد برخی کشورها که تحت تاثیر سیاست فشار حداکثری ترامپ از بازار نفت ایران عقب نشینی کرده بودند مجددا برای خرید نفت چراغ سبز نشان دهند.

جو بایدن متعهد شده است که راه بازگشت دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته ای را در پیش بگیرد. هند سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان ، بیش از 80 درصد از مصرف خام خود را با تکیه بر واردات تأمین می کند ، که این میزان به طور تقریبی 80 درصد از واردات نفت خام خاورمیانه را شامل می شود. چراغ سبز هند در صورت به سرانجام رسیدن می تواند توان صادارتی نفت ایران و در ادامه توان ارزی کشور را تقویت کند.

همزمان با این خبر بازار جهانی نفت نیز جهت صعودی را تجربه کرد.در بازار دیروز قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت با افزایش ۱.۵۰ درصد به ۴۵ دلار و ۲۲ سنت رسید. همچنین قیمت نفت برنت نیز با افزیش ۱.۶۲ درصد به ۴۸ دلار و ۱۹ سنت رسید.

 

افزایش قیمت طلا

رابطه طبیعی دلار و طلا دوباره برقرار شده است، نزول های اخیر شاخص دلار موجب تحریک قیمت طلا به سطوح بالاتر شده است.معاملات طلا با 11.30 دلار افزایش به 1830.20 دلار رسید و آخرین قیمت هر اونس نقره مارچ کمکس با 0.045 دلار کاهش به قیمت 24.045 دلار رسید.شاخص نزولی دلار آمریکا که دیروز به پایین ترین سطح خود در 2.5 سال رسیده است، یک عامل صعودی برای بازارهای فلزات است. افزایش قیمت در بازار نفت خام  نیز برای فلزات گرانبها سودمند بود.

 

gold.jpg

از نظر سرمایه گذاران بین المللی با بالا رفتن قیمت نفت احتمال افزایش قیمت تمام شده تولید و به تبع تورم جهانی بالا می رود. در این وضعیت برخی سرمایه گذاران به بازاری پناه می ببرند که بیشترین مقاومت را در برابر افزایش تورم داشته باشد، طلا یکی از بهترین انتخاب های آنان است و به همین دلیل تقاضا برای طلا بالا رفته و موجب گرانی آن شده است.

اما کریگ ارلام،تحلیلگر در OANDA نیویورک ، خبرهای مربوط به محرک مالی و تزریق حجم زیادی اعتبار به اقتصاد را یکی از عوامل صعودی فلز زرد می داند.

جیم وایکوف در گزارشی که کیتکو با عنوان«طلا خریدهای اصلاحی خوبی را در اواسط هفته مشاهده می‌کند، منتشر کرد نوشت: با برخی خریدهای تکمیلی چشمگیر که روز سه شنبه انجام شد، قیمت طلا در معاملات ظهر چهارشنبه بالاتر رفت.  با این وجود تحلیل گران فنی برای امروز پیشنهاد می دهند بازار رنج باشد گرچه برخی برای ادامه هفته پیشنهاد خرید داده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید