جهان با وجود ارزهای دیجیتالی بهتر است یا بدون آن؟

مخالفان و موافقان مشهور بیت کوین

کدخبر: ۳۹۴۵۵۲
بیل گیتس در یکی از مصاحبه های خود گفت که از دید او جهان بدون ارزهای دیجیتالی جای بهتری خواهد بود. جانت یلن نسبت ناکارایی شدید قیمت بیت کوین هشدار داد. اما بیت کوین طرفداران زیادی هم دارد آنان چه می گویند. دیدگاه ایلان ماسک چیست؟ چه کسی او را تشویق کرد؟
مخالفان و موافقان مشهور بیت کوین

بر اساس گزارش اقتصادنیوز اشخاص معروف و پولداری که سخنانشان بازارها را تکان می دهند، در روزهای اخیر درباره بیت کوین اظهار نظرهای زیادی کردند. برخی با تغییر دنیا به سوی ارزهای دیجیتالی حس رضایت می کنند و برخی دیگر نیز همچنان سرمایه را به صورت سنتی ترجیح می دهند. 

ایلان ماسک

ایلان ماسک به عنوان طرفدار شدید ارزهای دیجیتالی توییت‌ها و سخنان زیادی ارائه کرده بود. شرکت تحت مدیریت او، تسلا اعلام کرد که 1.5 میلیارد دلار بیت کوین خریداری کرده و ممکن است آن را به عنوان پرداخت برای محصولات خود بپذیرد ، این اتفاق ارز رمزنگاری شده را به بالاترین رکورد زمان خود رساند.

ایلان در یکی از مصاحبه های خود درباره بیت کوین گفته بود: فقط یک احمق می تواند در زمانی که جذابیت پول نقد کمتر می شود به دنبال گزینه های سرمایه گذاری جایگزین نباشد. سپس اضافه کرد که بیت کوین به اندازه پول کاغذی خوب است.

ایلان ماسک

مایکل سیلور

گفته می شود مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مایکرو استراتژی یکی از افرادی است که ایلان ماسک را ترغیب به خرید بیت کوین کرده و  این مدیرعامل مایکل سیلور ۶۹۰ میلیون دلار دیگر روی بیت کوین برای آینده خود تا ۲۰۲۷ سرمایه‌‌گذاری خواهد کرد.

همچنین او در مصاحبه خود گفت که اگر واقعا قصد خرید بیت کوین را دارید، سرمایه‌گذاری ۱ درصد از درآمد و سهام شرکت روی بیت کوین کافی نیست. او اعلام کرده است که اگر باز هم فرصت به دست بیاورد، بیت کوین بیشتری خواهد خرید.

مایکل سیلور

ریچارد برنسون

ریچارد برنسون، تاجر انگلیسی و سرمایه‌گذاری است که  گروه ویرجین را تاسیس کرده است. او درباره بیت کوین در یکی از سخنرانی های خود گفت: صنعت بزرگی به وجود آمده است و مردم ثروت زیادی از بیت کوین به دست آورده‌اند. اگر مردم مقدار زیادی بیت کوین داشته باشند و بخواهند به فضا بروند، من ترجیح می‌دهم که این پول را صرف خرید سفینه فضایی بکنند.

ریچارد برنسون

بیل گیتس

 بر اساس گزارش بیت کوین نیوز، تاسیس کننده مایکروسافت، بیل گیتس دیگر به دنبال سود از بیت کوین نیست. او وی اکنون به عنوان یک سرمایه گذاری موضع خنثی نسبت به بیت کوین عمل کرده است. با این حال ، به عنوان یک نوآوری ، او می گوید که ارز رمزنگاری شده ارزی است که جهان بدون آن وضعیت بهتری خواهد داشت زیرا این ارز فعالیت های مجرمانه خاصی را امکان پذیر می کند.

بیل گیتس روز پنجشنبه در دو مصاحبه جداگانه در مورد بیت کوین و ارز رمزنگاری شده صحبت کرد. یکی از آنها با شبکه اطلاع رسانی CNBC بود که در آنجا از او سوال شد که در مورد بیت کوین چه نظری دارد و پاسخ داد:« ر زمینه تغییرات آب و هوایی با دیدن اینکه بیت کوین چه مقدار انرژی را برای تأمین دیجیتال خود می گیرد، نظر من مشخص است.»

گیتس ادامه داد: « بیت کوین فقط بر اساس دیدگاه های دیگر می تواند بالا و پایین شود و من راهی برای پیش بینی چگونگی پیشرفت آن ندارم.»

بنیانگذار مایکروسافت افزود: «من فکر می کنم انتقال پول به شکل دیجیتالی تر و کاهش هزینه های معامله ، کاری است که بنیاد گیتس در کشورهای در حال توسعه انجام می دهد. اما در آنجا ، ما این کار را انجام می دهیم تا شما بتوانید معاملات را برگردانید تا کاملاً ببینیم چه کسی چه کاری انجام می دهد. به همین دلیل این در مورد اجتناب از مالیات یا فعالیت های غیرقانونی نیست. »

گیتس طرفدار بیت کوین نیست

گیتس طرفدار بیت کوین نبوده است. او ، وارن بافت ، مدیر عامل برکشیر هاتاوی و معاون رئیس جمهور چارلی مونگر در مصاحبه ای با CNBC در سال 2018 در مورد بی ارزش بودن بیت کوین صحبت کردند.

گیتس اعلام کرد :« به عنوان یک کلاس دارایی ، شما چیزی تولید نمی کنید و بنابراین نباید انتظار داشته باشید که بالاتر برود. این یک نوع سرمایه گذاری خالص "نظریه احمقانه بزرگتر" است. » بیت کوین در آن روز در حدود 9،300 دلار معامله شده بود. از آن زمان به بعد ، قیمت ارز رمزپایه تقریباً 511٪ افزایش یافته و به 56،805 دلار رسیده است.

جهانی بهتر

مصاحبه دیگری در روز پنجشنبه منتشر شد که گیتس در مورد ارز رمزنگاری شده با وال استریت ژورنال صحبت کرد. در پاسخ به این سوال ، «کدام یک از نوآوری های فناوری در جهان بهتر خواهد بود؟» او گفت: روشی که امروزه ارز رمزنگاری شده، فعالیت های مجرمانه خاصی را امکان پذیر می کند. خوب است که از شر آن خلاص شویم.بیل گیتس فکر می کند جهان بدون نوآوری در زمینه ارزهای رمزپایه بهتر خواهد بود.

بیل گیتس

جوزف استیگلیتز

جوزف استیگلیتز اقتصاددان مشهور و برنده جایزه نوبل نیز طرفدار بیت کوین نیست. او در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرد :بیت کوین تلاش می‌کند مشکلی را حل کند که هیچ‌وقت وجود نداشته است. ما یک واسط معاملات خوب به نام دلار داریم. ما می‌توانیم با آن معامله کنیم. چرا مردم بیت کوین می‌خواهند؟ برای حریم خصوصی خودشان می ‌خواهند.

جوزف استیگلیتز

تردید وزیر خزانه داری امریکا درباره مشروعیت بیت کوین

جانت یلن وزیر خزانه داری نیز از مخالفان سرسخت ارزهای با پایه رمزنگاری است و استقبال از استفاده از این ارز را یک مشکل در حال رشد می داند. جانت یلن نسبت به خطراتی که بیت کوین برای سرمایه گذاران و مردم ایجاد می کند هشدار داده است.به گفته یلن هنوز سوال های مهمی در مورد مشروعیت و ثبات وجود دارد.

او  فکر نمی کند که بیت کوین  به عنوان مکانیسم معامله به طور گسترده ای استفاده می شود و نگران است که از این نوع ارز  برای امور مالی غیرقانونی استفاده. شود. یلن اعتقاد دارد: استفاده از ارزهای دیجتالی  یک روش بسیار ناکارآمد برای انجام معاملات است و میزان انرژی مصرف شده در پردازش آن سرسام آور است. 

https___d1e00ek4ebabms.cloudfront.net_production_77e807ea-e5c5-4feb-a194-53f22835e4ad

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید