دو سد حمایتی برای شاخص بازار ارز

شناسایی عوامل نزولی قیمت دلار تا شب عید

کدخبر: ۳۹۶۰۳۳
اقتصادنیوز: فروش ارز از سوی برخی شرکت ها با هدف تامین نقدینگی و اخبار مربوط به آزاد سازی منابع بلوکه شده عوال نزول قیمت دلار هستند. اما قیمت دلار با دو عامل صعودی نیز روبرو است.
شناسایی عوامل نزولی قیمت دلار تا شب عید

به گزارش اقتصادنیوز، زمانی که ماه آخر سال فرا می رسد، شرکت های تجاری، فروش های ارزی خود را افزایش می دهند. این باوری است که سال ها در میان معامله گران باتجربه بازار دلار وجود دارد. از نگاه آن ها، شرکت ها برای پرداخت تعهدات و تسویه های ریالی خود در اسفندماه، فروش های ارزی خود را بالا می برند. این موضوع می تواند یکی از عوامل توضیح دهنده، نوسانات نزولی دلار در هفته اول اسفند باشد. دلار در ابتدای اسفندماه کانال 26 هزار تومانی را از دست داد و در مقطعی حتی به کانال 24 هزار تومانی ریزش کرد. 

در کنار این عامل نزولی سنتی، فعالان ارزی معتقدند، شروع سیگنال های مختلف مبنی بر آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف دیگر متغیری بوده است که فشار فروش را در بازار دلار بیشتر کرده است؛ خبرهای بیشتر در مورد آزادسازی منابع حتی می تواند منجر به افت بیشتر قیمت دلار شود.

در برابر نزول قیمت دلار به سطوح پایین تر، دو سد حمایتی مهم وجود دارد. اولی محدوده 25 هزار و 200 تومانی است و دیگری محدوده 24 هزار و 800 تومانی. هر کدام از این سطح ها شکسته شوند، میزان فروش ها در بازار می تواند شدت بیشتری پیدا کند. برای بازیگران بازار ارز،‌چنانکه بارها گفته شده است، سد حمایتی 7 هزار تومانی حواله درهم نیز اهمیت اساسی دارد. درهم روز شنبه توانسته بود، این سطح را حفظ کند و این موضوع موجب شده بود که فشار فروش در بازار کنترل شود.

دلار پشت خطی

دوعامل صعودی در بازار ارز

به گفته فعالان، درست است که از اواخر بهمن ماه تا اواسط اسفندماه، فروش دلاری شرکت های تجاری به صورت سنتی وجود دارد،‌ولی از اواسط اسفندماه، این نوع عرضه قطع می شود و سطح تقاضا نیز کمی بیشتر می شود. بخشی از این افزایش تقاضا ناشی از نیاز افرادی است که برای سفرهای عید خود قصد تهیه ارز دارند.  با توجه به محدودیت های وابسته به ویروس کرونا، امسال تقاضای سنگین مسافری وجود نخواهد داشت. با این حال، نمی توان این موضوع را از نظر دور داشت که هر چقدر لغو تحریم ها به تاخیر بیافند،‌ تقاضای احتیاطی در بازار افزایش پیدا می کند. در واقع بازار در انتهای سال از دو طریق می تواند رشد قیمت را تجربه کند؛ یکی افزایش جزیی تقاضای مسافری و دیگری بالا رفتن تقاضای احتیاطی.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید