خروج سرمایه از صندوق‌ها با پشتوانه طلا؛

طلا از سکه افتاد!

کدخبر: ۳۹۸۵۰۶
آمارها نشان می‌دهد ذخایر بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله با پشتوانه طلا به پایین‌ترین حد خود از ماه آوریل ۲۰۲۰ تاکنون رسیده است. خروج سرمایه از صندوق‌ها با پشتوانه طلا شاهد خوبی برای کاهش علاقه سرمایه‌گذاران به طلا است.
طلا از سکه افتاد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در حالی که فلز زرد در ابتدای روز گذشته در پایین‌ترین حد خود از آوریل ۲۰۲۰ تاکنون بود، با توجه به تصحیح تکنیکال نرخ سود اوراق قرضه و شاخص دلار آمریکا، قیمت طلا با افزایش بیش از یک درصدی به بالای مرز ۱۷۰۰ دلاری بازگشت. با اینکه طلا در روز گذشته جهش قابل توجهی داشت، اما هنوز هم بازدهی این پناهگاه امن دارایی در ماه مارس در محدوده منفی قرار دارد.

نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا با سررسید ۱۰ ساله نیز در حالی که به مرز ۶/ ۱ درصدی رسیده بود، تا میانه روز گذشته با افت ۴ درصدی مواجه شد. با وجود این نرخ بازدهی این اوراق در سومین ماه از سال جاری میلادی هنوز بیش از ۸ درصد است و پیش‌بینی می‌شود روند صعودی سود اوراق ادامه داشته باشد. در راستای عقب‌نشینی موقتی سود اوراق قرضه، روند صعودی ارزش دلار آمریکا نیز قطع شد و راه برای صعود طلا در بازار جهانی هموارتر شد. شاخص دلار آمریکا نیز درحالی‌که سال ۲۰۲۱ را در کانال ۸۹ واحدی آغاز کرده بود، اکنون در نزدیکی ارزش ۹۲ واحدی قرار دارد.  با اینکه طلا می‌تواند در کوتاه‌مدت از عقب‌نشینی نرخ بهره اوراق و شاخص دلار سود کسب کند، اما از لحاظ بنیادی با توجه به بهبود چشم‌انداز اقتصادی به‌دلیل پیشروی واکسیناسیون و کاهش تعداد بیماران کرونایی چشم‌انداز طلا در بازه زمانی میان‌مدت نزولی است.

طلا دلار سکه ارز

فروکش جذابیت طلا

به‌دلیل تغییر شرایط اقتصاد جهانی و بهبود چشم‌انداز آن، آمارها نشان می‌دهد ذخایر بزرگ‌ترین صندوق قابل معامله با پشتوانه طلا به پایین‌ترین حد خود از ماه آوریل ۲۰۲۰ تاکنون رسیده است. خروج سرمایه از صندوق‌ها با پشتوانه طلا شاهد خوبی برای کاهش علاقه سرمایه‌گذاران به طلا است. با بهبود چشم‌انداز اقتصادی و کاهش نااطمینانی‌ها میل به ریسک‌پذیری در سرمایه‌گذاران افزایش خواهد یافت و سرمایه‌ها از بازارهای امن مانند طلا خارج خواهد شد.

چشم بازار به بانک‌های مرکزی

از سوی دیگر بسیاری در بازارها منتظرند تا زمان تغییر جهت سیاست‌های بانک‌های مرکزی مشخص شود. البته در حال حاضر فعلا مقامات بانک‌های مرکزی سیگنالی مبنی بر اتمام سیاست‌های انبساطی به بازارها مخابره نکرده‌اند. جرومی پاول، سکان‌دار فدرال رزرو اعلام کرده است سیاست‌های پولی کنونی بانک مرکزی آمریکا متناسب با شرایط اقتصاد است. گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره زمان افزایش نرخ بهره هدف فدرال رزرو در میان تحلیلگران وجود دارد. افزایش نرخ بهره با افزایش هزینه فرصت نگهداری طلا، باز هم از تقاضای این فلز ارزشمند خواهد کاست. از سوی دیگر در آستانه نشست بانک مرکزی اروپا نیز، سیاست‌گذاران این نهاد تصمیم‌گیر در ناحیه یورو درباره افزایش خرید اوراق و سرکوب نرخ بهره هنوز به تصمیم مشخصی نرسیده‌اند. این اختلاف این سیگنال را به بازارها مخابره می‌کند که سیاست‌گذارانی وجود دارند که چشم‌انداز اقتصادی را آن قدر مناسب می‌دانند که دیگر نیازی به کمک بانک‌های مرکزی ندارد.

جهش قیمتی بیت‌کوین

روز گذشته علاوه‌بر طلا، طلای دیجیتال هم رشد چشمگیری داشت و تا میانه روز با صعود ۷ درصدی وارد کانال ۵۴ هزار دلاری شد. کاهش سود اوراق قرضه روز گذشته یکی از عواملی بود که سبب افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به رمزارزها شد. علاوه‌بر این تحلیلگران بازار رمز ارزها تصویب بسته حمایتی جو بایدن را به سود بیت‌کوین تلقی می‌کنند. با اجرای بسته عظیم جدید و افزایش تزریق نقدینگی به بازارها، ارزش دلار کاهش پیدا می‌کند و تورم روندی افزایشی خواهد داشت. یکی از دلایل افزایش ارزش بیت‌کوین در سال گذشته تغییر نگاه سرمایه‌گذاران به این بازار به‌عنوان مقصدی برای حفظ ارزش دارایی سرمایه‌گذاران بود. در صورتی که تورم بیش از انتظارات فدرال رزرو افزایش پیدا کند، هم طلا و هم بیت‌کوین از آن سود خواهند برد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید