چرا انتظارات کاهشی در بازار ارز تقویت شد؟

کف و سقف قیمت دلار در 14 فروردین

کدخبر: ۴۰۲۷۶۸
اقتصادنیوز:اخبار جدید هسته‌ای و تضعیف انتظارات منفی موجب شد قیمت دلار در آستانه 14 فروردین تا سطح 25 هزار 500 تومان عقب‌نشینی کند. نرخ درهم نیز به ابتدای مرز 7 هزار تومان نزول کرد.
کف و سقف قیمت دلار در 14 فروردین

به گزارش اقتصادنیوز، پیش از شروع جدی فعالیت معامله گران در سال جدید،‌ انتظارات کاهشی تقویت شدند. سفته‌بازان که در تعطیلات با تضعیف سمت عرضه و در فضایی کم‌عمق توانسته بودند قیمت دلار را در آستانه مرز ۲۶ هزارتومانی قرار دهند،‌ اکنون با انتشار اخبار مربوط به جدی‌تر شدن مذاکرات هسته‌ای کمی از موقعیت خرید عقب کشیدند. گفته می‌شد که در معاملات پشت خطی به‌صورت محدود،‌ معامله گران حتی حاضر به فروش دلار در محدوده ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی شدند. این در حالی است که در تاریخ ۱۱ فروردین کمتر معامله‌گری حاضر بود زیر محدوده ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومانی اقدام به فروش دلار کند. این مسئله زمانی قابل‌توجه‌تر به نظر می‌رسد که تا تاریخ ۲۷ اسفند، بازار ساز باقدرت زیادی در برابر ورود دلار به کانال ۲۵ هزارتومانی مقاومت به خرج می‌داد.

دلار

کف قیمت دلار کجاست؟

به‌احتمال‌زیاد در هفته جاری کف قیمت دلار توسط بازیگران ارزی مورد آزمون قرار خواهد گرفت. در سال ۹۹،  پس‌ازاینکه تعطیلات به پایان رسید،‌ اسکناس آمریکایی مسیر کاهشی را در پیش گرفت ولی زمانی که به کانال ۱۵ هزارتومانی وارد شد، خریداران به بازار هجوم آوردند. کف قیمت دلار در سال ۹۹ در همان فروردین‌ماه و در کانال ۱۵ هزارتومانی تعیین شد.

 به نظر می‌رسد در ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز به‌تدریج فروش‌ها در بازار رشد پیدا کند. بااین‌حال، در مورد کف قیمت، هیچ‌گونه توافقی در میان معامله گران وجود ندارد. عده‌ای باور دارند، همین مرز ۲۵ هزارتومانی به‌عنوان نقطه کف عمل خواهد کرد وعده دیگری باور دارند،‌ باید واکنش بازار به مرز۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را به تماشا نشست. در صورت شکست محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی،‌ انتظارات کاهشی در بازار فعال‌تر خواهد شد. دلار برای بازگشت به جاده افزایشی نیاز به شکست محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی دارد.

نشانه‌های نزولی در بازار ارز

اولین سیگنال نزولی به بازار خبرهایی بود که پیرامون برگزاری نشست ایران با اعضای برجام منتشر شد. گفته می‌شود روز سه‌شنبه ممکن است آمریکا نیز در این مذاکرات شرکت کند. درست است که رسیدن به یک توافق دشوار است،‌ ولی حرکت روبه‌جلو نیز در تغییر چشم‌انداز معامله گران بازار اثر دارد.

در کنار این، برخی فعالان عنوان کردند که در معاملات پشت خطی،‌ درهم کاران حاضر به فروش این ارز در نزدیکی مرز ۷ هزارتومانی شدند. درصورتی‌که درهم امروز زیر ۷ هزار تومان برود، انتظارات نزولی در بازار فعال‌تر خواهند شد. در بازار سلیمانیه نیز گفته می‌شود که قیمت دلار در معاملات پشت خطی روز جمعه رفتار صعودی نداشته است و اوضاع بیشتر به کام فروشندگان بود.

از امروز به‌احتمال‌زیاد کم‌کم بازار روال عادی خود را از سر می‌گیرد و معاملات پشت خطی نیز بانظم بیشتری از سر گرفته خواهند شد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید