بازار ارز و سکه طلا در هفته ای که گذشت

بازدهی قیمت سکه دو برابر قیمت دلار +‌نمودار

کدخبر: ۴۰۶۰۱۶
اقتصاد نیوز: در هفته منتهی به 27 فروردین بازدهی قیمت سکه امامی در طول هفته گذشته دو برابر قیمت دلار بود.
بازدهی قیمت سکه دو برابر قیمت دلار +‌نمودار

به گزارش اقتصاد نیوز،در طول هفته‌ای که گذشت قیمت دلار آمریکا و قیمت سکه امامی هر دو بازدهی مثبت داشتند، بازدهی سکه در حدود 2 درصد و بازدهی دلار در حدود یک درصد بوده است. محرک‌های صعودی قیمت سکه عمدتا فاکتور نااطمینانی ناشی از رویدادهای سیاسی و طلای جهانی عنوان می‌شود، اما آنچه مانع آن شد که سکه بیش از این رشد کند، احتمالا همراهی نکردن دلار بود.

تغییرات نرخ دلار در طول هفته

دلار آمریکا در هفته گذشته کار خود را با قیمت 24 هزار و 780 تومان آغاز کرد، اما در روز یکشنبه خود را به مرز حساس 24950 تومان رساند. قیمت دلار در روز دوشنبه از 25 هزار تومان عبور کرد، اما با ثبت روند کاهشی طی دور روز، چهارشنبه را با قیمت 24 هزار و 870 تومان به پایان رساند. نرخ دلار در روز پنج‌شنبه دوباره قدری بالا کشید و در نهایت زیر مرز حساس 24 هزار و 950 و روی رقم 24 هزار و 930 تومان هفته را به پایان رساند.

 

بر این اساس قیمت دلار در هفته گذشته 150 تومان، یعنی حدود 0.5 درصد افزایش یافت. اختلاف بین بیشترین و کمترین قیمت دلار نیز در حدود 230 تومان، یا یک درصد نرخ دلار بوده است.

2 (4) (3)

تغییرات نرخ سکه امامی در طول هفته

در سمت دیگر بازار سکه امامی کار خود را با قیمت 10 میلیون و 410 هزار تومان آغاز و با قیمت 10 میلیون و 590 هزار تومان به پایان رساند. قیمت سکه در طول هفته 180 هزار تومان معادل دو درصد رشد کرد. سکه، جز روز سه‌شنبه که تغییرات منفی نسبت به دوشنبه ثبت کرد، در باقی روزها بازدهی مثبت داشت.

اختلاف بین بیشترین و کمترین قیمت سکه در طول هفته نیز از 1 درصد تجاوز نکرد و متوسطی حدود نیم درصد داشت.

در اکوایران ببینید:پایان هژمونی دلار؟

علل نوسان قیمت سکه

قیمت طلای جهانی در روز شنبه 1745 دلار بود که در طول هفته حدود 18 دلار، معادل یک درصد رشد کرد و در ظهر روز جمعه خود را به رقم 1763 دلار رساند. بر این اساس طلای جهانی و سکه بازار داخل در طول هفته تقریبا به یک اندازه رشد کردند. علت نوسان قیمت سکه در طول هفته‌ اخبار مربوط به واقعه نطنز، احتمال بروز تنش با غرب و افزایش نااطمینانی در بازار عنوان می‌شود، اما از نظر کارشناسان جهش طلای جهانی در روز پنج‌شنبه در بالا نگه داشتن قیمت سکه و رشد روز پنج‌شنبه تاثیرگذار بود. چون بازار سکه به دنبال رویدادهای سیاسی منتظر واکنش دلار بود و عده‌ای معتقد بودند که در صورت همراهی دلار، قیمت سکه رشد قابل توجهی خواهد کرد، اما دلار به گونه‌ای که فعالان بازار طلا انتظار داشتند، همراهی نکرد و زیر مرز حساس باقی ماند. از این نظر طلای جهانی تا حدی جای خالی دلار بازار داخل را برای سکه پر کرد، تا سکه امای هفته را بازدهی 2 درصدی به پایان برساند.

1 (4)

حباب قیمت سکه

با توجه به نرخ دلار، طلای جهانی و قیمت سکه قیمت واقعی سکه در ابتدای هفته 10 میلیون و 181 هزار تومان به دست می‌آید که حبابی به اندازه 229 هزار تومان معادل 2.25 درصد را نتیجه می‌دهد.

در پایان هفته نیز نرخ واقعی سکه 10 میلیون و 348 تومان به دست می‌آید و حبابی به اندازه 242 هزار تومان معادل 2.34 درصد را نتیجه می‌دهد. در نتیجه اندازه حباب سکه قدری بزرگ شده است که با ثابت در نظر گرفتن باقی متغیرها می‌توان آن را نتیجه ظاهر شدن قدری عدم اطمینان در بازار تلقی کرد.

 

 

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید