کودتا علیه پادشاه رمزارزها/ حکمران آینده ارزهای دیجیتال کیست؟

کدخبر: ۴۱۲۱۵۴
تصمیم جدید و شبهه‌برانگیز مدیرعامل تسلا اگر با استقبال دولت‌ها مواجه شود و شرکت‌های بزرگ دیگر از آن پیروی کنند ممکن است به پادشاهی رمزارزهایی که ذخایر متناهی دارند (ارزهای قابل‌استخراج) پایان دهد.
کودتا علیه پادشاه رمزارزها/ حکمران آینده ارزهای دیجیتال کیست؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از گسترش نیوز، بازار رمزارزها قرمز پوش شده است. کمتر ارز دیجیتالی باقی مانده که ظرف ۲۴ ساعت گذشته حداقل ۱۰ درصد افت قیمت نداشته باشد. ریپل و دوج هم در چند سقوط شدید قیمتی اخیر نشان داده بودند که به نسبت مستقل از قیمت بیت کوین عمل می‌کنند و چندان پادشاه رمزارزها را به رسمیت نمی‌شناسند اما حتی آنها هم این بار جان سالم به درد نبردند: ریپل در سقوطی بی‌سابقه قیمت یک دلار و ۲۰ سنت را هم تجربه کرد و هر واحد دوج کوین چند ساعتی فقط حدود ۳۰ سنت می‌ارزید. دقیقا چه شده است؟ آیا ریزش بزرگی که نفس دارندگان ارزهای دیجیتال را بند آورده، موقتی است یا مقدمه یک ابرسقوط تاریخی است و بازار را به خواب طولانی و کابوس‌وارد خواهد برد؟ برای بررسی بیشتر موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

ارز دیجیتال

ارزهای جذاب اما بی‌خریدار

ظرف ۲۴ ساعت اخیر بیت کوین بار حتی نقطه ۴۶ هزار دلار را لمس کرد. وقتی مقاومت بیت کویت شکسته می‌شود خاطره تلخ جمعه سیاه و احتمال تکرار آن، کوسه‌ها و نهنگ‌های بازار را هراسان می‌کند. این بار هم بلافاصله دومینوی سقوط شروع شد. دارندگان رمزارزها به خصوص تازه‌واردان سرمایه خود را به تتر تبدیل می‌کنند.  اکنون قیمت بسیاری از رمزارزها خواستنی شده است: قیمت BNB  بعد از مدت‌ها به زیر ۶۰۰ دلار بازگشت، بیت کوین دیاموند ۱۰ دلاری، نصف قیمت دارد و آنتولوژی از یک دلار و ۲۰ سنت به زیر ۸۰ سنت رسیده است. ارزانی بی‌سابقه این ارزهای ارزشمند، وسوسه‌برانگیز است اما حجم معاملات بازار نشان می‌دهد که همه دست نگه داشته‌اند زیرا بسیاری فکر می‌کنند که این بار، داستان قیمت بیت کوین ممکن است مثل قبل پایان خوشی نداشته باشد.

کشف تازه پدرخوانده

افت قیمت شدید بیت کوین در ماه گذشته در عمل به نفع اتریوم تمام شد اما این بار داستان فرق دارد.

در اکوایران ببینید: توصیه‌های کارشناسان در مورد بازار رمزارزها

دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟ حتما شنیده‌اید که بازار ارزهای دیجیتال بیشتر از آنکه طبق تحلیل تکنیکال و بنیادی رفتار کند گوش‌به زنگ اخبار و شایعه‌هاست. به نظر می‌رسد که چند خبر مهم کار خود را کرده است. دو روز قبل یکی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی اروپا از کشورهای اروپایی خواست بازار رمزارزها را کنترل کنند چون برای استخراج ارزهای دیجیتال به مقادیر زیادی انرژی نیاز است و این همان توسعه ناپایدار است. این نظر تاثیر چندانی به جا نگذاشت اما وقتی بازیگر اصلی این روزهای بازار، همین نگرانی را توییت کرد بازار به سرعت واکنش نشان داد. ایلان ماسک در تویتی اعلام کرد که تسلا استفاده از بیت کوین برای معاملات خود را متوقف کرده است. وی گفته است که «رمزارزها دوستدار محیط‌زیست نیستند و حجم انرژی استفاده شده در چند ماه اخیر منطقی نیست» و برای اثبات ادعای خود نمودار مصرف انرژی را در حساب کاربری‌اش منتشر است. اگر طلا پشتوانه ارزهای ملی باشد پشتوانه تعدادی از رمزارزهای مهم بازار، انرژی مصرف شده برای استخراج آنهاست. بعید است که کسی در حد و اندازه‌های مدیرعامل تسلا از این موضوع ساده بی‌اطلاع بوده باشد و همین دو روز قبل آن را کشف کرده باشد. چگونه است که او در این همه مدت از بازاری طرفداری کرده است که حرف و حدیث‌های زیست محیطی بسیاری پشت آن وجود دارد؟

حکمران آینده کیست؟

این روزها بازار رمزارزها به میدان بازی‌های تک‌نفره ماسک تبدیل شده و تحلیگران به نیت‌خوانی او رو آورده‌اند. آیا او می‌خواهد با تضعیف بازار ارزهایی که استخراج می‌شوند و ذخایر آنها تمام‌شدنی و محدود است به بازار ارزهای غیراستخراجی رونق بدهد؟ چرا که نه؛ هرچه باشد دوج‌کوین را «ماین» نمی‌کنند و توکن‌های آنها نامحدود است! باید منتظر ماند و دید که حرکت بعدی پدر دوج کوین برای ساقط کردن ارزهای استخراجی چیست. نوسان قیمتی شدید بیت کوین تازگی ندارد و ضریب نفوذ آن به حدود ۴۰ درصد رسیده است بنابراین هدف و قربانی واقعی تصمیم جدید ایلان ماسک، اتریوم است. رشد خیره‌کننده این ارز که بسیاری آن را بیت‌کوین دوم یا حتی قاتل آن می‌دانند به دنبال تویبت ماسک به شدت کاهش یافت و به زیر چهار هزار دلار بازگشت. ماسک همزمان دو هدف را دنبال می‌کند: بازار رونق یابد اما نه بازار هر ارزی. حمایت های او از رمزارزها بدون شک در خروج بازار از رکود طولانی موثر بوده است اما بازی به جایی رسیده که باید بزرگان را پشت سر گذاشت. ظرف این دو روز خیلی‌ها گفتند که او با چند جمله، بیت‌کوین را نقره داغ کرد اما به نظر می‌رسد که قربانی اصلی، اتریوم باشد. زوال بیت‌کوین بدون بازی‌های ایلان ماسک هم شروع شده است، بحث بر سر جانشینی پادشاهی است که دوران حکومت بلامنازعش به سر آمده است. دوج می‌تواند حکمران آینده باشد؟ بعید است که در درازمدت چنین شود اما در همین دو روز مشخص شد که بسیاری می‌خواهند علیه شاهنشاهان بازار کودتا کنند. باید صبر کرد و دید دو پادشاه این اقلیم می‌توانند از تاج و تخت خود دفاع کنند.

میدان جدید مبارزه

تحرکات جدید دولت‌ها و نهادهای مالی آنها ممکن است کار رقبای رمزهای استخراجی را آسان کند. بیشتر دولت‌ها و در راس آنها ایالات متحده به دلایل مهمی که گمنامی و بی نام و نشان بودن هویت دارندگان ارزهای دیجیتال در راس آنهاست (معنایش ناتوانی در مالیات‌گیری است) به دنبال تضعیف این ارزها هستند. آنها در دور جدید کارزار جدید خود ممکن است به کلید واژه محیط‌زیست متوسل شوند و سیاست‌ها و قوانین جدیدی که ممکن است وضع کنند عرصه را بر ارزهای استخراجی به مراتب تنگ‌تر کنند. اگر انرژی و محیط زیست به اولویت رسانه‌ها و افکار عمومی تبدیل شود شرکت‌های بزرگی که در آستانه به رسمیت‌شناسی ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم هستند ممکن است منصرف شوند چون نمی‌خواهند جامعه آنها را دشمن محیط‌زیست بداند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید